Sector claimt meer vluchten op Schiphol
Door Frans van den Berg
SCHIPHOL - De luchtvaartsector claimt de komende jaren met nog 75.000 vluchten bovenop de limiet van 500.000 te mogen groeien op Schiphol. Binnenkort volgt daarover een gesprek met de staatssecretaris.
„Vorig jaar januari is nog vastgelegd dat alle extra milieuwinst die voor 2020 wordt geboekt, volledig toekomt aan de sector. Pas na 2020 geldt de regel dat de helft van de geluidsreductie naar de bewoners gaat en de andere helft naar de sector”, wijst Frank Allard van de Barin op het akkoord over het vaker inzetten van vier start- en landingsbanen in ruil voor 10.000 minder vluchten.
In de Barin zijn alle in Nederland actieve luchtvaartmaatschappijen verenigd. In overleggen zoals voorheen de Alderstafel en nu de Omgevingsraad Schiphol zit overigens naast de Barin ook altijd KLM aan tafel als grootste gebruiker en herriemaker.
Stiller
In het Aldersakkoord werd in 2008 tussen bewoners, sector en overheid afgesproken dat de luchthaven selectief zou mogen groeien tot maximaal 510.000 starts en landingen in 2020. In die periode zou het aantal gehinderden met vijf procent moeten afnemen. Dat lukt met andere aanvliegroutes, stillere nachtlandingen, het inzetten van de Polderbaan en Kaagbaan als hoofdbaan en door vlootvernieuwing. Steeds meer luchtvaartmaatschappijen zetten nieuwe toestellen in die niet alleen zuiniger, maar ook stiller zijn.
„In 2012 werd aan de Alderstafel al een tussenbalans opgemaakt en toen bleek dat het aantal gehinderden met ruim twintig procent is gedaald. Dat terwijl de opgave vijf procent was. Dat is vijftien procent meer winst. Die moeten we niet opsouperen door nu extra woningen nabij de luchthaven te bouwen. De afspraak is dat er dan extra vluchten mogen komen”, benadrukt Allard.
Tweede Kamer
Recent liet staatssecretaris Dijksma de Tweede Kamer weten dat de helft van de winst naar extra vluchten gaat en de helft naar de bewoners. Maar Allard wijst op het akkoord: ’De hinderbeperking die gerealiseerd is tot het moment waarop de 500.000 bereikt wordt, mag door de sector worden gebruikt voor volumegroei’.
Het verschil van inzicht heeft grote effecten. Immers vijftien procent volumegroei komt wel even neer op 75.000 vluchten. Dat is net zoveel als de overloop die Eindhoven en Lelystad moeten opvangen.
Slopen
Binnenkort zal uit de Milieueffectrapportage (MER) moeten blijken of die twintig procent minder gehinderden ook in 2020 nog het geval is. De gemeente Aalsmeer wil die rapportage aangrijpen om de sloopzone onder de Aalsmeerbaan aanzienlijk uit te breiden. Dat is het gebied waar nog wel eens letterlijk de pannen van het dak gaan. Met een goede opkoopregeling kunnen die bewoners een betere en veiligere woonplek gaan zoeken.
Geplaatst door anoniem
Dat is vastgelegd dat men meer mag groeien is mij niet bekend, dit is ook nooit aan de alders tafel ter sprake gekomen, het is in elk geval zeker niet gecommuniceerd naar de achterban.
Ik hoop van harte dat men die 75k erbij neemt voor 2020,
Hoe meer de zaak op scherp komt te staan hoe beter,