Schiphol zet deze winter al mes in vluchten

Luchthaven Schiphol krimpt deze winter naar 483.000 vliegbewegingen. Dit meldt de zogeheten slotcoördinator Hugo Thomassen van de Airport Coordination Netherlands (ACNL). Er zijn door de luchthaven 17.000 minder slots - de term voor start-en landingstijden - ingediend voor komend winterseizoen.
Onlangs baarde Schiphol opzien, omdat onder meer Air Canada, Jet Blue, Qatar Airways en Play deze zomer extra vliegen op de luchthaven, terwijl het kabinet wil dat Schiphol krimpt van 500.000 naar 440.000 vliegbewegingen.
Het kabinet werd onlangs teruggefloten door de rechter voor de eerste stap van krimp naar 460.000 vliegbewegingen. „In totaal zijn er 17.000 slots op de plank van luchtvaartmaatschappijen die de afgelopen jaren failliet zijn gegaan en die niet meer opnieuw door Schiphol bij mij zijn ingediend. Daarnaast zijn er 2100 slots teruggekomen omdat ze niet zijn volgevlogen door luchtvaartmaatschappijen. Die worden nu opnieuw verdeeld”, zegt Thomassen in een korte toelichting.
Hoger beroep
Dat betekent dat onder meer Air Canada en Jet Blue, die deze zomer start op Schiphol, deze winter ook extra mogen blijven vliegen. „Air Canada en Jet Blue bouwen historische rechten op deze vluchten in de winter. Dus als ze die volvliegen, houden ze straks met de opgedragen krimp ook deel recht op deze vluchten. Dat ligt aan het soort slot”, zegt Thomassen. Schiphol reageerde niet op een verzoek om commentaar. De slots die blijven liggen vormen al bijna 30% van het totaal dat het kabinet wil schrappen.
Binnenkort dient het hoger beroep in de krimpzaak, maar de uitspraak komt te laat omdat de winterslots nu verdeeld zijn. Pas volgend jaar zomer zou Schiphol verder kunnen krimpen. Dat ligt ook aan het proces dat momenteel op last van de Europese Commissie loopt. Voor 15 juni kan er op het krimpplan gereageerd worden.
KLM is van plan om voor 15 juni samen met diens Amerikaanse partner Delta een alternatief in te dienen, waarbij het doel van minder herrie door een andere maatregelen bereikt kan worden. Het ministerie wil 20% minder herrie per november volgend jaar, maar de nieuwe, stillere Airbusvloot komt pas in de jaren daarna volop binnen, waardoor KLM deze ’winst’ niet in kan zetten.
Waarom worden slots op de plank gelegd?
Qatar Airways had vijf extra vluchten toegekend voor de zomer gekregen, maar die moeten terug omdat ze tijdens het seizoen zijn toegekend, aldus de slotcoördinator. Maar waarom worden slots op de plank gelegd? Dat kan toch niet, gezien de wachtrij die er is om te kunnen vliegen op de nationale luchthaven?
„Schiphol heeft gezegd dat het in het kader van gecontroleerd herstel slots vasthoudt. Daarom hebben ze 483.000 slots ter beschikking gesteld in plaats van 500.000. Dat gaat voor het grootste deel om de slots van het vroegere Flybe”, zegt Thomassen.
Luchtvaartkoepel Barin zegt in een reactie dat ’gecontroleerd herstel’ niet meer nodig is en vraagt zich af waarom de Flybe-slots op de plank liggen, aldus voorman Marnix Fruitema. „De vraag is er. Dat van dat herstel zijn praatjes voor de Vaak. Wij zouden verwachten dat alle slots weer in gebruik worden genomen, gezien de belangstelling van luchtvaartmaatschappijen om Nederland te verbinden met belangrijke economische en toeristische centra in de wereld.” Bekijk bericht op "NHD"
Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest
‘Marnix Fruitema. „De vraag is er.”’ Is dit een excuus, er is ook een blijvende vraag naar sigaretten, wapens, drugs!? Moet je dit daarom maar blijven faciliteren? En hoe zit het met de vraag om minder herrie en vervuiling door de luchtvaart! Daar hoor je ze nooit over.