Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schrap ‘overbodige zonbestemmingen’ in ruil voor staatssteun KLM

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 244 
|
 RTV-NH 
tb_vliegtuig_KLM_ASIA_PH-BVB.jpg

KLM zou zonbestemmingen die geen meerwaarde hebben voor de Nederlandse economie uit haar dienstregeling kunnen schrappen, in ruil voor de aangekondigde staatssteun. Met dat voorstel komt Tweede Kamerlid Jan Paternotte van D66 vandaag in een opiniestuk in het Financieel Dagblad. Paternotte denkt dan aan pretvluchten naar Ibiza, Malaga, Fortaleza in Brazilië, Liberia in Costa Rica en Las Vegas.

Vorige week vrijdag maakte het kabinet bekend KLM door de coronacrisis te willen helpen slepen met een bedrag van tussen de twee en vier miljard euro. De overheidssteun krijgt KLM onder voorwaarden, zoals het niet uitkeren van bonussen en hinderbeperking voor de omgeving. Werknemers met de hoogste salarissen, zoals het management en de piloten zouden moeten afzien van een deel van hun loon. Luchtvaartminister Van Nieuwenhuizen wil dat KLM blijft werken aan het terugdringen van de CO2-uitstoot en nachtvluchten.

Las Vegas


Jan Paternotte van D66 wil ook dat KLM het soort bestemmingen onder de loep neemt. Malaga, Ibiza en Las Vegas zijn bestemmingen die pas de afgelopen jaren aan het netwerk werden toegevoegd, maar hebben deze bestemmingen geen extra meerwaarde voor de Nederlandse economie. "Maar het gaat niet om een hard verbod", benadrukt Paternotte aan NH Nieuws.

In Las Vegas werd de eerste KLM-vlucht vorig jaar met open armen ontvangen. De maatschappij vervoert niet alleen toeristen van en naar de gokstad, maar ook bezoekers aan het gigantische congrescentrum LVCC (tekst gaat verder onder de video):

De bestemming Las Vegas werd in korte tijd zo populair, dat KLM de wekelijkse frequentie per maart van twee naar vier wilde opvoeren. Paternotte erkent dat de gokstad niet per se alleen een zonbestemming is, als het ook overstappende passagiers oplevert. Uiteindelijk is door de coronacrisis heel Las Vegas uit de dienstregeling gehaald. Behalve de casino's is het ook het congrescentrum voorlopig gesloten.

Texel


"Onderzoeksbureau CE Delft berekende al dat pure vakantievluchten de Nederlandse economie juist benadelen en banen kosten", aldus Paternotte in het FD. "We weten dat Nederlanders in het buitenland meer geld uitgeven dan toeristen in Nederland. Goedkoop op vakantie kunnen is fijn, maar betekent dat Nederlanders minder tijd doorbrengen op Texel, op de Veluwe of in de Efteling."

'Sleutelbestemmingen

'
Het uitgangspunt van het ‘mainportmodel’ dat KLM bedient, is een netwerk van zakelijke bestemmingen. Grote Europese bedrijven die in Nederland gevestigd zijn, zitten met een reden vlakbij Schiphol.

Paternotte: "Om deze reden heeft Nederland bij de fusie van Air France en KLM in 2004 ook bedongen dat 42 zogenaamde ‘sleutelbestemmingen’ gegarandeerd werden." Het Kamerlid noemt als voorbeelden de vier grootste steden van de Verenigde Staten en Canada, Chinese steden als Peking en Shanghai, en Bangkok (Thailand) en Singapore. "Daarnaast betrof het een aantal typisch voor Nederland belangrijke verbindingen zoals Aruba, Paramaribo en Jakarta."

D66 vindt dat KLM zich moet richten op het netwerk van zakelijke bestemmingen. "Als KLM steun van de staat nodig heeft voor haar voortbestaan, moet daar ook iets tegenover staan. Een netwerk dat ons banen en economische groei oplevert, en niet extra geld kost."

Bekijk bericht op "RTV-NH"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Pretvluchten weghalen is een goed idee, maar niet voldoende.

