Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol ziet de vliegtuigen groeien

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 2159 
|
 NHD 
Schiphol_vertrekhal_DSC_3273.JPG

Luchthaven Schiphol krijgt dit jaar weer een recordaantal passagiers te verwerken, maar toch zijn er nauwelijks vluchten bijgekomen. Die passagiersgroei is mogelijk omdat luchtvaartmaatschappijen steeds vaker grotere vliegtuigen inzetten om aan de vraag te voldoen. Maar dat levert soms ook praktische problemen op.

Schiphol kondigde gisteren aan dat er deze zomer weer topdrukte op de luchthaven wordt verwacht: gemiddeld 220.00 reizigers per dag. De drukste dag is maandag 30 juli, wanneer er 233.000 passagiers via Schiphol zullen gaan vliegen. Die groei van 2,4 procent ten opzichte van vorig jaar is mogelijk omdat veel luchtvaartmaatschappijen grotere toestellen inzetten in plaatst van vaker een wat kleinere.

Het maximaal aantal vliegbewegingen per jaar van 500.000 tot en met 2020 is inmiddels bereikt. Dus moeten luchtvaartmaatschappijen op Schiphol het de komende jaren doen met de zogenaamde slots, start- en landingsrechten, die ze nu hebben. Om toch aan de groeiende vraag voor vluchten van en naar Schiphol te voldoen, zetten dus steeds meer airlines een groter vliegtuig in. Zo kondigde het Spaanse Air Europa deze week aan dat ze een van de twee dagelijkse vluchten met een Boeing 787 gaan uitvoeren, in plaats van een kleinere Boeing 737. Dat betekent 1600 stoelen per week extra die de maatschappij kan aanbieden.

EasyJet


Meer voorbeelden van maatschappijen die met grotere kisten naar Schiphol komen zijn het Russische Aeroflot, die de Airbus A321 vervangt door een Airbus A330, Turkish Airlines die met regelmaat de grootste toestellen uit hun vloot sturen, Etihad Airways uit Abu Dhabi met ook steeds groter materieel, en zelfs EasyJet dat spoedig met hun nieuwste en grootste aanwinst komt: de Airbus A321NEO. Want ook deze Britse prijsvechter, in passagiersaantallen de op een na grootste maatschappij van Schiphol, mag niet uitbreiden met nieuwe routes.

Met de bus


Het inzetten van de grotere vliegtuigen levert soms ook praktische problemen op, omdat niet al die toestellen aan dezelfde gates met aviobruggen bedoeld voor kleinere toestellen gekoppeld kunnen worden. Daarom moeten deze vliegtuigen soms op het platform geparkeerd worden en pendelt Schiphol met bussen tussen terminal en parkeerplaats. Met bussen van en naar het vliegtuig gebracht worden neemt meer tijd (waardoor overstappende passagiers soms in tijdnood komen) en is veel minder plezierig dan via een slurf instappen.

Emirates


Een van de weinige luchtvaartmaatschappijen die toestemming heeft om er wel een dagelijkse vlucht bij te plakken, is Emirates uit Dubai. De maatschappij heeft al twee dagelijkse vluchten naar Amsterdam met het grootste passagierstoestel ter wereld: de Airbus A380. Daar komt naar later dit jaar een derde dagelijkse vlucht bij met een Boeing 777-300ER. Vermoedelijk ruilen ze daar een van de vrachtslots die ze op Schiphol hebben daarvoor in.

Groot, groter, grootst


Toch is er voor A380-fans goed nieuws deze zomer. China Southern zet deze zomer vanaf volgende week haar Airbus A380 in voor de dagelijkse vluchten tussen Beijing en Amsterdam, in plaats van een A330. Om hem te kunnen zien landen, moet je wel vroeg op. Hij landt iedere dag al rond 5.30. Om 14.40 vertrekt de dubbeldekker weer richting China.

Bekijk bericht op "NHD"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Frans uit Wapenveld

Wat een ellende. Die grotere vliegtuigen maken veel meer lawaai. Om 5.30 zo’n A330 laten landen. Zijn ze wel goed snik daar op Schiphol. Omwonenden hebben daar heel veel last van!

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

@Frans,

Als de “pretvluchten” straks naar Lelystad verplaatst zijn kan nog je veeeeeeeelllllllll meeeeeeerrrrrrr van deze grote nog meer CO2 en fijnstof producerende herriebakken verwachten.
Denk nou maar niet dat Schiphol deze slots onbenut laat en de 500.000 die dat nu zijn worden weer lachend opgerekt met 50.000 extra slots.

Ze lachen de bewoners gewoon uit, wat nou vervuiling, wat nou herrie, wat nou extra ziektekosten, wat nou hersenbeschadiging bij kinderen! Het interesseert ze geen zak. Het enige wat telt is het geld......

Mvgr Michel