Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schipholbesluit op lange baan

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 724 
|
 digikrant.noordhollandsdagblad.nl 
logo_ORS.jpg

Zonder Lelystad, geen akkoord haalbaar

SCHIPHOL - Een besluit over de groei van Schiphol tot 2030 is op de lange baan geschoven. Een akkoord is alleen haalbaar wanneer vakantievluchten van Schiphol naar Lelystad worden verplaatst.

Lukt dat niet, dan claimen de luchtvaartmaatschappijen extra vluchten op Schiphol. „Dat is voor de bewoners onacceptabel. Dan hebben we geen akkoord”, voorziet Kees van Ojik namens de bewoners.

Na maanden van onderhandelen was het de bedoeling dat vrijdag in de Omgevingsraad Schiphol een akkoord werd gesloten tussen sector, overheden, milieugroepen en bewoners. Maar voorzitter Hans Alders heeft meer tijd nodig. In de derde week van januari wordt verder gesproken. In de tussentijd moet duidelijk worden of de Europese Commissie toch een uitzondering voor Lelystad kan maken.

Gunstig

Partijen als KLM kunnen leven met een zeer beperkte groei van 500.000 naar 525.000 vluchten tot 2030, mits er 45.000 vakantievluchten van Schiphol naar Lelystad worden verplaatst. Dat geeft op Schiphol lucht voor nieuwe intercontinentale bestemmingen, wat weer gunstig is voor het vestigingsklimaat in Nederland. Maar Brussel eist dat ook nieuwkomers op Lelystad hun vluchten kunnen aanbieden. Een ruime meerderheid in de Tweede Kamer is daarop tegen en heeft de minister opdracht gegeven verder met Brussel te praten.

Half januari moet daarover duidelijkheid zijn. „Ik ben niet optimistisch. Zonder een goede regeling bestaat het gevaar dat Lelystad zo volloopt met flutvluchten”, doelt Van Ojik op prijsvechters als Wizz Air en Ryanair. „Dan kan je je ernstig afvragen of het wel zinvol is om Lelystad te openen.”

Maar zonder het verplaatsen van vakantievluchten, blijft er voor een KLM te weinig ruimte over om tot 2030 op Schiphol te groeien. Dan claimt de sector extra vluchten (tot 580.000), liggen de bewoners en de milieufederatie dwars en komt er geen akkoord. Dan moet de Tweede Kamer de knoop doorhakken.

Trein

„Dat zou jammer zijn, want we zijn het op veel punten wel met elkaar eens geworden”, constateert Sijas Akkerman, directeur van de Natuur- en Milieufederatie Noord-Holland. „Zo willen we meer Europese vluchten vervangen door snelle treinen en moet de hinder bij de secundaire banen verminderen.” Dan gaat het om de Aalsmeerbaan, Zwanenburgbaan en Buitenveldertbaan, waar de vliegtuigen over dichtbevolkte gebieden gaan. „Die banen worden in de praktijk toch te snel ingezet. Ook wordt gekeken of er per uur meer op de Polderbaan en Kaagbaan kunnen worden afgehandeld.”

Volgens Van Ojik zijn de mogelijkheden om de overlast voor omwonenden te beperken al vrijwel benut. ,,Meer vluchten betekent echt meer hinder.’’

Bekijk bericht op "digikrant.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door M

Nog meer vliegtuigen op de polderbaan? Ik begrijp heel goed het motief van mensen die de luchthaven willen platleggen met drones. Valt jullie ook niet op dat je alleen maar zielige gestande reizigers vehalen hoor, en niemand die het ovet het motief heeft om een luchthaven plat te leggen.

Geplaatst door Fiet

We beleven het lawaai, de stank, de fijnstof en het extra verkeer t.g.v. Schiphol hier intussen al een flink aantal jaren. De mooie praatjes van de directeuren van Schiphol en KLM over groei en "je moet niet zo zeuren" en "dan had je hier maar niet moeten gaan wonen" vliegen je weer om de oren. Hoezo?, we wonen hier al langer dan die praatjesmakers leven. En de meeste van die praatjesmakers horen van die vliegtuigen helemaal niets, want ze wonen vaak op prachtige stille locaties. En nu staat de héle wereld te schreeuwen dat we toch echt de CO2 moeten verminderen en dat we toch echt heel erg moeten verduurzamen. Dan is toch echt minder vliegen een prachtige verduurzaming. Maar als je dát zegt, ben je toch minstens in de war. STOP MET DAT GEKLETS OVER GROEI. PRAAT OVER DE NOODZAKELIJKE VERMINDERING VAN HET GEBRUIK VAN VLIEGTUIGEN. OF HOUDT ANDERS DIE MOOIE PRAATJES MAAR VOOR JE. EEN HALF SCHIPHOL IS NOG EENTE GROOT SCHIPHOL.

