Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol zit bomvol: niet nog meer starts en landingen in piekuren

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 561 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
tb_verkeerstoren_schiphol_2.jpg

De komende jaren blijft Schiphol bomvol zitten in de ochtend- en avondpieken. Het is niet mogelijk nog meer starts en landingen in de piekuren uit te voeren. Overheveling van vakantievluchten naar Lelystad biedt weinig soelaas.


Dat blijkt uit verschillende studies die in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zijn gemaakt. Dit jaar zit Schiphol met 500.000 starts en landingen aan het afgesproken maximum tot eind 2020.

De luchtverkeersleiding denkt met de huidige processen maximaal 540.000 vluchten aan te kunnen. Althans, wanneer vaker vier banen tegelijkertijd mogen worden gebruikt voor starts en landingen.

Dat is wel in strijd met de afspraken met bewonersgroepen. In dergelijke gevallen worden namelijk vaker de Zwanenburgbaan en Aalsmeerbaan ingezet, waardoor meer bewoners overlast ondervinden. Maar voor de veiligheid is het beter om minder vaak van baan te wisselen, stelde eerder de onderzoeksraad voor veiligheid.

Voor de lange termijn kan de luchtverkeersleiding alleen meer vluchten aan wanneer het luchtruim opnieuw is ingedeeld, zodat er een vierde ’snelweg in de lucht’ is gemaakt richting Schiphol.

Ook kunnen mogelijk per uur nog enkele extra toestellen landen of starten. Nu zijn dat maximaal 110 starts en landingen per uur. Die piekmomenten kunnen ook worden verlengd. Ook op de grond moet nog wel wat worden verbeterd, zoals extra taxibanen en opstelplaatsen. De onderzoeksraad voor veiligheid heeft dat ook al aanbevolen, net als een hele serie andere maatregelen.

Mainport

De nationale luchthaven moet vooral worden ingezet als zogeheten mainport, waarbij het aantal verbindingen het belangrijkste is, zoals aan de Alderstafel is afgesproken en uit de Luchtvaartnota blijkt.

Zoveel mogelijk rechtstreeks verbindingen met zakencentra in Europa en de rest van de wereld is belangrijk voor het vestigingsklimaat van het bedrijfsleven. Voor hoofdkantoren, distributiecentra en andere dienstverleners.

KLM en partners kunnen zo’n enorm netwerk alleen overeind houden door uit heel Europa ook passagiers aan te voeren en die te laten overstappen op Schiphol. Zonder deze transferpassagiers, zou het intercontinentale netwerk zeer beperkt zijn.

Om KLM en partners, maar ook de zakenvluchten van bij voorbeeld Easyjet, groeimogelijkheden te geven, is al eerder afgesproken dat vakantievluchten van Schiphol naar Eindhoven en Lelystad moeten verhuizen.

Uit nieuwe onderzoeken blijkt nu dat die verhuizing voor de ochtend- en avondpiekuren weinig soelaas biedt. Op die uren zijn maar weinig vakantievluchten.

Die starten vooral voor het krieken van de dag en in de middag. De landingen zijn ook in de middag en de late avond. Verplaatsen van vakantievluchten helpt wel om geluidsruimte vrij te spelen op Schiphol. De eerste jaren kan Lelystad 10.000 starts en landingen verwerken en na de herindeling van het luchtruim kan dat groeien tot 45.000.

Fel debat

„De publieke opinie rond luchtvaart in Nederland is op drift geraakt. Het wordt tijd om op basis van onafhankelijke feiten de discussie te voeren”, bepleit Arthur van den Hudding, voorzitter van de pilotenvakbond VNV.

Lees het interview hier

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jos

Het vaker inzetten van een vierde baan vermindert niet het aantal baanwissels. Het rapport van de NLR met doorgroei met 50.000 vluchten en het vaker inzetten van een vierde baan is afgewezen door de OvV.







Geplaatst door Lawaai moe

Heel Nederland zit dus eigenlijk in de herrie en het fijnstof om de droom van Nederland als mainport in stand te houden voor een handjevol mensen met grootheidswaanzin. Ik heb er als leek natuurlijk geen verstand van, maar ik snap toch wel dat plaatsen als Dubai veel meer kans gaan maken om de rol van main hub van ons over te nemen. Hier lopen wij tegen alle grenzen van leefbaarheid aan, terwijl ze daar in de woestijn met gemak nog een paar terminals en landingsbanen aanleggen. Niemand die daardoor extra overlast ervaart. De brandstof is daar volgens mij ook niet echt heel duur. De tijd zal de hoge heren leren wie de grootste zal zijn. En tot dat moment ligt Nederland onder een deken van lawaai en geurt het er naar kerosine.

Geplaatst door anoniem1

Straks gaan ze weer regels aanpassen zodat er 2 vliegtuigen per uur meer kunnen starten in de spits ten koste van heel erg veel extra overlast. De marginale extra capaciteit word met heel veel extra overlast betaald. Schiphol is prima,maar er zijn een aantal excessen zonder welke de overlast veel minder zou zijn. Doe daar nu eens iets aan.

Geplaatst door Michel

Schiphol denkt en denkt......rekent en rekent........de uitkomst?

240.000 vluchten teveel, punt uitroepteken.

Geplaatst door anoniem1

Zoals de meeste problemen en overlast van Schiphol komt ook dit probleem door het netwerk. De offers die het netwerk vraagt van Schiphol,lvnl en omgeving zijn enorm. Maar netwerk is een heilig huisje want het is de klm. Daar gaat men nooit objectief naar kijken helaas.

Geplaatst door anoniem1

Zo zijn er vluchten vanuit de states die logistiek gezien voor de reizigers van die vlucht het beste naar parijs zouden kunnen gaan. Maar die gaan dan gedeeltelijk naar Amsterdam om vervolgens van daaruit naar parijs te gaan en andere steden. Dat hebben klm en airfrance zo afgesproken om "de buit" eerlijk te verdelen. Veel onnodige co2 en fijnstof uitstoot , veel extra air miles en een niet optimale efficiente voor AF/KLM zelf en de luchtvaart als geheel tot gevolg.

Geplaatst door anoniem1

Het netwerk heeft veel goeds gedaan voor Nederland,zeker in de beginjaren van de luchtvaart. Maar men is nu op het punt aangekomen dat de voordelen van verdere uitbreiding er eigelijk niet zijn,zelfs de voordelen van het al bestaande netwerk zijn langzaam aan aan het verdwijnen. Aan de andere kant worden de nadelen steeds groter.
We worden steeds minder afhankelijk van het netwerk door de groei van de luchtvaart zelf. Een nieuwe visie voor de luchtvaart als geheel en Nederland in het bijzonder is hard nodig. Helaas zien we dit nog niet terug in de visies die zijn gepubliceerd en die ook worden ondersteund door veel bewoners,deze visies leunen nog steeds op de aanname dat het netwerk heilig is en dat zonder het netwerk alles in Nederland zou instorten.

Geplaatst door anoniem1

Als we veel willen blijven vliegen in de toekomst dan zal de sector als geheel echt efficienter moeten worden. Meer combineren met het spoor,dat kan een mooie symbiose zijn. Het voorstel van de amsterdamse raad voor een groot international station op Schiphol is juist daarom een mooi begin. Nu nog de uitvoering.