Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schipholwethouders en -gedeputeerden luiden noodklok over toename vluchten

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 322 
|
 NH Nieuws 
schiphol-pixabay_1280.jpg
Schiphol
Credit: hpgruesen

Wethouders en gedeputeerden van 56 gemeenten en vier provincies luiden de noodklok over toekomstplannen voor Schiphol van het kabinet. De bestuurders maken zich zorgen dat de aankondigde groei van het aantal vluchten ten koste zal gaan van de leefbaarheid. Eerder deze week stuurde gedeputeerde Olthoff van Noord-Holland al een brandbrief naar de minister van Binnenlandse Zaken over een nieuwe rekenmethode die de bouw van honderdduizenden woningen in de weg staat.

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet van NHnieuws

Een toename van het aantal vluchten betekent een toename van de overlast, een verslechtering van de leefbaarheid en maakt woningbouw en andere ruimtelijke ontwikkelingen op veel plekken onmogelijk, zeggen de bestuurders in een gezamenlijke zienwijze. Daarmee reageren ze op de Luchtvaartnota van minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat, die zij vorige maand presenteerde. In die nota staat de toekomst van Schiphol en de Nederlandse luchtvaart voor de komende 30 jaar samengevat.

Niet in balans
Jeroen Olthoff, gedeputeerde van Noord-Holland en voorzitter van de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS), een samenwerkingsverband van 56 gemeenten en vier provincies, stuurt minister Van Nieuwenhuizen terug naar de tekentafel. Hij wil dat ze met de regionale bestuurders de consequenties van haar groeiplannen voor Schiphol in beeld brengt. Volgens de BRS zijn de plannen niet in balans met de omgeving van Schiphol.

Overlast neemt toe
Het aantal vluchten op Schiphol mag van Van Nieuwenhuizen toenemen, in ruil voor minder hinder die de omwonenden ervaren. Volgens de minister behoort het inzetten van stillere en schonere vliegtuigen bij die strategie. Daarvan zegt de BRS dat de overlast juist gaat toenemen: "Stiller en schoner is natuurlijk prima, maar als dat ook vaker betekent, neemt de overlast allen maar toe. Juist deze toename in intensiteit en het gebrek aan rustmomenten is het grote zorgpunt van inwoners."

CO2
Naast zorgen om het stilvallen van de woningbouw door strengere rekenmethodes van vliegtuiglawaai, vallen 'minder ambitieuze CO2-doelen dan andere sectoren' Olthof en de BRS ook op: "In 2050 zou Schiphol 10 keer meer mogen uitstoten: een forse afwijking van het klimaatakkoord die de vraag oproept waarom de luchtvaart niet, zoals afgesproken, als elke andere sector wordt behandeld."

De bestuurders missen in het hoofdstuk over veiligheid de relatie met gezondheid. "De huidige pandemie laat zien dat veiligheid veel breder zou moeten worden opgevat. Gezondheid maakt daar onderdeel van uit. Het gaat daarbij zowel om veilig gebruik (gezondheidsvereisten aan passagiers, operationele aanpassingen, vliegverbod op landen) als om een veilige en gezonde leefomgeving."

Nachtvluchten
Omwonenden van Schiphol, die net als de BRS vertegenwoordigd zijn in de Omgevingsraad Schiphol (ORS), hebben ook weinig goeds te melden over de Luchvaartnota. Zij kwamen vorige week met een tienstappenplan, met daarin onder meer het voorstel om nachtvluchten te verbieden en dat verbod in het weekend door te trekken tot 9.00 uur 's ochtends

Bekijk bericht op "NH Nieuws"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Het huidige normenstelsel (Lden-systematiek) deugt niet. Als de 32.000 nachtvluchten vervallen en er komen 10 keer zoveel dagvluchten voor in de plaats, blijft de berekende overlast gelijk. Een nachtvlucht telt immers 10 keer zo zwaar als een dagvlucht. Op zich wel juist, maar dat heeft wel dit als gevolg.
En met het stiller worden van vliegtuigen gaat het ook mis/ Als vliegtuigen 3 dB stiller zouden worden, wat een halvering van de geluidssterkte betekent, blijft de berekende overlast gelijk als het aantal vliegbewegingen zich verdubbelt. Helaas is een afname van 3dB voor de meeste mensen nauwelijks waarneembaar, omdat zwakkere geluiden sterker worden gehoord dan harde. Volgens de luchtvaartnota worden vliegtuigen per jaar gemiddeld 1% stiller. Dat is alleen meetbaar en absoluut niet hoorbaar......

