Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schonere vliegtuigen zetten zeker geen zoden aan de dijk

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 670 
|
 De Stentor - 21-12-2017 
hv_overig_1504.jpeg

De Tweede Kamer stemt vanavond over Lelystad Airport. Rolf Schipper geeft de kamerleden vast mee: ,,Stop de groei van het vliegverkeer!''

Schiphol groeit uit zijn voegen. Lelystad is het nieuwe toverwoord. Een nieuwe plek om eindeloos te groeien, te vervuilen en te sjoemelen met lawaaicijfers.

Al die herrie, fijnstof en CO2 is bijna niet meer te verkopen. En daarom zoekt de luchtvaart hard naar een groen verhaal: duurzaam vliegen. Duurzaam vliegen? De KLM zegt dat ze het kan. Met biobrandstof. Het klinkt groen. Het klinkt duurzaam. Maar is het dat ook?

Frituurvet
KLM kondigde begin november aan plannen te hebben om op biobrandstof naar Costa Rica te gaan vliegen. Een jaar eerder begon ze al met vluchten naar Los Angeles. KLM claimt alleen te vliegen op oud frituurvet. Dat klinkt prachtig, maar voor een retourtje Los Angeles moet je bijna een miljoen zakken friet wegwerken om genoeg oud frituurvet te genereren.

Dat betekent 900 jaar lang drie maaltijden per dag friet om ÈÈn keer te mogen vliegen. Dat lukt niemand. Dat je voor biobrandstof niet voldoende frituurvet hebt, kan iedereen dus op zijn vingers natellen.

Regenwoud
Voor een omschakeling op biobrandstoffen zijn dus andere grondstoffen nodig. Dikke kans dat daarbij hetzelfde gebeurt als bij biobrandstoffen voor auto's. Door het Europese klimaatbeleid verdwijnt inmiddels 46% van alle palmolie die Europa binnenkomt in onze tank. Voor de palmolie en soja die in onze auto's verbrand wordt, verdwijnt op grote schaal het tropisch regenwoud. Een kwart van het regenwoud van Indonesië ging sinds 1990 tegen de vlakte. Bewoners werden van hun land gegooid. Orang Oetans, tijgers en olifanten werden verjaagd of gedood. Het vliegen op de groene sprookjes van de KLM is zo een zwarte nachtmerrie voor de laatste regenwouden en haar bewoners.

Oordopjes
Voor de bewoners van de regenwouden is biobrandstof dus een ramp. Maar ook voor de bewoners van onze eigen bossen. Want door te vliegen op biobrandstof worden vliegtuigen geen decibelletje stiller. De rust van de bewoners van Amstelveen, Haarlem en Aalsmeer was allang ver te zoeken. Maar ook de bewoners van Gelderland, Overijssel en Flevoland zullen straks oordopjes moeten kopen als het aan de plannen van dit kabinet, Schiphol en de KLM ligt. Geen rustgevend vooruitzicht.

Daarom een hartstochtelijke oproep aan onze regering en onze Koninklijke KLM: De enige manier om het klimaat, het oerwoud, en de oren van de omwonenden van Schiphol en Vliegveld Lelystad te sparen, is een stop op de groei van het vliegverkeer.

Vakanties dichter bij huis. Reizen in Europa met de trein. Want schonere en stillere vliegtuigen zetten geen zoden aan de dijk. En vliegen op biobrandstof? Vlieg er niet in!

Rolf Schipper is Campagneleider Bossen bij Milieudefensie


Reacties op dit bericht