Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schipholwatch: ’Minister Harbers speelt vals spel en dat is niet voor het eerst’

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 455 
|
 digitalekrant.noordhollandsdagblad.nl 
judge-gavel-1461998219JBc.jpg

Door Annet van Aarsen


Schiphol De nadeelcompensatieregeling voor zo’n 4.600 gezinnen in de buurt van Schiphol is niet alleen bedoeld als tegemoetkoming voor overlast. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil óók gunstig voor de dag komen in een rechtszaak van de stichting Recht op Bescherming tegen Vlieghinder (RBV) tegen de staat.

Dat blijkt uit de ongecensureerde beslisnota over de compensatieregeling die een ambtelijke commissie voor minister Harbers opstelde en die in handen gekomen van Schipholwatch. Onder het kopje ’Informatie die niet openbaargemaakt kan worden’ staat dat het toekennen van compensaties in het belang is van het verweer van de staat in de aanstaande rechtszaak van RBV omdat ze bijdragen aan ’het herstellen van de fair balance waar volgens RBV geen sprake van is’. RBV en de staat staan op 4 juli tegenover elkaar in een civiele procedure bij de Haagse rechtbank.

Fragment uit de beslisnota. Inclusief de taalfout ’precedent geschept’ - waar ’geschapen’ hoort te staan. Zie hier

Niet onverwacht

Opmerkelijk maar niet onverwacht, zegt Alfred Blokhuizen van Schipholwatch. ,,Het bevestigt het beeld dat minister Harbers een vals spel speelt en dat is niet voor het eerst.’’

Schipholwatch vindt het onverteerbaar dat een relatief kleine groep in aanmerking komt voor een schadevergoeding terwijl volgens de belangenorganisatie tienduizenden mensen last hebben van vliegherrie. Daarnaast heeft de stichting kritiek op het voorgestelde systeem om de hoogte van de compensatie te bepalen: die wordt uitgerekend aan de hand van de WOZ-waarde van de huizen. Een deel van de rechthebbenden krijgt slechts vijftig euro volgens de berekeningen; het hoogste bedrag is bijna 27.500 euro.

Alfred Blokhuizen: ,,Hoeveel iemand ontvangt hangt dus af van de waardevermindering van zijn huis door de overlast. Het zou moeten gaan om gezondheidsschade en de mate van overlast.’’ Medebestuurslid Maurice van Uden: ,,Kennelijk hebben rijke mensen neer last van vliegherrie. Dit is opnieuw een vorm van rechtsongelijkheid.’’

Hij woont zelf op een plek waar hij in huis gesprekken moet staken als er een vliegtuig overkomt. ,,Bij een handhavingspunt waar meer herrie is toegestaan dan de handhavingspunten waar overschrijdingen zijn geweest en waar omwonenden nu recht hebben op compensatie’’, zegt hij. ,,Niemand kan me uitleggen hoe de grenswaarden op de verschillende handhavingspunten zijn vastgesteld. Het lijkt behoorlijk willekeurig. Of misschien moet ik zeggen: ze zijn niet vastgesteld op basis van overlast maar op basis van wat de luchthaven nodig heeft.’’

Het rijk gaat uit van 7,5 miljoen euro aan compensaties. Daarbovenop wordt nog twee miljoen euro uitgetrokken voor de projectorganisatie van Rijkswaterstaat die de aanvragen moet behandelen. ,,Bekostigd uit belastinggeld’’, zegt Van Uden. ,,Iedereen betaalt mee, niet Schiphol of de luchtvaartmaatschappijen.’’

De compensatieregeling is niet alleen maar slecht nieuws, vindt Schipholwatch overigens. Blokhuizen: ,,Het is voor het eerst dat de overheid erkent dat er een probleem is met vlieglawaai.’’

Bekijk bericht op "digitalekrant.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht