Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schipholbaas: tijd begint te dringen voor Lelystad Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 458 
|
 fd - 19-02-2018 
Schiphol_vertrekhal_DSC_3273.JPG

Door Arend Clahsen

Als een definitieve beslissing over de openstelling van vliegveld Lelystad niet binnen enkele maanden wordt genomen, dan lukt het niet meer het nieuwe vliegveld in april 2019 open te laten gaan. Dit stelt president-directeur Jos Nijhuis van Schiphol in een toelichting op de vrijdag gepubliceerde jaarcijfers van Schiphol Group.

Volgens hem zijn de infrastructuur en het testen van alle systemen ruim voor 1 april 2019 afgerond, maar wordt de tijd te krap voor vliegtuigmaatschappijen om vluchten over te hevelen. 'Alles wat op ons bord ligt, zoals de runway en het oefenen met processen is ruim op tijd klaar. Dat is geen knelpunt', aldus Nijhuis.

Volgens de Schipholbaas is het van belang dat vliegmaatschappijen vanaf 1 april 2019 gebruik gaan maken van de luchthaven. 'Dat betekent dat de verkoop van tickets moet gaan plaatsvinden. Er moet ingepland worden. Dat betekent dat er binnen een aantal maanden duidelijkheid moet zijn. In april of uiterlijk mei moeten maatschappijen weten waar ze hun vliegtuigen gaan stationeren.'

In december kwam de tijdsplanning van de opening van Lelystad Airport zwaar onder druk te staan. Naar aanleiding van fouten in de milieueffectrapportage - de geluidshinder zou te laag zou zijn ingeschat - nam de politieke druk toe om meer tijd te nemen voor de opening van de luchthaven. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) zet nog steeds in op openstelling op 1 april volgend jaar.

De opening is voor Schiphol van belang omdat de luchthaven tegen het plafond van jaarlijks 500.000 vliegbewegingen zit. Door vluchten naar Lelystad te verplaatsen, komt er op Schiphol weer capaciteit beschikbaar. In het eerste jaar van opening zou Lelystad zo'n 4000 vluchten over moeten nemen, om daarna verder te groeien naar 10.000 vluchten, oplopend naar 25.000. Op de lange termijn zou dit kunnen oplopen naar 45.000 vliegbewegingen, 9% van de huidige capaciteit van Schiphol. Dat er al rekening zou worden gehouden met 60.000 vluchten verwijst Nijhuis naar het rijk der fabelen.

De president-directeur van Schiphol zegt alles op alles te zetten om Lelystad 1 april open te laten gaan. Als de overheid de afspraak niet nakomt, moet er volgens hem overleg plaatsvinden zoals in 2008 is afgesproken binnen de Alderstafel in het geval een partij tekortschiet. De Alderstafel, vernoemd naar voorzitter Hans Alders, is het overlegorgaan waar afspraken tussen organisaties, de overheid en bewoners zijn gemaakt over de groei en hinder van Schiphol, inclusief uitwijk naar Lelystad. Nijhuis: 'In 2015 zijn wij ook in overleg gegaan toen we tijdens piek¬uren een vierde baan wilden gebruiken. In ruil daarvoor is als tegenprestatie ons plafond toen verlaagd van 510.000 naar 500.000 bewegingen. Als Lelystad te laat opengaat, moeten we ook om tafel om dat op te lossen. Want er is wel gerekend op die capaciteit. Er is behoefte aan.'

Er is volgens hem ook behoefte aan een betere ontsluiting van de luchthaven. De verbouwing van treinstation Schiphol en het laten rijden van airportsprinters tussen Amsterdam en Schiphol is in zijn ogen 'een aardig alternatief voor de korte termijn' maar niet voldoende. 'De treinbuizen moeten toch ontlast worden. Er moet een alternatief bij komen en dat is een aansluiting op de Noord-Zuidlijn van de Amsterdamse metro.' Nijhuis blijft nog aan tot 31 maart nu er nog geen opvolger bekend is. In oktober was voorzien dat hij in de loop van dit kwartaal zou vertrekken. Nu is hij gedurende het tweede kwartaal nog beschikbaar om zijn opvolger bij te staan.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Het mannetje Nijhuis, de veroorzaker van de problemen, tevens het mannetje dat nimmer ORS afspraken is nagekomen (LVNL valt ook onder hem), heeft wel erg veel praatjes.
Vervolgens heeft hij, die niet klopt, ook nog praatjes over de overheid, als mocht blijken dat Lelystad (terecht omdat eerst het NL luchtruim op orde gebracht moet worden) niet "op tijd" open kan. In zo'n situatie moet Alders/ORS (de bewoners) instemmen met een overleg met als doel uitbreiding van capaciteit op Schiphol. Zo'n overleg vindt plaats als een partij zijn afspreken niet nakomt.
Volgens mij worden oorzaak en gevolg door elkaar gehaald. Mannetje Nijhuis = de veroorzaker. Gevolg = chaos op Schiphol. De veroorzaker, mannetje Nijhuis, moet z'n eigen shit opruimen.
En agendapunt 2 is vervolgens dat in de ORS het functioneren van Nijhuis besproken moet worden.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

@ Wim.
Zo is het !

De kapitalistische narcist Nijhuis wil nu zijn eigen achterwerk schoonvegen !
Dit heerschap heeft geen, maar dan ook helemaal geen boodschap aan het feit dat eerst de M.e.r. in orde dient te zijn en wat nog belangrijker is: de veiligheid !

In dit kleine landje hebben we helaas al meer dan genoeg kapitalistisch ingestelde lieden die in staat zijn om hele woongebieden / natuurgebieden in de verdoemenis te storten.
De Schipholgroup is er daar 1 van.