Schipholkrimp leidt tot luchtvaartruzie
Door Herman Stil
Tegenmaatregelen VS kunnen KLM raken
De VS en Europa staan tegenover elkaar vanwege de krimp van Schiphol. Omdat Amerikaanse maatschappijen vluchten moeten inleveren, en Jetblue zelfs wordt geweerd, dreigen tegenmaatregelen.
Volgens Washington is dit in strijd met luchtvaartverdragen tussen de EU en de VS. Het Amerikaanse ministerie van Transport is nu een strafexercitie begonnen, die vooral KLM kan treffen. Vandaag vindt daarover in Brussel topoverleg plaats tussen het Amerikaanse transportministerie, het directoraat-generaal Mobiliteit en Vervoer van de Europese Commissie en het Nederlandse ministerie van I&W.
Washington laat een definitief besluit over tegenmaatregelen van dat overleg afhangen. 'Wij hopen dat dit overleg zal resulteren in betekenisvolle vooruitgang in de richting van een oplossing', aldus de formele klacht die de Amerikanen in Brussel en Den Haag hebben ingediend. 'Mocht het overleg er niet in slagen een zinvolle uitweg naar een oplossing van deze kwestie op te leveren, dan staat het ministerie klaar om verdere passende tegenmaatregelen te nemen.'
Het dreigement volgt op klachten van de Amerikaanse brancheorganisatie A4A en prijsvlieger Jetblue. Jetblue probeert al sinds 2018 vaste voet op Schiphol te krijgen, maar werd naar eigen zeggen telkens gedwarsboomd. Dit jaar waren er wel voldoende start- en landingsrechten ('slots') voor Jetblue om twee dagelijkse retourvluchten te maken, naar New York en Boston.
Daarbij werd meteen al gemeld dat de maatschappij geen rechten opbouwt om die vluchten ook na april 2024 te mogen voortzetten. Daarop stapten Jetblue en A4A eind september naar Washington. ,,Het kan dan niet zo zijn dat dominante partijen, zoals KLM en partner Delta in Amsterdam, voorkomen dat anderen gaan vliegen'', zei Jetbluetopman Robin Hayes.
Nadat Jetblue begin deze maand inderdaad geen slots op Schiphol toegewezen had gekregen, begon het Amerikaans ministerie van Transport een formele procedure.
Jetblue eist dat het ministerie van Transport wederkerige maatregelen neemt tegen Nederlandse maatschappijen. Daarmee zouden KLM en Martinair evenveel vluchten in de VS moeten inleveren, als Amerikaanse maatschappijen op Schiphol zijn kwijtgeraakt.
KLM voelt zich van twee kanten gepakt. 'Nu dreigt niet alleen reductie op Schiphol, maar de mogelijkheid van Amerikaanse tegenmaatregelen', schrijft de maatschappij aan het ministerie van Transport. 'KLM heeft geen controle over deze ingrepen en wordt er ernstig door benadeeld.' De maatschappij bepleit diplomatieke oplossingen in plaats van vergelding.
Volgens luchtvaartjurist Jochem Croon kunnen tegenmaatregelen veel meer partijen raken dan KLM alleen. ,,Als Washington oordeelt dat de luchtvaartverdragen met de EU worden geschonden, kan het alle Europese maatschappijen aanpakken.'' Hij sluit niet uit dat de Europese Commissie, die de kabinetsplannen voor Schiphol nog moet beoordelen, de luchtvaartrelatie met de VS belangrijker vindt dan geluidsmaatregelen in Nederland. Zeker omdat volgens Croon meerdere alternatieven voor krimp en hinderbeperking niet door het kabinet wordt meegewogen. Volgens het demissionair kabinet is krimp nodig zodat het vliegverkeer na jaren overschrijding binnen de geluidsgrenzen blijft.
Conflicteren
Maar volgens KLM zijn er voldoende maatregelen om hinder te beperken die niet conflicteren met luchtvaartverdragen, zoals het stimuleren van het gebruik van de nieuwste vliegtuigen.
Volgens Croon heeft het kabinet zich verkeken op de internationale gevolgen van krimp. ,,De ingrepen komen neer op een eenzijdige handelsbeperking. Dat voldoet niet aan het verdrag van Chicago over liberalisering van de luchtvaart en de open skies-verdragen tussen Europa en de VS, waarin vrije toegang tot elkaars luchthavens is vastgelegd. De Verenigde Staten zullen dit hard spelen. Zeker als je kijkt hoe zij het verhaal zien: om lokaal geluidshinder te verminderen wordt een Amerikaanse maatschappij geweerd.''
Geplaatst door V.O.S. uit Onder de illegale Kolderbaan
Er wordt een volk opgeofferd om aan het groot-kapitalisme te voldoen.
In een klein land als Nederland, zijn we ooit de verkeerde weg ingeslagen: geld, geld en nog eens geld.
En blind voor wat dat veroorzaakt heeft: een enorme hoeveelheid vervuiling en dito klere herrie.
Nu zitten we in de tentakels van Uncle Sam.
Er is simpelweg geen ruimte meer voor nog meer en nog langer de negatieve bijprodukten die de luchtvaartsector genereert.
Een land als Frankrijk bijvoorbeeld, is groot genoeg om een mega-hub te herbergen.
Dan kan er een hyperloop vanuit Frankrijk naar Nederland worden aangelegd.
Hebben die Amerikanen niets meer te zeiken.
En mogen ze mee betalen.