Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol zet te vaak vier banen in

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 248 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
hvs_lvnl_DSC_2527.jpg

Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - Luchthaven Schiphol gebruikt te vaak vier start- en landingsbanen tegelijkertijd om de drukte aan te kunnen. De bewoners willen dat de minister ingrijpt.

Om die reden heeft de bewonerscommissie in de Omgevingsraad Schiphol voor het eerst de Gebruiksprognose Schiphol afgekeurd. In dat plan geeft de luchthaven aan hoeveel vluchten vanaf 1 november worden afgehandeld, welke werkzaamheden aan startbanen worden gedaan en hoe alle regels worden nageleefd.

Een daarvan is dat slechts zeer beperkt tegelijkertijd vier banen worden gebruikt: twee voor starts en twee voor landingen. ,,Dat levert namelijk extra hinder op in plaatsen als Zwanenburg, Buitenveldert of Aalsmeer. Schiphol weet die afspraken steeds op te rekken door zich te beroepen op uitzonderingssituaties zoals slecht weer. Het wordt echt tijd dat de inspectie ingrijpt’’, legt vertegenwoordiger Matt Poelmans uit.

Een bewoner uit Aalsmeer heeft begin dit jaar via rechtszaken ook al geprobeerd de inspectie zover te krijgen. Hij toonde aan dat het jaar daarvoor in de zomer op 150 dagen vier banen nodig waren om de topdrukte weg te werken. Op 76 dagen waren dat ook meer dan de afgesproken 80 vluchten op die vierde baan. De luchtverkeersleiding claimt dat op 64 dagen die overschrijding te maken had met de weersomstandigheden. Dan nog ging Schiphol twaalf keer in de fout, rekende hij voor.

Maar de inspectie kon niet handhaven omdat het nieuwe systeem voor het baangebruik nog steeds niet wettelijk is verankerd. ,,Dat gaat wel tot 2020 duren. Daarom moet Schiphol zich aan de afspraken houden en dan maar minder vluchten in de spitsuren plannen. En anders moeten we terugvallen op het oude wettelijke stelsel met handhavingspunten in de regio’’, stelt Poelmans voor.

De bewonersdelegatie blijft ook nog steeds steun zoeken voor naleving van de afspraak om het aantal nachtvluchten terug te brengen van 32.000 naar 29.000. ,,Onderwerpen waar we ook over praten zodra dit najaar eindelijk de Milieu Effect Rapportage klaar is. In de tussentijd zal de minister vast wel ons advies naast zich neerleggen en Schiphol groen licht geven om de vluchten vanaf 1 november door te laten gaan.’’

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door sara

''een bewoner uit Aalsmeer heeft begin dit jaar via rechtszaken ook al geprobeerd de inspectie zover te krijgen. Hij toonde aan dat het jaar daarvoor in de zomer op 150 dagen vier banen nodig waren om de topdrukte weg te werken. Op 76 dagen waren dat ook meer dan de afgesproken 80 vluchten op die vierde baan. De luchtverkeersleiding claimt dat op 64 dagen die overschrijding te maken had met de weersomstandigheden. Dan nog ging Schiphol twaalf keer in de fout, rekende hij voor'' echt top om het zo precies uit te zoeken. Ik zelf denk soms dat ik gek ben geworden, dat het in mijn hoofd is. ...