Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol zal moeten kiezen: welk type vluchten wel en welk type niet?

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 198 
|
 Volkskrant 
HvS_Schiphol_service.JPG

Op Hemelvaart kwam de nationale luchthaven met een actieplan tegen de personeelstekorten die de organisatie nu al weken in verlegenheid brengen. Daarbij werpt het schrappen van vluchten een schaduw vooruit: ‘Uiteindelijk zal Schiphol moeten krimpen.’

Precies twee jaar geleden werd ‘Amsterdam Airport Schiphol’ verkozen tot de beste luchthaven van West-Europa. Verrassend was dat niet, want decennialang reeg Schiphol dergelijke prijzen aaneen. De luchthaven was een betrouwbaar visitekaartje voor Nederland: groot, efficiënt, snel, goed gepoetst en – ‘mind your step’ – zeer klantvriendelijk .

Nu ligt die reputatie danig aan diggelen. Door nijpende personeelstekorten bij de beveiligers, schoonmakers en de bagage-afhandelaars is het al weken chaos op Schiphol. Deze week braken er vechtpartijen uit onder reizigers die vaak al uren stonden te wachten om hun vliegtuig te bereiken.

In een zoektocht naar de schuldige kwam De Telegraaf vrijdag uit bij de ‘te afwezige’ Schipholbaas Dick Benschop. Met op de voorpagina een foto van de man samen met hond en vrouw in een bootje en in dikke letters: ‘Weg van de chaos’.

Met die afwezigheid viel het best mee, stelt Benschop. Maar dat onder zijn leiding inschattingsfouten zijn gemaakt, heeft hij zelf eerder al gezegd. De luchthaven had niet voorzien hoe snel de reizigersstroom weer zou aantrekken na het opheffen van de coronabeperkingen. Dat PvdA-prominent Benschop tijdens de lockdown het toch al morrende leger van flexcontractanten naar huis liet sturen, was achteraf gezien ook niet slim. Die mensen gingen op zoek naar ander werk en willen nu niet meer terug. Goed voor hen, slecht voor Schiphol.

Krachtmeting tussen arbeid en kapitaal


De luchthaven greep Hemelvaartsdag aan om daar wat tegenover te stellen: een vierpuntenplan. Waarvan het eerste punt leest als een duidelijke uitslag in de toch al kantelende krachtmeting tussen de teams arbeid en kapitaal. Schiphol zal meer geld, zekerheid en betere roosters moeten bieden aan de mensen die met gevaar voor eigen rug en knieën de laadruimtes volstouwen met odd-size luggage. En aan de beveiligers die urenlang staan te turen naar schermen op zoek naar bommen, drugs en zakmessen.

De vakbonden lieten vrijdag weten dat ze ‘goede hoop’ hebben dat zij komende week met Schiphol een akkoord bereiken. ‘Op papier is er een raamwerk voor een sociaal akkoord’, zei onderhandelaar Erik Maas van CNV.

Dat gaat geld kosten, zegt luchtvaarteconoom Rogier Lieshout. Maar dat kan Schiphol verdienen door de landingsgelden en passagiersgelden omhoog te gooien, verwacht hij. ‘Die kosten zullen worden verhaald op de luchtvaartmaatschappijen en uiteindelijk op de passagier. Maar op de totale ticketprijs zal het een beperkte verhoging zijn. Mensen zullen best wat meer willen betalen als daar kortere wachttijden tegenover staan.’

Naast het reviseren en opnieuw aanzwengelen van de machine gaat de luchthaven ook op zoek naar manieren om de komende zomer iets minder hard te hoeven draaien. Schiphol wil waar mogelijk vluchten verplaatsen naar andere luchthavens. En wanneer vluchten uitvallen, worden die slots niet meer automatisch vergeven aan een andere aanbieder. In het meest extreme geval zou het zelfs vluchten willen schrappen.

Dergelijke maatregelen stuiten op meer weerstand, zo bleek vrijdag uit een rondgang van het ANP langs diverse luchtvaartmaatschappijen. Corendon zegt dat vluchten verminderen ‘heel lastig is’, omdat de meeste vakanties voor het hoogseizoen al zijn verkocht. Verplaatsen is ook een probleem, omdat zowel de vliegtuigen als bemanning op Schiphol zitten. Andere regionale luchthavens zoals Rotterdam en Eindhoven kunnen helemaal geen grote aantallen vluchten overnemen, zegt Corendon. KLM wil dat er ‘eerst wordt gewerkt aan andere, effectievere opties dan annuleren, met spreiding van vluchten en gebruikmaking van andere luchthavens als belangrijkste’.

Inkrimpen
Lees hier verder.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Het is voor mij lastig te begrijpen dat dit probleem niet relatief eenvoudig kan worden opgelost. Voor de pandemie deed men 500k vluchten en dat ging prima. Nu loopt men bij 400k vluchten tegen enorme problemen op.

Er is het personeels aspect wat misschien lastig is maar er is ook een logistiek aspect.
De manier waarop men alle in Nederland opstappende reizigers verwerkt tijdens het boarden.
Daar moet toch ruimte voor verbetering zijn?
Misschien dat men daar eens iemand met logistiek inzicht naar kan laten kijken. De hele procedure van inchecken en boarden.


Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

VOORZITTER PVK VERTREKT, BESTUUR DUIKT WEG?

Naar verluid vertrekt de - bij de Milieufederatie NH werkzame (?!) - voorzitter van het PVK?

Een ledenvergadering - zou fysiek heel gewoon weer kunnen? - wordt overgeslagen en het bestuur, met vertegenwoordigers van D66 en CU in de gelederen, duikt weg en laat weinig of niets van zich horen:

"De statuten staan steun aan de brede Krimp-coalitie in de weg" laat een aan D66 verbonden bestuurslid desgevraagd weten. Dat is toch complete gekkigheid gezien het feit dat het PVK bij de Krimp-coalitie is aangesloten? Een ander bestuurslid liep over van CDA naar Christen Unie, maar deze politieke partij schittert in de Commissie luchtvaart opvallend in afwezigheid!

Wordt het niet tijd dat dit bestuur snel orde op zaken stelt en ook op deze website eens duidelijk van zich laat horen?!

Wellicht kan de secretaris zijn licht hierop laten schijnen in antwoord op deze - overigens goedbedoelde (!) - reactie?