Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schoner vliegen krijgt vleugels: ’Alleen is het nu nog te duur’

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 630 
|
 telegraaf.nl 
hv_overig_1502.jpeg

Door PAUL ELDERING

SCHIPHOL - Vliegen kan veel groener als luchtvaartmaatschappijen worden gedwongen schonere, zuinigere en stillere vliegtuigen in te zetten.

Dat blijkt vandaag uit een actieplan dat wordt aangeboden aan de minister van Infrastructuur. Het komt van de vervoerssector, gesteund door kenniscentra. Deze ’goodwillmissie’ moet volgens ingewijden aantonen dat de luchtvaart de wil heeft om actief bij te dragen aan het verminderen van uitstoot en lawaai. „Kerosine kan uit CO2 worden gemaakt met behulp van wind- en zonne-energie. Dus geen fossiele brandstoffen meer en ook geen biomassa. Alleen is het nu nog te duur”, zegt expert Joris Melkert van TU Delft.

In het rapport wordt gesteld ’schone’ vliegtuigen op Schiphol beter te belonen en ’vieze’ toestellen zwaarder te belasten. Ook moeten aanvliegprocedures verbeterd worden in één Europees luchtruim. De internationale trein kan versneld worden uitgerold om korte vliegroutes uit te bannen.

Directeur Sijas Akkerman van Natuur- en Milieufederatie Noord-Holland is niet te spreken over het rapport. „Wij zijn buitenspel gezet door de luchtvaart, die goede sier wil maken. We praten aan de klimaattafel over dezelfde problemen. Dit is een achterbakse poging om de regering te paaien en de vliegtaks van tafel te krijgen”, vindt hij.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Elodie uit Wintelre

Iedereen mag meepraten, echter de beslissingen voor verder groei zijn reeds lang geleden gemaakt. Er wordt gezegd dat je moet blijven meepraten anders wordt het nog erger. Ik vraag me af wat het ergste is: meepraten, geen enkele zeggenschap hebben en vervolgens te horen krijgen dat er een 'democratisch' besluit is genomen voor verdere uitbreidingen!

Er is maar één oplossing: niet / minder in het vliegtuig stappen, ook al is het een goedkope ticket.

Geplaatst door anoniem1

Ook moeten aanvliegprocedures verbeterd worden

Als dat toch eens waar mocht zijn. Cda landingen zijn veel zuiniger en stoten dus ook veel minder uit dan het landen met vectoren. En het gaat over relatief grote afstanden, 70-100km lang met meer motor vermogen dan nodig,dat is voor europese vluchten een significant deel van de vlucht.