“Luchtvaartminister Van Nieuwenhuizen wil dat KLM blijft werken aan het terugdringen van de CO2-uitstoot en nachtvluchten.” Hier kan ze gemakkelijk mee wegkomen. Het is een vage inspannings¬verplichting zonder geformuleerde en controleerbare doelen en dus geen resultaatverplichting. Met wat elektrische karretjes en de zgn. ‘stille en zuinige’ vliegtuigen zal men zeggen dat hieraan is vol¬daan. Ook kunnen ze een paar nachtvluchten eruit halen en vervangen door veel meer vluchten in de vroege ochtend en de late avond. Met passages om de 70 seconden is de herrie overdag dan op te voeren. Door dit over een iets beperkter aantal mensen op zgn. ‘vaste routes’ te leiden kan men zeggen (met de handige rekentrucs) dat het totaal aantal gehinderden is afgenomen. Dat de overge¬bleven gehinderden in een ware hel komen te leven zal men niet noemen. Leugens en bedrog ten top!

Zolang het ‘hubmodel’ niet wordt herzien kan men gewoon doorgaan met het hierheen halen van grote aantallen overstappers, die niets bijdragen anders dan herrie en vervuiling. Er kunnen best wel wat bestemmingen uit gehaald worden. Las Vegas is een goed voorbeeld!

D66 speelt m.i. een dubieuze rol in dit dossier.

De enige oplossing is veel minder vluchten en keiharde eisen betreffende uitstoot en geluidshinder voor iedereen. Dit zijn de voorwaarden die men aan staatssteun moet stellen.

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

D66 komt met een academische beschouwing waar een concrete pragmatische oplossing gewenst is. Helaas is ook van deze partij op het luchtvaart dossier uiteindelijk weinig te verwachten.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

De bestemming las vegas is nuttiger dan alle vier de canadese bestemmingen. Het is een goede bestemming en het succes van de route bevestigd dat. Ook paternotte zit nog te veel vast in de oude dogmas van de luchtvaart in nederland.
De dogmas moeten worden losgelaten zodat de markt haar werk kan doen en klm een efficiente maatschappij kan worden.
Schrap alle verliesgevende bestemmingen die zogenaamd essentieel zijn voor de nederlandse economie en houd de winstgevende "pret" bestemmingen.
De vermeende meerwaarde voor de economie van bepaalde bestemmingen is zo,n enorm theoretisch verhaal,het is nog nooit bewezen en gerenomeerde onderzoeks bureaus nemen deze waarde dan ook niet mee in hun analyses van de impact schiphol op de nederlandse economie.

Die kantoren die zitten er voor de belasting en andere zaken die belangrijk zijn voor het bedrijfsleven. (waaronder ook bv de zorg in nederland,expacts hebben enorm veel kritiek op de zorg in nederland en zijn daar helemaal niet blij mee. Dat is voor een expact veel belangrijker dan een keer extra overstappen die een of twee keer dat men per jaar naar huis vliegt).
Schiphol is leuk meegenomen voor deze bedrijven maar niet essentieel. Als het geen hub zou zijn maar een gewone luchthaven dan zouden deze kantoren er nog steeds zijn.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

@Anoniem. Uw laatste zin: "Schiphol is leuk meegenomen voor deze bedrijven maar niet essentieel. Als het geen hub zou zijn maar een gewone luchthaven dan zouden deze kantoren er nog steeds zijn" geldt voor bedrijven waarvoor Nederland een duidelijke meerwaarde biedt. En dan denk ik bijvoorbeeld aan de beroemde/beruchte regelingen (rulings) die onze belastingdienst met internationaals afsluit. Als dat niet zo is, omdat een andere land gelijkwaardig is, zou een betere verbinding de doorslag kunnen geven. Of dat voor veel bedrijven geldt, durf ik niet te zeggen.

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Moeten we zgn. verre pretbestemmingen, ook al zijn ze blijkbaar winstgevend, handhaven om er later achter te komen, dat met al deze pret het klimaat is verziekt voorbij grenzen, dat dit kan worden terug-gedraaid?

Ik denk het niet, dan maar wat minder pret! Maak ze maar zo duur, dat men zich bedenkt, door de ware en toekomstige kosten mee te rekenen.

Bedenk ook dat de vrijheid van de een niet ten koste mag gaan van de gezondheid van de ander, zoals nu het geval is.

Het marktmechanisme mag best werken, maar niet gebaseerd op het huidige en gesubsidueerde prijsniveau.