Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schipholbaas Benschop wil toch vliegveld op zee

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 468 
|
 Trouw - 16-02-2019 
schiphol_DSC_3246.JPG

Verplaatsing van Schiphol naar zee verdient nader onderzoek, zei Dick Benschop, topman van het vliegveld, gisteren bij de presentatie van de jaarcijfers. "Dat het er in het verleden niet van is gekomen, is geen reden om deze optie niet serieus te bekijken."

De zogeheten quickscan, die het ministerie van infrastructuur en waterstaat vorige week publiceerde is voor Benschop 'niet het einde van het verhaal', zelfs al kost het project naar schatting tientallen miljarden.

Benschop: "Je moet opnieuw een kosten- batenanalyse maken. Een belangrijke vraag is of zo'n eiland echt helpt met de milieuruimte voor Schiphol." Benschop doelt erop dat het verplaatsen van Schiphol naar zee niet per se betekent dat er geen geluidsoverlast meer is, aangezien er waarschijnlijk toch voor een deel over land wordt aan- en weggevlogen. Ook beseft hij dat Schiphol op zee niet betekent dat de CO2-uitstoot afneemt.

Plafond
Schiphol, dat vorig jaar met 278 miljoen euro iets minder winst maakte dan in 2017, verwerkte afgelopen jaar weer meer passagiers: het aantal kwam uit op 71,1 miljoen, 3,7 procent meer dan in 2017. Het vlieg- plafond van 500.000 starts en landingen werd nagenoeg bereikt.

Die jaarlijkse limiet geldt tot eind 2020. De luchthaven verwacht voor 2019 toch nog een stijging van het aantal passagiers. Luchtvaartmaatschappijen kunnen namelijk nog wel groeien door grotere vliegtuigen in te zetten.

2018 stond voor Schiphol in het teken van klachten van omwonenden en de discussie over de toekomst van de luchthaven, zei Benschop. Hij herhaalde zijn doelstelling: een veilige, gematigde toename van het aantal starts en landingen. "Die beperkte groei is nodig voor de kwaliteit van ons netwerk."

Volgens Benschop hoeft zo'n beperkte groei niet ten koste te gaan van omwonenden doordat de vernieuwing van de vloot met stillere vliegtuigen sneller gaat dan de gematigde groei die hij voor ogen heeft.

Benschop wees erop dat Schiphol vlootvernieuwing aanjaagt door schonere en stillere vliegtuigen minder havengeld te vragen en vliegtuigen die lawaaiiger en vervuilender zijn juist meer. Ook verbetert Schiphol de nachtroutes, aldus Benschop, zodat die minder overlast veroorzaken. En de luchthaven wil de berekeningen over geluidsoverlast accurater maken door middel van metingen.

Hoewel het polderoverleg over de toekomst van Schiphol is geklapt, kijkt Benschop als een van de weinigen positief terug op de onderhandelingen tussen omwonenden, regionale overheden en de luchtvaartsector. "Nee, er is geen akkoord, maar ik zie wel dat partijen nader tot elkaar zijn gekomen. Het verslag dat er nu ligt, kan richting geven aan wat er in Den Haag plaatsvindt."

Lelystad
Benschop moet wachten op het besluit dat minister Cora van Nieuwenhuizen van infrastructuur en waterstaat neemt over de groei van de luchthaven. Hij verwacht dat er voor de zomer duidelijkheid komt. Ook over Lelystad Airport, dat vakantievluchten van Schiphol zou moeten overnemen, moet eerst een knoop worden doorgehakt. Benschop: "Ik ga er nog vanuit dat Lelystad volgend jaar opengaat".

Ondertussen probeert Benschop het vertrouwen van omwonenden terug te winnen door beter te communiceren en een aantal problemen aan te pakken. Zo heeft Schiphol samen met de gemeente Aalsmeer een agenda van knelpunten opgesteld. "We kijken naar het verbeteren van de isolatie van woningen of het uitkopen van mensen in woningen waar de geluidsoverlast groot is."

