Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schipholrapport deugt niet

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 457 
|
 digikrant.noordhollandsdagblad.nl 
HvS_logo_MER.jpg

Ook na twee jaar schaven en opnieuw berekenen, deugt de Milieu Effect Rapportage (MER) Schiphol niet. De luchthaven kan dan ook zeker niet groeien naar 540.000 vluchten per jaar.

Dat stelt bewonersvertegenwoordiger Kees van Ojik. „Schiphol komt donderdag met een concept-versie van de MER naar buiten, maar daar komt een briefje bij dat deze nooit officieel ter inzage wordt gelegd. Anders zullen wij en anderen de resultaten van a tot z afbranden. ”

Schiphol benadrukt dat het nog niet om de definitieve MER gaat. Die komt later. „Maar de concept MER helpt bij de gesprekken in de ORS”, doelt de woordvoerder op het advies dat de Omgevings Raad Schiphol voor het eind van het jaar moet uitbrengen over de groeimogelijkheden tot 2030. De luchthaven zit momenteel nagenoeg aan de grens van 500.000 vluchten en dat blijft zo tot eind 2020.

Toekomstige groei hangt af van de MER. In dat rapport staat hoeveel geluidsruimte er nog is voor extra vluchten. Vorig jaar haalde toenmalig directeur Jos Nijhuis zich de woede op de hals door te stellen dat uit de eerste cijfers bleek dat er 19 procent minder gehinderden zijn dan wettelijk is toegestaan. Omdat de hinder met vijf procent moest afnemen, zag Schiphol al 14 procent ruimte. Ofwel, een groei naar 570.000 vluchten.

Maar die rekenmethode klopte niet. Daarna werden drie modellen genomen. Een met 620.000, een met 580.000 en een met 540.000 vluchten. „Al snel bleek dat die twee hoge modellen onhaalbaar zijn. Daarom is alleen met 540.000 verder gegaan. Ook dat was onzinnig, omdat uit rapporten die het ministerie had laten opmaken bleek dat 530.000 operationeel de grens was. Meer kan op de grond en in de lucht op dit moment niet worden afgehandeld.”

Manipuleren

Het is volgens Van Ojik dus niet zo dat nu uit de MER is gebleken dat Schiphol kan doorgroeien van 500.000 naar 540.000. „Die conclusie deugt niet. Alles is gemanipuleerd. Je kan ook nauwelijks meer vluchten uitvoeren zonder daarbij nog vaker de Zwanenburgbaan of Aalsmeerbaan in te zetten. ”

Bovendien gaat het niet alleen om wat op papier zou kunnen. In de groeidiscussie over Schiphol draait het ook om CO2-uitstoot, ultrafijnstof en veiligheid. De Onderzoeksraad voor Veiligheid stelde eerder dat ingrijpende maatregelen nodig zijn voordat de luchthaven kan uitbreiden. Tal van actie- en milieugroepen vinden dat er sowieso geen groei meer mogelijk is. GroenLinks in de Tweede Kamer en de Natuur- en Milieufederatie Noord-Holland herhaalden dat gisteravond ook weer.

De nieuwe Schiphol-directeur Dick Benschop wil in ieder geval voorkomen dat eventuele groeiruimte meteen wordt vol gevlogen, zoals de afgelopen jaren is gebeurd. Extra vluchten moeten namelijk het wereldwijde netwerk vanaf Schiphol versterken en niet de zoveelste vlucht naar een vakantiebestemming opleveren. Benschop denkt eerder aan 1,5 procent per jaar, al zijn dat er nog altijd 7.500 extra.

De Omgevingsraad Schiphol moet dus voor het eind van het jaar een advies uitbrengen aan de minister. In de ORS zitten de luchtvaartsector, overheden, werkgevers, milieubeweging en bewonersgroepen. De opvattingen lopen zo uiteen, dat het haast onmogelijk lijkt om een unaniem advies uit te brengen.

Frans van den Berg

Bekijk bericht op "digikrant.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1

Groen links is tegen groei,mooi dat dat nu ook duidelijk gezegt is in de kamer dan kan daar geen misverstand meer over bestaan. Groen links kan belangrijk worden na verkiezingen provinciale staten al kan het kabinet ook gaan voor de gedoogsteun van de pvv.
Ook goed te horen dat de bewoners niet zonder meer gaan instemmen met 540k,daar lijkt het althans niet op. De angst daarvoor was er wel een beetje bij mij,
Klm kan die ruimte ook maar voor een klein deel vullen dus zoveel ruimte is er ook niet nodig. Ondanks mijn kritiek op de visie van sommige omwonenden zie ik wel dat ze consequent zijn in die visie en dat het mede hun standpunten bepaald wat tot gevolg heeft dat men tegen uitbreiding is. De visie heeft dus zeker een positief effect waarvoor dank.

Geen advies:uitstel of doordrukken door de overheid.
Doordrukken is einde polder model,polder model is in de praktijk al dood op heel veel gebieden. De lijn van vno/ncw en aanverwante lobbys en advies organisaties is bindend,wat steeds vaker asymetrische compromisen geeft waar dan vervolgens wel samen de verantwoordelijkheid voor mag/moet worden gedragen.
Dit geforceerde model gaat het niet volhouden,de partij die keer op keer aan de verkeerde kant van het compromis staat verliest haar achterban en daarmee ook haar stem die de achterban zou vertegenwoordigen. Doordrukken is zeker een optie voor de overheid denk ik maar het lijkt riskant op dit moment.
Uitstel is alternatief,hopen dat het op een ander moment wel lukt.
Het is nog geen eind 2020 dus er is nog wat tijd (al gaat dat niet lang meer duren).

Goed om wat meer informatie over het overleg te lezen trouwens!
Ben mijn ei weer kwijt lol.



