Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol wil serieus onderzoek naar luchthaven op zee

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 163 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
HvS_IJvlakte-banen-op-zee.png

Door Frans van den Berg

AMSTERDAM - Schipholdirecteur Dick Benschop wil dat er een serieus onderzoek komt naar de mogelijkheid om een luchthaven op zee te bouwen. „En als dat haalbaar is, dan moet je het snel doen. Anders investeer je teveel op land.”

Luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen heeft wel een zogeheten quick scan laten maken, maar dat overzicht van voor- en nadelen is grotendeels gebaseerd op verouderde onderzoeken. Er is wel naar nieuwe technieken gekeken zoals het boren van tunnels vanaf het huidige Schiphol naar het eiland voor de kust. Maar dat is niet tot in detail gedaan. Ook is niet gekeken naar de opbrengsten zoals van woningbouw op de plaats van de start- en landingsbanen.

De minister vond de kosten, geschat op 45 miljard euro, te hoog. Dat enorme bedrag komt mede omdat op de plek van het vliegveld in zee nu windmolens staan gepland en dan weer moeten verdwijnen. Een vervolgonderzoek vind zij niet nodig.

Serieus
Maar Benschop vindt dat de quick scan geen antwoord geeft op de vraag of verplaatsen haalbaar is of niet. „Dan moet je het eerst serieus bestuderen”, stelde hij woensdagmiddag voor op het symposium van de luchtvaartvereniging Knvvl en de Industrieele Groote Club Amsterdam. „Een luchthaven op zee is niet het antwoord op de vraag van verduurzaming, want het betekent groei van de luchtvaart. Maar ook op Schiphol wordt ooit de ultieme grens bereikt wanneer er echt niet meer ruimte op de grond en in de lucht is. Je kan de luchtvaart ook verspreiden of stoppen met groeien.”

De optie van een luchthaven in zee kan tot nog toe op weinig steun rekenen in de Tweede Kamer. Bewonersgroepen zijn wel voorstander, omdat dan ruim een miljoen omwonenden geen geluidsoverlast meer hebben en ultra fijnstof inademen. Ook het bedrijfsleven ziet zo’n eiland voor de kust wel zitten, waarbij passagiers gewoon op Schiphol inchecken. „Met de huidige rentestand kan je wel dertig tot veertig miljard lenen en naar zee uitwijken. Anders blijft Schiphol groeien”, voorziet Paul Wevers, voorzitter van de Amsterdamse ondernemersvereniging Oram.

Duurzamer
Verschillende sprekers hadden al aangeroerd dat de luchtvaart wereldwijd de komende vijftien jaar verdubbeld. Wanneer dat iedere vijftien jaar het geval is, is het klimaatprobleem nog groter. De luchtvaart moet dus duurzamer worden. Met nieuwe brandstoffen, motoren en nieuwe vliegtuigtypes, al staan de grote bouwers Boeing en Airbus nog niet te trappelen.

In Nederland is veel kennis en wordt veel onderzoek gedaan bij het NLR, universiteiten zoals in Delft en bedrijven als Fokker. Daarbij werken ze ook al steeds meer samen met instituten uit andere landen. Maar om het onderzoek echt aan te jagen, is ook meer geld nodig. Zoals straks van de vliegtaks. Die zeven euro per ticket verdwijnt straks in de schatkist in plaats van dat het wordt gebruikt voor verduurzaming van de luchtvaart.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Verdubbeling luchtvaart binnen 15 jaar. Luchtvaart duurzamer? andere motoren? nieuwe brandstoffen? andere vliegtuigtypes?

Geplaatst door Ed

In tijden van gratis geld een prima plan om te investeren in het leefklimaat en de gezondheid van 1 miljoen Nederlanders. Daarnaast ook goed voor de werkgelegenheid en voor het aanpakken van het woningtekort. Groei hoeft geen voorwaarde of vanzelfsprekendheid te zijn; het verplaatsen van de huidige 500.000 vluchten volstaat. Minder vliegen blijft vanuit milieu oogpunt natuurlijk zeer wenselijk maar dat is m.i. een andere discussie.

Geplaatst door VP

Geen luchthaven in zee!
Zoals altijd in Nederland lopen dergelijke grote infrastructurele projecten financieel gigantisch uit de hand.
Wat betreft de veiligheid lijkt het mij niet handig. Door de opwarming van de aarde ontstaan er meer stormen en een stijging van de zeespiegel. Het vliegveld op zee zal dan vaak gesloten zijn.
Vliegvelden op zee elders in de wereld liggen in een baai, dat is wat betreft weer een heel ander verhaal.
De bereikbaarheid van het vliegveld op zee is kwetsbaar. Er zal een tunnel geboord moeten worden, er zullen wegen en spoorwegen naar toe moeten lopen.
Vogels vormen ook een gevaar, veel vogels gaan op eilanden zitten dus ook op een vliegveld op zee en vormen op die manier een groter gevaar dan nu al op Schiphol het geval is.
Altijd staat bij dit soort berichten een afbeelding van het plan "Een vlucht naar voren", de auteurs dumpen hun vliegveld voor de kust van IJmuiden en Wijk aan Zee, alsof ze daar niet al genoeg overlast hebben. Vergeet dat plan (Een vlucht naar voren), bronnen op het ministerie zeggen dat "Een vlucht naar voren" als totaal irrelevant wordt beschouwd.

Geplaatst door Michel

Joehoe Dickie!

De laatste tijd geen tijd gehad om de berichten in de media te lezen Dickie?
Het klimaat verandert maar een klein beetje hoor een klein beetje maar hoor, Dickie.
Zal daarom de wind niet ietsie pietsie harder gaan waaien Dickie?
Ga jij maar lekker het NL pensioen verbrassen, Dickie.
Zo,n Dickie project is een bodemloze euro put Dickie waar de burger weer voor opdraait Dickie
Jou visie Dickie, is een respectloze visie Dickie. Daarom noem ik je Dickie.
Vooral respectloos tegen de kustbewoners, respectloos voor moedertje Aarde.
Daarom noem ik je Dickie

Geplaatst door Eric

Ach, als we zo doorgaan met de opwarming van de aarde. Dan ligt Schiphol zo ie zo binnenkort in zee.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.