Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol zal moeten groeien, volgens rapport SEO

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 375 
|
 Zembla 
tb-EI-DEO.jpg

Schiphol zelf moet groeien, ook al worden vakantievluchten naar Lelystad verplaatst. Dit is van belang om de positie als internationale hub niet te verliezen, staat in een nieuw rapport van onderzoeksbureau SEO.
Als Schiphol niet groeit en zijn positie verliest doordat er minder vluchten vertrekken, dan kunnen 55000 banen verdwijnen in de gebieden rondom het vliegveld, stelt Joost Zuidberg van SEO.

Blij met het rapport


Remco Dijkstra, VVD-Tweede Kamerlid, zegt in een interview met BNR het nog steeds een goed plan te vinden om vakantievluchten tijdelijk via Lelystad te laten vliegen. Hij is dan ook blij met het rapport, omdat het de economische waarde van Schiphol aantoont: “Het lijkt wel of de discussie afgelopen tijd alleen nog gaat over milieu en klimaat,” aldus Dijkstra in het interview.”

Vliegveld Nederland


Vorige jaar maakte ZEMBLA een uitzending over het vliegverkeer in Nederland en de gevolgen daarvan. Het luchtruim is zo vol, dat vliegtuigen die vertrekken vanaf Rotterdam The Hague Airport steeds vaker moeten afbuigen om het Schipholverkeer niet te verstoren. Daardoor vliegen ze dicht over omliggende woonwijken. Als vliegveld Lelystad de deuren opent, zitten mensen tot ver in de provincies Gelderland, Overijssel en Friesland ook in de herrie. Want alleen in de onderste laag van het luchtruim is nu nog plaats om vliegveld Lelystad te kunnen bereiken.



‘Zo snel mogelijk open’
Ook al lost Lelystad het probleem niet op en rommelt de milieueffectrapportage over het vliegveld volgens Red de Veluwe aan alle kanten, gaat het vliegveld toch in 2020 open. “Lelystad gaat zo snel mogelijk open, want het is een belangrijke verlichting voor Schiphol”, besluit Dijkstra.

Bekijk bericht op "Zembla"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jos

Wie het echte verhaal wil weten moet het rapport maar eens lezen en andere recente studies en de opmerkingen van Joost Zuidburg beluisteren in het interview. De BNR conclusies zijn veel te kort door de bocht stelde Zuidberg maar de BNR reporter wilde dit niet horen en ging door met zijn eigen betoog. Echt sensatie berichtgeving dat er 55.000 banen op de tocht staan. Zelfs bij een flinke krimp is het netto effect op de werkgelegenheid gering.

Geplaatst door M uit U

"Het lijkt wel of de discussie afgelopen tijd alleen nog gaat over milieu en klimaat". Is die kerel debiel of zo???? Snapt die vent niet dat het milieu en klimaat van levensbelang zijn voor ons bestaan? Van die paar rotcenten kun je niet ademen.