Geplaatst door Michiel

De MER is gebaseerd op geluidhinder, fijnstof, NOx, CO2 uitstoot modellen gebaseerd op NAP, zeeniveau. Dat men überhaupt nog durft te spreken van "groei" is brutaal. Maar met de huidige neoliberale overheid valt niets anders te verwachten. Die zijn alleen maar voor economisch profijt zonder naar het lot van de volgende tien generaties te kijken. Het grootste probleem waar niemand over praat, waar geen MER over rept is de uitstoot op 10 km hoogte. En die uitstoot is grenzeloos, niet beperkt tot het NL grondgebeid. Waar auto's een driewegkatalysator en vrachtwagens het Adblue systeem (NOx en roet reductie) verplicht hebben ingevoerd kan de luchtvaart zonder katalysatoren op de motoren verder expanderen. Bovendien moet elke snelweg verzonken worden in de grond of voorzien van metershoge geluidsschermen om de dB waarde sterk te verlagen, de luchtvaart heeft vrij spel. En kan dus op 600 m dag in dag uit (laatste 10 dagen in onze regio tot 24.00 uur!) blijven aanvliegen.
Helaas zullen we weer aan het kortste eind trekken en de hinder niet afnemen. Het zij zo tot het systeem knapt.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

LUCHTRUIM HERZIENING is laatste strohalm?

Bij heel veel bewoners begint door te dringen: zo kan het niet langer!

Probleem is dat teveel gekozen bestuurders en politici vasthouden aan het achterhaalde model van "business as usual" en de Mainport strategie. En weigeren om hun rol aan te passen zoals via de nieuwe ""Omgevingswet" in feite wordt verplicht!

Los van al het andere dat er speelt dreigt de aangekondigde LUCHTRUIM HERZIENING door een weeffout aan het begin wederom gemanipuleerd te worden en de bevolking te worden "ge- Schipholled":

In dat uitgangspunt luchtruim herziening zal het streven naar "MAXIMALE CAPACITEIT IN HET LUCHTRUIM" toch echt - en wel via participatie - vervangen dienen te worden door: "GEMAXIMEERDE CAPACITEIT".

Zo niet, dan zal het laatste beetje vertrouwen wegvallen, met alle in voorgaande reactie geschetste gevolgen van dien......................................

Geplaatst door Sara

Tot het knapt? Het IS nu te veel. Gisteren had ik een sollicitatie gesprek. Ik had een week bv besteed aan de motivatie brief en was uitgenodigd. Echt blij. Unieke kans. Is in Amersfoort. Er zijn weinig functies voor mij en met name buiten de randstad(de vuur linie van schiphol voorlopig ) die inhoudelijk intressant zijn en bij me passen. Maar de nacht ervoor nachtvluchten. Omdat ik zenuwachtiger was dan normaal, kon ik niet goed weer in slaap vallen.. Zeer slechte nacht gehad. In de ochtend gewekt door buitenveldert geweld. De eronie mijn wekker ging niet af en gelukkig was ik daarom wel op tijd. Het gesprek ging matig. Het waren prettige mensen maar ik kon, door dat ik moe was niet goed ingaan op de meer inhoudelijke vragen. Dit is dus de impact van schiphol. In de trein op weg naar huis deze berichten over de mer. De huidige overlast is voor mij en voor jullie onhoudbaar. Hoe kan het gebeuren dat het nog meer gaat worden snap ik niet en beangstigt me eigenlijk. Ik kan niet meer hebben. Mijn buren hebben geen last. Ik vind het verzet er tegen ook heel erg matig. Ik hoop dat We op een moment komt dat wij dit niet meer pikken. Voordat het knapt. Voor dat er een vliegtuig midden in een woonwijk stort. Voordat we ziek worden voordat moeder natuur terug slaat.

Geplaatst door Jaap

Een belangrijk onderdeel van de mer zou de toepassing van de 50/50 regel moeten zijn. Van ingewijden heb ik begrepen dat over die regel nog geen letter op papier staat. Dus het zou nog volstrekt onzeker zijn hoe die vermeende milieuwinst berekend moet worden. En dan toch al concluderen dat er ruimte voor groei is?

Geplaatst door anoniem1

Men heeft het steeds over herindeling luchtruim,die voor de noodzakelijke capaciteit moet gaan zorgen. Ik kan dat zelf op 2 manieren invullen:
1-herindeling luchtruim maakt ruimte vrij voor groei lelystad,en de extra capaciteit die dat oplevert is eigenlijk de capaciteit van lelystad
2-herindeling luchtruim maakt ruimte voor een grote capaciteit op Schiphol en de extra capaciteit die de uitbreiding oplevert is de capaciteit van Schiphol zelf.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet zien, 1,2 of een combinatie van beide?

Geplaatst door Simon van Halm

@anoniem1
De ruimte die vrijkomt door verplaatsing van vluchten naar Lelystad (vakantievluchten (?!) kan op Schiphol weer opgevuld worden. Het is dus totale groei want daarnaast zou de 50/50 regel nog in werking gaan treden (milieuruimte)
Daarnaast wil Schiphol nog verder groeien maar noemen dat dan "beperkt".
E.e.a. zal moeten blijken uit de MER Schiphol en of Schiphol extra "beperkte" groei bovenop de inhoud van de MER en/of 50/50 regel zal proberen te claimen.
Waakzaamheid is dus zowieso geboden.
Daarnaast is er een flinke adder bij het uithuizen van vluchten naar Lelystad. Als Schiphol een nachtvlucht uithuist hoeven ze daar geen nachtslot voor in de plaats in gebruik te nemen maar mogen ze ook 10 dagsloten in gebruik nemen i.p.v. dat nachtslot!

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.