Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schipholbaas: Pas in 2023 weer maximaal aantal vluchten

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 378 
|
 trouw.nl 
HvS_beleef_Schiphol.JPG

Door Elisa Hermanides

Schipholbaas Dick Benschop denkt over een stapsgewijs herstel van bedrijvigheid op de luchthaven. Op z’n vroegst in 2023 zou het aantal vluchten op het oude niveau terug zijn.

Als de vraag naar vliegreizen na de coronacrisis weer omhoog schiet, wil Schiphol-topman Dick Benschop het aantal vluchten niet in een keer weer laten oplopen tot het huidige maximum van 500.000 vliegbewegingen per jaar. “Ik wil gecontroleerd herstel. Dus niet direct weer het plafond willen bereiken, maar in gecontroleerde stappen. Dat kan jaren duren”, zegt Benschop tegen deze krant. Trouw volgde hem een werkdag - telefonisch.

De bestuursvoorzitter van Schiphol hoopt zo het verhitte debat over de geluidsoverlast en de uitstoot van de vliegtuigen vlot te trekken. “Dat debat zat helemaal vast. Door de coronacrisis is er de facto een pas op de plaats tot 2023; precies waar de omgeving vanwege de overlast al zo lang om vraagt.” Naast deze pas op de plaats gaat de vlootvernieuwing gewoon door, zegt Benschop. “Het herstel gaat echt wel wat jaren duren, vliegtuigen worden in de herstelperiode schoner en stiller. Dat biedt kansen.”

Benschop denkt onder meer na over wat er moet gebeuren met slots (vluchttijden) die vrijkomen, bijvoorbeeld door faillissement van luchtvaartmaatschappijen. “Ik wil kijken wat de maatschappelijke prioriteiten zijn. Natuurlijk is Schiphol er om Nederland te verbinden met de wereld, met economische centra. Maar we moeten ook verduurzamen en een betere balans creëren met de omgeving, die overlast ervaart. Ik wil onderzoeken hoe we dat kunnen doen.”

Hoe dat stapsgewijze herstel eruit gaat zien, moet Benschop nog uitwerken met betrokkenen. “Ik wil niet dat het zo gaat als na de financiële crisis, toen het plafond heel snel werd bereikt. Uit die tijd kunnen we lessen trekken, er moet iets verstandigers mogelijk zijn. Misschien kunnen we eindelijk uit de kramp komen, waarin de politieke besluitvorming terecht is gekomen.”

‘Ik houd rekening met een reeks verschillende uitkomsten’


De topman wil niet beweren dat de vraag naar vliegreizen na de crisis weer net zo groot zal worden als die was. “De wereld ziet er na corona ongetwijfeld anders uit dan ervoor. Hoe precies, dat weet ik niet. Ik houd rekening met een reeks verschillende uitkomsten. Allereerst weten we niet hoelang de crisis nog duurt en ook niet hoe het economische herstel zal verlopen.” En dan is er nog het gedrag van burgers en bedrijven. “Met al dat videobellen wordt veel reistijd bespaard. Wat betekent dat voor hoe mensen straks gaan reizen?”

Mocht de vraag naar vliegreizen gelijk weer oplopen, dan kunnen Benschops ideeën nadelig uitpakken voor luchtvaartmaatschappijen. Benschop denkt dat maatschappijen zich zullen aanpassen. “Voor de situatie met meer dan 500.000 vliegbewegingen is nog steeds geen uitwerking. Als het herstel vlug gaat, zitten we straks weer aan het maximum.”

Ondertussen denkt Schiphol voorzichtig na over de nabije toekomst. Benschop: “Mogelijk is daarbij een vereiste dat we alle passagiers screenen met een fit-to-fly-vragenlijst. We zijn daarover in gesprek met de overheid, de marechaussee, de GGD en de luchtvaartmaatschappijen. Wat doe je bijvoorbeeld als uit die lijst blijkt dat iemand bepaalde klachten heeft?” Ook wordt er nagedacht over het meten van de temperatuur van passagiers. “Dat gebeurt nu al als je naar Korea of Singapore wil vliegen. We denken erover na hoe we dat regelen als Nederland of andere landen dat willen.”

Net als andere sectoren werkt de luchtvaart aan een protocol voor het functioneren op anderhalve meter. “Het kabinet wil dat dat anderhalvemeterprotocol volgende week klaar is. We zijn erover in gesprek of we dat als sector gezamenlijk doen of apart. Voor een deel is Schiphol er al op ingericht met schermen en strepen op de grond, maar het is de vraag hoe het gaat in een situatie dat er weer meer gevlogen wordt.”

