‘Schiphol wordt verkwanseld’
Alarm KLM-top en piloten over komst Ryanair
Door Paul Eldering
Schiphol - De Nederlandse luchtvaart reageert furieus op het binnenhalen van Ryanair komende winter door Schiphol. „Dat voegt niks toe en luidt het failliet van de luchthaven als wereldknooppunt in.”
De Telegraaf onthulde gisteren dat de Ierse prijsvechter toestemming heeft van ’slotcoördinator’ Caroline Ditvoorst voor een tiental vluchten per dag naar Amsterdam vanaf eind oktober.
Zij verdeelt vanuit het ministerie van Infrastructuur de beschikbare starts en landingen op Schiphol. „Ryanair heeft de toegekende 3000 vliegbewegingen voor het winterseizoen niet voor 31 augustus teruggegeven. Dat betekent dat ze nu concreet in de planning staan en door de vliegmaatschappij kunnen worden ingevuld”, bevestigt Ditvoorst.
„Dit staat haaks op wat we met alle partijen hebben afgesproken in Nederland over Schiphol als zogeheten mainport. De schaarse ruimte moet optimaal worden benut om het mondiale netwerk in stand te kunnen houden”, meent KLM-baas Pieter Elbers.
Deze zomer lanceerde easyJet een eigen basis op Schiphol en nu komt dan Ryanair met budgetvluchten in Europa. „Dit gaat op den duur onherroepelijk ten koste van de economie, van banen en van de vestiging van buitenlandse bedrijven”, zei Elbers gisteravond tegen deze krant.
Aanval
Voorzitter Steven Verhagen van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers gaat een stap verder. „Wij vinden dit een directe aanval op de internationale transferpositie van Schiphol. Directeur Nijhuis van de luchthaven verschuilt zich veel te makkelijk achter de slotcoördinator, maar hij heeft wat uit te leggen over deze uitholling”, vindt Verhagen.
Dat het nieuwe Lelystad Airport (2018 open) noodzakelijk zou zijn als ’overloop’ van het voller rakende Schiphol, wordt hiermee volgens Verhagen helemaal ontkracht. „Dat toekomstige spookvliegveld, waar totaal geen belangstelling voor is, kan de prullenbak in. Of er is wellicht een deal met Ryanair.” Verhagen waarschuwt voor een bloedbad in de luchtvaart, waarbij Nederland het onderspit delft.
„Eerlijke concurrentie is nooit een probleem, maar we moeten wel verstandig met de beperkte capaciteit omgaan. Ik ben druk bezig om KLM te reorganiseren voor een gezonde toekomst, maar dit draagt daar niet aan bij”, stelt Elbers.
De directiewoordvoerder van Schiphol wijst alle kritiek van de hand. „Ook KLM en VNV weten heel goed dat de slotcoördinator volgens de wet onafhankelijk werkt. We zijn het ermee eens dat maatschappijen als Ryanair en easyJet niet zo aan onze netwerkfunctie bijdragen, maar we kunnen hen eenvoudig niet weigeren, als we dat al zouden willen. Schiphol gaat zelf niet over de uit te geven slots. Er is in de Europese Unie sprake van een vrije markt.”
Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool
Onlangs werd op Schiphol begonnen met de bouw van een nieuwe centrale terminal. Een project van ongekende proporties en met het hoogste, niet gemaximeerde, budget ooit.
Doel is een versnelling van de afhandeling, centrale plek voor KLM en in het verlengde daarvan een uitbreiding van de piek uren tot ongekende toestanden en het dichterbij komen van de "noodzaak" van een tweede Kaagbaan.
Zo dreigt elke poging om de steeds duidelijker nadelen (almaar toenemend lawaai, onveiligheid en uitstoot) te beperken door volledig ontbrekend beleid bij I&M te stranden.
Bovendien wordt steeds duidelijker dat regionaal economisch beleid steeds meer te lijden heeft van alle negatieve effecten van Schiphol. Positieve ontwikkelingen in de sfeer van kwalitatief toerisme en recreatie, maar ook de realisatie van kwalitatief gezonde en duurzame woonwijken met prettige omgeving worden stilaan onmogelijk gemaakt.
Het nieuwe Provinciaal bestuur, dat stelt de regionale economische ontwikkeling prioriteit te geven en de getroffen regiogemeenten zouden veel meer op een "rehab" en reorganisatie inzake Schiphol in moeten zetten: "Rem op Schiphol: doem of zegen?"