Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol zet eerste stap voor nieuwe terminal

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1618 
|
 nhd.nl 
hvs_schiphol_DSC_2513.JPG

Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - De luchthaven Schiphol lijkt nu eindelijk vaart te zetten achter de plannen voor een nieuwe terminal en pier. De aanbestedingsprocedure voor de aanpassing van het wegenstelsel is begonnen en in oktober komt die voor de terminal.

Tot eind augustus kunnen bedrijven inschrijven en dan volgt in januari de aanbesteding. Tenzij de luchthaven het hele plan afblaast of opnieuw uitstelt. Na de zomer valt daarover een besluit. De luchthaven loopt in met name de ochtendspits tegen de grenzen aan: vrijwel alle gates zijn dan bezet. In eerste instantie wilde Schiphol alleen een nieuwe pier bouwen en die eventueel met een treintje verbinden met de terminal. Dat heeft ook nog steeds de voorkeur van de luchtvaartmaatschappijen, omdat anders de tarieven te hoog worden.

Verkorte pier

Een verkorte pier had in 2016 klaar moeten zijn, maar werd later uitgesteld. Bovendien wil Schiphol behalve een nieuwe pier ook een extra terminal bouwen en het bagagesysteem uitbreiden. Dat is nodig omdat het aantal passagiers anders niet met nog een kwart kan groeien. Daarmee werd de klus extra ingewikkeld, zoals nu uit de eerste tekeningen blijkt.

De nieuwe terminal is voorzien tussen de C en B pier. Voor de bouw van de terminal en de voorrijplaats voor auto's, taxi's en bussen, moet een groot deel van de parkeergarage P2 worden gesloopt. Ter compensatie zijn dan extra lagen op de bestaande parkeergarages nodig. De nieuwe terminal moet ook een verbinding krijgen met Schiphol Plaza en het ondergrondse treinstation.

Wegenstelsel

De eerste aanbesteding betreft het aanpassen van het wegenstelsel naar de nieuwe terminal en voor bussen en auto's richting Plaza en het bemanningencentrum.

Voor de bouw van de nieuwe A-pier moet het vrachtstation van KLM tegen de vlakte. Het complex van KLM-catering kan toch blijven staan, omdat de nieuwe pier een lange verbindingsgang naar de terminal krijgt die voorlangs het cateringgebouw gaat.

Aan de nieuwe pier is plek voor vijf grote vliegtuigen en vijf kleinere. Wanneer het cateringgebouw wel was gesloopt, hadden daar meer toestellen kunnen staan. Maar dan zouden de kosten nog verder oplopen.

Bussen

Vooralsnog wordt in de plannen niet uitgegaan van het aanpassen van het busplein voor Schiphol Plaza. Dat gebied wordt steeds drukker met bussen, taxi's en overstekende passagiers. Dat terwijl het aantal passagiers nog verder groeit en het OV-knooppunt steeds belangrijker wordt. NS, Prorail, de stadsregio Amsterdam, Schiphol en het ministerie van infrastructuur en milieu kwamen in een werkgroep dan ook tot de oplossing om het busstation te verhogen. Dan komt het op hetzelfde niveau te liggen als de toegangswegen en de voorrijruimte bij de vertrekhallen.

Metro Op de begane grond kunnen dan nieuwe ingangen naar de treinperrons komen, waarmee de druk op de hal van Schiphol Plaza wordt verlicht. Tevens wordt gemikt op het doortrekken van de metro vanaf Amsterdam-Zuid naar Schiphol. Probleem is dat het ministerie de komende jaren geen geld heeft voor een metroverlenging noch voor een nieuw busstation.

Bekijk bericht op "nhd.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Volgens mij is dit een risicovolle investering. Overigens wie weet waar het geld vandaan komt? Risicovol omdat de KLM al een tijdje een failliete boel is, waar de verliezen alsmaar oplopen, echt snijden in eigen vlees niet lukt en er een begin is gemaakt met het snijden in het netwerk. En als je gaat snijden (in de onderlinge samenhang van je netwerk), dan blijf je snijden. Komt nog bij de veel goedkoper werkende prijsvechters, Istanboel (volgend jaar een nieuw giga HUB) en Dubai met zijn HUB. Als deze ontwikkelingen doorzetten, dan is het einde verhaal KLM netwerk met zijn vliegtuig vulling aan overstappers en KLM in zijn huidige vorm. In de krantenversie van dit artikel staat dat Schiphol 5% (autonome)groei heeft en dat de verwachting is dat deze groei zal doorzetten. Dit percentage verbleekt echter bij de groeicijfers (10 - 15%) van bovengenoemde concurrenten met HUB's die er echt toe doen.

Geplaatst door anoniem

Na enig nadenken is bij mij de gedachte opgekomen dat de logistieke layout van Schiphol waarschijnlijk zeer inefficient is. Dit is naar mijn vermoeden de hoofd reden van het inzetten van bepaalde baancombinaties die op zich niet ideaal zijn en het kan ook de totale capaciteit van de luchthaven sterk beperken.
Ik denk dat het goed zou zijn een onafhankelijk onderzoek te laten doen naar de efficientie van de huidige indeleng van Schiphol met betrekking tot terminals,taxibanen en start/landingsbanen.
Misschien is het verstandig om de luchthaven te verplaatsen,dan wel geheel opnieuw van de grond op te bouwen, De extra opbrengsten kunnen zulk een investering misschien rechtvaardigen. Ook indien er geen directe extra opbrengsten zijn kan het van belang zijn een eventuele herindeling eerder vroeger dan later te doen. Zeker als later zal blijken dat een herindeling of zelfs verplaatsing door bv milieu en welzijns eisen uiteindelijk toch onvermijdelijk zal blijken.

Geplaatst door Anoniem uit Castricum

@anoniem. Het is zeer zeker verstandig om de luchthaven te verplaatsen. Als je de overzichten van alle vliegbewegingen ziet, dan schrik je je toch kapot. Dat overlast in deze mate, en over zo'n groot gebied mag, daarover blijf ik me verbazen. Leg Schiphol in zee, of verplaats de hele handel naar Zeeland. Die paar uienboeren kunnen worden uitgekocht! Meteen een fantastische plek waarmee de concurrentie met het buitenland kan worden aangegaan. Dit zijn wilde fantasieƫn, die nooit worden uitgevoerd. Liever zet de Nederlandse overheid de gehele randstand in de vervuiling en de herrie.