Geplaatst door anoniem1

Stel je nu voor dat lelystad helemaal niet meer doorgaat. Dan ligt daar decennia lang een voor 75% afgebouwd vliegveld. Dat kan dan mooi in zo,n documentaire komen over verspillende overheids projecten met half afgebouwde bruggen en wegen die nergens naar toe gaan.
Het zou een blunder zijn van de eerste orde,de bezwaren van Europa zijn al heel lang bekend.
Kan in dat geval ook niet goed begrijpen waarom men hier zo lang op ingezet heeft,als toch duidelijk was dat het op zijn minst tot grote bezwaren van Europa zou leiden. Misschien was de verwachting oprecht dat het toch wel goed zou komen met Europa.
Nu is het 5 voor 12 en wordt iedereen voor een voldongen feit gesteld. Er zou op zijn minst een plan B moeten zijn maar plan B lijkt in dit geval dat de politiek de knoop moet doorhakken en extra groei toewijzen op Schiphol zelf.
Zou jammer zijn als het daarop uit gaat draaien terwijl een akoord redelijk dichtbij was.
En dat allemaal omdat men geen ryan air op lelystad wil hebben.

Vliegen moet gewoon veel en veel duurder, minstens 50% erbij voor europese bestemmingen. Dan loopt lelystad ook niet zo snel vol ongeacht of ryan air no wel of niet geweerd mag worden.

Geplaatst door M.

Anoniem1, Lelystad gaat 1/3 van het jaar ook laag over regio Castricum.

Geplaatst door Kijk naar de tokomst

Dubieuze uitspraken directie MILIEU FEDERATIE NH vallen op:

Zou de directeur van de Milieufederatie echt op de hoogte zijn van de ellende onder de aanvliegroute naar de Polderbaan? Of heeft hij zich laten ompraten door de ORS woordvoerder die tevens de Zwanenburgbaan vertegenwoordigt? De ORS gesprekken zijn geheim en dit soort ongewenste samenspanning wordt door voorzitter Alders helaas goed verborgen gehouden.

Feit is dat de aanvliegroute naar de Polderbaan preferent en tevens uitverkoren is voor alle nachtvluchten (laatste geldt ook voor de Kaag baan, maar niet voor de Zwanenburgbaan!). Daarbij is de aanvlieghoogte op deze tjokvolle route een stuk lager dan die naar de Zwanenburgbaan in verband met de verticale baanscheiding om botsingen te voorkomen.

Verder zal de regio BUCH en Alkmaar door de opstelling van genoemde heren niet alleen steeds meer grotere toestellen over zich heen krijgen, ook draagt de Milieufederatie blijkbaar bij aan het nieuwe - zeer ongewenste! - plan om de uur capaciteit wederom te verhogen?

De vraag doemt nu op of de verantwoordelijke regiobestuurders en bewonersplatforms in onze regio tijdig een duidelijk protest tegen deze volstrekt ongewenste ontwikkeling zullen laten horen?


Geplaatst door anoniem1

@m. Daar ben ik absoluut geen voorstander van al ben ik zelf niet woonachtig in die regio,
Wat beter is voor castricum dat weet ik niet,misschien is lelystad open daar slechter dan lelystad dicht. Zelf ben ik overgevoelig voor lawaai en met de overlast waar ik woon daar zouden veel andere omwonenden waarschijnlijk blij mee zijn. Het is voor iedereen weer anders hoeveel impact het heeft. Ik heb het echter meegemaakt,dat je echt helemaal ziek word van de herrie,en dat wens ik niemand in Nederland toe. Zon oplossing die anderen met nog meer overlast opzadelt daar zou ik nooit in eer en geweten voorstander van kunnen zijn

De overlast onder de aanvlieg routes word sowieso enorm onderschat en daar zou meer aandacht voor moeten komen. Niet alleen in noordholland,ook ten zuiden van Schiphol is dat het geval.
Er word ook niet op deze overlast gestuurd volgens mij (correct me if I am wrong),officieel bestaat het grootste deel van deze overlast niet eens al valt castricum of in elk geval delen van castricum nu wel binnen de geluids contour. AL kan dat ook te maken hebben met de nachtvluchten,en niet met het landende verkeer overdag. misschien dat iemand daar meer inzicht in kan geven.
Een plaats als gouda/reeuwijk bijvoorveeld,die valt ver buiten de geluidscontour maar is met landen vanuit het zuiden op zwanenburg+aalsmeerbaan (een gebruikelijke combinatie) wel zwaar de klos.