Hoewel het overleg over Schiphol is geklapt, kijkt Benschop positief terug; als een van de weinigen


Reacties op dit bericht

Geplaatst door R.A. van de Vooren

Waarom kunnen eerder afgevallen opties niet opnieuw worden bekeken?
Een 3e Maasvlakte lijkt zo gek nog niet. Dat de combinatie met scheepvaart niet zou kunnen, is onzin. Daar is Hong Kong juist een goed voorbeeld van!
Enkele voordelen op een rijtje:
- Een laag bevolkt (haven) gebied, dus weinig tot geen overlast.
- Het spoor loopt hier al tot de 2e Maasvlakte, dus alleen maar uitbreiden en verlengen.
- De snelweg (A15) loopt er ook al naartoe, dus ook alleen maar verlengen.
- Rotterdam-The Hague Airport (Zestiehoven) ligt heel ongunstig, veel overlast, en is een doorn in
het oog van omwonenden en politici. Deze kan dan worden gesloten en de grond worden
gebruikt voor woningbouw of bedrijventerrein.
- Het vrachtvervoer kan, in combinatie met de aanwezigheid van de haven, nieuw leven in worden
geblazen.
- Dit project kost hooguit 1/3 van het geldverslindende project.

Geplaatst door anoniem1

Maasvlakte lijkt de meest logische optie,waarom hier geen quick scan is gedaan is mij een raadsel. Er moet een reden zijn waarom dit niet als optie word gezien maar welke reden is mij onduidelijk. Het is verder van Amsterdam maar is dat nu zo erg? Rotterdam is groter dan Amsterdam en de combinatie met de haven kan misschien nog wat synergy opleveren.

Geplaatst door anoniem1

Misschien is de infra structuur rondom Schiphol de reden,welke waarde zou kunnen verliezen.
Maar misschien kan men Schiphol gewoon open houden en lelystad schrappen. Schiphol als low budget vakantie vliegveld,het heeft daarvoor de ideale locatie. Kan men flink terug met aantal vluchten. Rotterdam airport kan ook dicht in dit scenario. 1 vliegveld erbij en 2 eraf.

Geplaatst door Alex

Rotterdam groter dan Amsterdam? Laat me niet lachen. Niet qua inwoners, niet qua werkgelegenheid, en ook niet als agglomeratie. En zeker niet qua aantal bezoekende buitenlandse toeristen. En daar draait Schiphol wel deels op.

Geplaatst door Rob

Beste Alex,
Dit is geen forum voor Feyenoord - Ajax, daarvoor zijn andere sites beschikbaar!
De agglomeratie Rotterdam is inderdaad net iets groter dan de agglomeratie Amsterdam,
tenzij de rest van Noord Holland wordt meegerekend. En de Metropool Rotterdam - Den Haag is zelfs 2 x zo groot. Maar daar gaat het nu echt niet om!!
De werkgelegenheid in de Metropool Rotterdam - Dan Haag is op z'n minst net zo groot, zo niet groter!! Het aantal buitenlandse toeristen is inderdaad, tot grote ergernis van de echte Amsterdammers, groter dan in Rotterdam of De Haag.
Maar volgens mij gaat het om andere zaken, namelijk:
- Wat gaan wij als land uitgeven voor een luchthaven op zee? en is dat haalbaar?
- Waar is de minste geluidshinder?
- Hoe is de bereikbaarheid? Een Maasvlakte 3 is prima bereikbaar vanuit Rotterdam, Den Haag,
Amsterdam, Antwerpen, en alles wat daartussen ligt!
- De huidige Rotterdam - The Hague Airport kan gesloten worden, want die ligt echt te dicht in
de bebouwde kom!!
- Synergie voor wat betreft de luchtvracht?

NB Alex: Wat is nu de afstand Rotterdam - Schiphol / Amsterdam, daar lachen ze om in het
buitenland. Er zijn ook steeds meer Cruiseboten die aanleggen in Rotterdam! Maar wees gerust, er zijn voldoende (of voor jullie misschien teveel) mensen die de bus of trein nemen om Amsterdam te bekijken ;)

Geplaatst door Rob

Oh ja, vergeten:
Schiphol draait niet op toeristen, maar op doortransport, net als de Rotterdamse haven!!
Schiphol is een hub voor de rest van Europa, en Rotterdam (als haven) voor Duitsland.