Bekijk bericht op "trouw.nl "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

“Het herstel gaat echt wel wat jaren duren, vliegtuigen worden in de herstelperiode schoner en stiller. Dat biedt kansen.” Zo stil als nu, geparkeerd op de grond, zullen ze zeker NOOIT worden!

"Als het herstel vlug gaat, zitten we straks weer aan het maximum.” Daar moeten we nu juist definitief van af, voor de gezondheid en het klimaat.

"Net als andere sectoren werkt de luchtvaart aan een protocol voor het functioneren op anderhalve meter." Easyjet denkt het op te lossen met een stoel minder bezet per rij. Onderzoek laat zien dat de rijen ervoor en erachter ook besmet kunnen worden. Dit is dus niet voldoende. Ook meten van temperatuur zal geen definitief uitsluitsel geven voor besmettelijkheid.

Gaat u straks nog lekker vliegen? Eerst de hele tijd een mondkapje op, dan wellicht op de bestemming 14 dagen in quarantaine. Ik wens u een prettige reis! Misschien toch beter van niet.

Laten we ophouden met deze idiotie en een economie inrichten gebaseerd op veel minder reizen, zonder overtoerisme en overconsumentisme.

Als we dit niet doen is het wachten op de volgende pandemie.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

2 jaar is een redelijke inschatting en lijkt toch wel een best case scenario. Minstens 2 jaar is ook mijn verwachting voor serieus herstel en dan misschien tot 3-5 jaar voordat men weer op de 500k zit.
Hangt er ook van af hoe men straks verder wil met klm en schiphol,echt heel erg duidelijk is dat nu nog niet en dat hangt af van de politiek (die op zijn beurt toch op zijn minst gedeeltelijk afhankelijk is van de markt verwachtingen).

Gaan mensen weer direct massaal vliegen?
Sommigen wel,er zijn mensen die graag vliegen en nu kan het niet. Die zullen zodra het kan zo snel mogelijk weer gaan,er zal een bepaald inhaal effect zijn.
Afhankelijk van hoe de crisis verloopt zullen er echter ook een groot aantal mensen zijn die voorheen wel vlogen maar voor wie het na de crisis niet meer direct de hoogste prioriteit zal hebben,het is en blijft een luxe product en vakantie in eigen land is zeker een alternatief.
Dan de zakelijke markt,deels zal die terug komen maar niet volledig. In elk geval niet direct. Ook bedrijven moeten na de crisis op de kosten letten en er zijn alternatieven zoals video conferenties. Bill gates gaf laatst aan dat hij niet verwacht dat de zakelijke markt na de crisis terug komt op het oude niveau.

Voor de maatregelen op schiphol,dat is iets dat je internationaal zal moeten regelen. Zoveel mogelijk hetzelfde beleid.
Als men overal goede controles heeft bij het inchecken dan heb je misschien geen extra maatregelen nodig voor de overstappers,mist je dat deel dan goed en efficient kan scheiden van de rest van de luchthaven.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp


Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

REGIO KENNEMERLAND MAG WEL OPPASSEN!

Hoe het herstelplan er ook uit gaat zien: onze regio dreigt door het super preferent maken van de Polderbaan en het nieuwe L.V.N.L. systeem frequentieverhoging tot urenlang elke 70 sec. een passerend toestel, heel zwaar getroffen te worden.

Heel onheilspellend is de wijze waarop de politiek stokdoof blijkt voor waarschuwingen door de burger organisaties en platforms en zich gaandeweg door Groot Amsterdam / M.R.A. / Schiphol in laat palmen. Alles ten koste van de gezondheid, veiligheid en leefomgeving van onze inwoners en verblind door het mantra van eeuwige economische groei ten koste van de komende generatie.

Triest ook dat aan deze Schiphol C.E.O. weer een groot podium wordt gegeven en wederhoor niet meer aan de orde lijkt te zijn..............

Geplaatst door V.O.S. uit Uitgeest

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Schipholbaas Dick Benschop denkt over een stapsgewijs herstel van bedrijvigheid op de luchthaven. Op z’n vroegst in 2023 zou het aantal vluchten op het oude niveau terug zijn.

En het Corona-virus of een soortgenoot ervan, zal dat dan ook weer op het oude niveau zijn?
Inhalige Dick Benschop interesseert het geen ene malle moer, als er maar weer vervuild kan worden, en geld verdienen want dat is het allerbelangrijkst.
En als virussen maar weer verspreid kunnen worden op een globale wijze, dan zijn ze bij de Schipholgroup in hun nopjes.