Geplaatst door am uit velserbroek

Ik heb het helemaal gehad met die al jaren durende discussies over hogere aanvliegroutes, hoge uitstoot, aantal vliegbewegingen, hinder, dB en weet ik veel wat nog meer.
Het is commissiegeleuter en Schiphol vaart daar wel bij.
De directie van KLM en Schiphol en de leidinggevende medewerkers halen al jaren álles uit de kast om te groeien, groeien, groeien. Met als belangrijkste reden dat dat zo goed is voor de economie van Nederland. Er zijn op het schipholterrein echter vast wel een heleboel andere verdien-mogelijkheden. Vast staat dat al dat overdadige vliegen slecht is voor de omgeving en voor de bewoners ervan.
En als we die geroemde gezondheid van de Nederlandse bevolking zo hoog in het vaandel hebben staan, mag de regering er net als bij Corona wel eens wat aan gaan doen.
KLM en Schiphol willen alleen maar groeien op grond van de ego drijfveren van de medewerkers en ze lobbyen zich daarom een slag in de rondte bij een hun goed gezinde regering. Tot nu toe is het hun bijzonder goed gelukt. Voor hun (slechte) gedrag krijgen die K-K-K-K-bedrijven nu ook nog eens drie-en-een-half miljard Euro bonus om dat slechte gedrag te bestendigen.
Voor onze gezondheid en ons welbevinden moet Schiphol op korte termijn krimpen en KLM mag net als elk ander bedrijf gewoon op de eigen benen staan.
Zoals het nu functioneert is het een gezwel. Weg ermee.

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Beide reacties zijn volkomen terecht. Groei gaat ten koste van nog meer herrie en nog meer vervuiling. Wie profiteert? De aandeelhouders. De ware kosten worden naar de toekomst geschoven.

Met 386000 vluchten is de economie gedekt, meer is niet nodig aldus de WTL. Laten we om te beginnen hierop inzetten. Als later blijkt dat de klimaatcrisis nog steeds niet weg is moet het wellicht nog verder omlaag.

De overheid en vliegsector hebben ons al decennia belazerd met inderdaad te hoge en verkeerde geluidsnormen en leugens over emissies. Dit is een soort standaardgedrag en komt ook in andere sectoren voor, zoals de wegenbouw waar stikstofberekeningen niet kloppen. De luchtvaart heeft daarnaast de maatschappij op grote kosten gevlogen door het virus mondiaal te verspreiden en wordt nog beloond met staatssteun ook.

We mogen niet terug naar 'het oude normaal'! En belangrijk: verenig u en laat u niet tegen elkaar uitspelen.

Leestip: Fantoomgroei van Sander Heijne en Hendrik Noten. Dan begrijpt u hoe 'de economie' in elkaar steekt.

Geplaatst door V.O.S. uit Uitgeest

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Het ' gewone normaal ' is voor de luchtvaartsector het ' gewone abnormaal '.
Dus gewoon op de oude voet verder en nog staatssteun krijgen ook.
Vele mensen moeten noodgedwongen gebruik maken van voedselbanken in een ' welvarend '
westers land als Nederland en als het enigszins tegen zit, worden ze nog gestraft ook door het zooitje in Den Haag.
Dat zelfde zooitje heeft een innige band met het zooitje dat de luchtvaartsector vertegenwoordigd in Nederland.
Beiden moeten oprotten uit dit land.
Het land is, net als de lucht, van de inwoners en niet van een zooitje schorem dat denkt alles maar te kunnen uithalen om zoveel mogelijk geld in hun eigen zakken te proppen.
Misselijk word ik ervan.

Klachten indienen bij Bas, zodat je het gevoel krijgt dat je er iets aan kunt doen, is ook al een farce.
Bas vraagt het hemd van je lijf, wil weten hoe je heet, waar je woont (plaats lijkt me genoeg), maar nee, zelfs je huisnummer willen ze weten.
En denk maar niet, dat Bas dat niet weet: want Bas heeft een vernieuwde website.
Dat moet natuurlijk worden doorgegeven aan de klagers.
In dat email weet Bas precies naam en toenaam enzovoort, ook al geef je dat niet door in een klacht.

Helaas, Bas is een vriendje van het zooitje dat Nederland al enkele decennia in z'n greep houdt.

Er is geen eerlijk speelveld in dit land tussen de inwoners die beschermd dienen te worden en een heel akelige industrie, genaamd luchtvaartsector.
Dat is gelijk aan een maffia-staat.

Geplaatst door Kabinet KLM (Volg mij op Twitter) uit Badhoevedorp

Vandaag bijna 4 miljard lening en borg voor KLM.
KLM draaide in 2019 bijna een miljard omzet per maand. Nu leent men dus gewoon een paar maanden omzet. De vraag en omzet is echter ingestort voor veel langere tijd. Dit is geen SANERING en KRIMP die broodnodig is. Men staat in no-time weer te bedelen voor geld.
Wat een waanzin, men zet onze miljarden in op kansloze hoop dat alles terug bij af is straks..

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.