Ik ben een beetje murm,dat is waarschijnlijk ook onderdeel van strategie sector. Bombarderen media met allerlei berichten en elke dag is er wel iets aan de hand.
525k tot 2030 klonk mij niet onaantrekkelijk in de oren,ik had veel erger verwacht daarom was ik er uiteindelijk,afhankelijk van hoe de groei word vorm gegeven,best blij mee. Maar dat staat nu allemaal weer op losse schroeven,al dan niet gepland. Voorlopig is er weer uitstel,goed nieuws is dat niet denk ik maar eerst even zien wat er gaat gebeuren.

Geplaatst door Michel

Ja ja ja daar gaan we weer........nog meer over de Polderbaan! Het begint zo langzamerhand ziekelijk te worden!
Gooi je troep maar bij een ander in de tuin! Is het geen vliegveld in zee waar ze de kustbewoners mee willen vervuilen dan krijg je gratis vd ORS nog meer vluchten over de toch al meest gebruikte stinkbaan.

Er is maar 1 oplossing en dat is krimp, terug naar 350.000 vluchten. Het liefst nog minder.
Fijn Kerstfeest

Geplaatst door Annelie

Inderdaad, alleen verhalen over gestrande reizigers...ik vraag me echt af wat er in mensen hun hoofd omgaat...zo bizar

Geplaatst door Peter

"Partijen als KLM kunnen leven met een zeer beperkte groei van 500.000 naar 525.000 vluchten tot 2030, mits er 45.000 vakantievluchten van Schiphol naar Lelystad worden verplaatst."

Ja een zeer beperkte groei van 70.000 vluchten icm zwaardere grotere , meer uitstotende en herriemakende vliegtuigen.. Wat een idioten bij KLM..

Geplaatst door Wim

Nog meer verkeer op de Polderbaan, dwz bij inkomend verkeer nog dichter op elkaar vliegen, landen en op de grond taxiën en omgekeerd bij uitgaand verkeer. Lijkt mij nogal risico verhogend. OVV?
Hoe gaat dit aanvliegen, voorsorteren, in elkaar schuiven? Zal wel ergens boven zee gebeuren en dan een snelweg over land? Wie is de lul?

Geplaatst door Elodie

Schiphol heeft voor elkaar gekregen dat er 25.000 vliegbewegingen naar Eindhoven Airport gaan, om zelf te kunnen groeien met intercontinentale bestemmingen. Echter daar is helemaal niets van terecht gekomen en zijn er alleen goedkope vliegbestemmingen voor ingezet. Nu klaagt Schiphol weer opnieuw en probeert hetzelfde trucje bij Lelystad te flikken. Goed dat het daar niet lukt, wel is nu de kans of wel vrees dat Eindhoven Airport weer mag groeien en zijn daar de omwonenden wederom de klos. Dus bij de gehele problematiek Schiphol en Lelystad hoort ook Eindhoven helaas bij.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

In deze hele soap komt naar voren dat Rotterdam-Airport, ook onderdeel van de vervloekte
Schiphol-group, vrijwel buiten schot blijft.
Hoe dat komt, denk ik, zal te maken kunnen hebben met het feit dat de Haagse pluche niet al te veel herrie en vervuiling over zich heen willen hebben zoals ze het klootjes volk het wel opdringen.
De voorman van de VVD, de grootste Neo-liberale partij die het volk met allerlei ondoordachte idiote ideeën opzadelt, genaamd Mark Rutte, heeft voor meer dan een miljoen (!) een penthouse gekocht in Den Haag.
En stel je eens voor dat hij om de twee minuten een laag vliegende herrie-bak over zijn zeer riante verblijf heen krijgt, dat kan toch niet?
Bovendien is er nog 'Wassenaar' een dorp waar de vermogende stedeling mooie 'buitenverblijven'
heeft, dat daar dan ook laagvliegende herrie-bakken overheen gaan, dat kan toch niet?
Nee, dan dient het klootjesvolk de herrie en vervuiling maar over zich heen te krijgen!

Weg met het Neo-liberalisme!
Een Neo-liberaal denkt maar aan twee dingen: geld en aan zich zelf..........
Helaas heeft Nederland behoorlijk veel van dit soort.




Geplaatst door Ed

@ V.O.S.. Naast de Polderbaan is ook de Kaagbaan een preferente baan. De aanvliegroute bij wind uit het N, NO en O gaat rech over Oegstgeest en Warmond met een minimale hoogte van slechts 600 meter. Oegstgeest en Warmond zou je kunnen zien als het Wassenaar bij Leiden, met een relatief grote VVD en CDA aanhang. Het gaat hier om in totaal 30.000 inwoners. Afgelopen zomer kwam de wind vanaf eind april tot midden augustus vrijwel onafgebroken vanuit genoemde richtingen waardoor wij vrijwel niet van de tuin en het mooie weer hebben kunnen genieten. Het punt dat ik wil maken is dat de geluidsoverlast heel veel mensen raakt in een heel groot gebied rond Schiphol waaronder ook de duurdere gemeenten. En je hebt gelijk, ook de preferente banen (Kaagbaan en Polderbaan) geven veel te veel overlast zodat er geen enkele ruimte is voor groei. Ook deze aanvliegroutes gaan over dicht bevolkt gebied - en er wordt hard bij gebouwd - want de hele randstad is dicht bevolkt gebied. De discussie moet dus primair gaan over het verminderen van overlast in plaats van over groei. Het verplaatsen van overlast is zinloos. Deze enige opties voor het verminderen van overlast zijn het verplaatsen van Schiphol en/of krimp.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

Ook voor de KAAG BAAN dreigt een NOG ZWAARDERE belasting:

@ Ed: Daar komt nog bij dat ook voor de preferente Kaag Baan geldt dat niet alleen steeds grotere toestellen op die geringe hoogte zullen gaan vliegen. Ook daar komt nu de nieuwe dreiging van door de Milieufederaties(!) voorgestelde verhoging van de piekuur belasting nog bovenop.

Menigeen zal zich afvragen hoe die milieuclubs tot dit waanzinnige voorstel zijn gekomen?

Het lijkt er op dat dit enerzijds is ingefluisterd door de geldschieters Provinciebestuur en Postcode loterij en anderzijds in lijn ligt met destijds in het beleid van de milieufederaties verankerde "Metropool beleid".

De Schiphol Group c.s. legde hiervoor ooit de basis en werkte via de"Vereniging Deltametropool" aan een meganetwerk voor metropool vorming. Doel hierbij niet alleen het inkapselen van tal van organisaties (groen + blauw + rood + infra + overheid) maar vooral het verwerven van voldoende macht om overal tot maximale exploitatie met bijbehorende winsten over te kunnen gaan.

Een noodzakelijk ontmanteling hiervan zal een enorme klus worden, maar is hard nodig om balans en verhoudingen in ons land en regio te herstellen.

Een OPERATIE SCHOON SCHIP in het kwadraat zeg maar.

Geplaatst door Sara

Ik blijf er bij: Lieve mensen. Hoe kan het zijn dat we hier mee opgescheept zijn? Wat is er in dit land aan de hand? Ik heb 1 dag rust en een halve nacht. Check net de radar om te kijken of het nog even mag. Omdat er een verdwaalde starter zich aandeed. En zie ze boven jullie hoofden ritsen op 600m. Misselijk ben ik er van. Nu ja alles is wel gezegd. Hoe kan het zijn dat we anno 2018 in zo'n mooi land in de zomer niet savonds buiten kunnen zitten? Hoe kan het zijn dat we blootgesteld worden aan zeer schadelijke stoffen en geluid? Gisteren rook mijn hele tuin naar kerosine meets parkeer garage . Hoe kan het zijn dat er dit jaar soms wel 200% meer klachten zijn gemeld bij de Bas. En dat er nog zelfs sprake mag zijn van groeI? Wat een rot regering.... Eens. Krimp is de enige manier. Ik wou dat dit monster uit ons leven verdween..

Geplaatst door anoniem1

"Vereniging Deltametropool"

Deze kende ik nog niet. Het lijkt op het eerste gezicht geen verkeerde vereniging en ook in de doelstelling kan ik mij ergens wel vinden.
De grap van het geheel is dat het juist het Schiphol op de huidige locatie is die deze ontwikkeling tot een samenhangende metropool belemmert. Al zal men dat bij de vereniging vast anders zien.
Schiphol ligt als een splijtzwam midden in de delta metropool met enorme beperkingen voor de stedelijke en economische ontwikkeling. Ook de files in Nederland kan je ergens indirect aan de locatie van Schiphol toerekenen,die impact gaat echt heel erg ver als je er over na gaat denken. Schiphol bevind zich echt op een heel erg ongelukkige plaats,de noord zuid orientatie helpt ook niet echt mee. Als oost west was en aan de kust dan waren de beperkingen voor de woningbouw al een stuk minder geweest.
Vraag me af of de vereniging zich daar van bewust is. Misschien iets om lid te worden en de discussie daarover aan te gaan. Veel mensen lijken echt blind te zijn voor hoe slecht de locatie van Schiphol is,en dan heb ik het nog niet eens over de overlast.

Als dat hele gebied van Schiphol volgebouwd zou zijn met ruim opgezette vinex wijken,dan konden mensen dichter bij hun werk gaan wonen,en ook nog eens goedkoper want veel meer aanbod. Denk oprecht dat Schiphol het grootste struikelblok is bij de verwezenlijking van deze metropool. Stedebouwkundigen met gevoel voor logistiek zouden dat toch ook moeten kunnen zien.