Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol wil over tien jaar klimaatneutraal zijn

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 331 
|
 parool.nl 
hvs_logo_schiphol_9-4-2017_13-51-27.jpg

Door Herman Stil

Schiphol moet in 2030 de uitstoot van broeikasgassen naar nul hebben teruggebracht. Dat wil de luchthaven voor elkaar krijgen door elektrische voertuigen in te zetten, zonnestroom en windstroom te gebruiken, en vliegtuigen niet meer op eigen kracht, maar elektrisch te laten taxiën.

“We willen als luchthaven in 2030 emissieloos zijn,” zegt Schiphol-topman Dick Benschop. Behalve het terugbrengen van de uitstoot, betekent het dat een aantal ‘lastig aan te pakken activiteiten’ gecompenseerd moeten worden. “Samen met Heathrow lopen we daarbij het hardst op dit gebied in Europa.”

“In de terminals zijn we al goed onderweg, maar aan de luchtvaartkant moeten nog grote stappen worden gemaakt,” vervolgt de ceo. “Heel belangrijk is de ontwikkeling op het gebied van brandstof. We zoeken naar mogelijkheden om in 2030 alle vliegtuigen elektrisch te taxiën, door ze met elektrische voertuigen te trekken.”

Maar de meeste uitstoot komt van de vliegtuigen zelf. “Via de havengelden promoten we het gebruik van de meest duurzame vliegtuigen,” zegt hoofd duurzaamheid Denise Pronk. “We zetten in Rotterdam een onderzoeksproject naar synthetische brandstof op en doen mee aan de biobrandstoffabriek van Sky NRG en KLM in Delfzijl.”

De luchthaven wil dat 14 procent van de vliegtuigbrandstof in 2030 uit biologische bronnen komt. Dat is nu nog veel minder dan 0,1 procent.

Biobrandstofverplichting
Benschop weerspreekt kritiek dat de luchtvaart lak heeft aan het klimaat, omdat het niet onder het klimaatakkoord van Parijs valt. “De luchtvaart had al eerdere doelstellingen vanuit VN-luchtvaartorganisatie Icao.”

“Wij vallen als vliegveld wel onder Parijs, de luchtvaart die we faciliteren niet. Alhoewel luchtvaart geen deel uitmaakt van het klimaatakkoord, vind ik dat we ons moeten conformeren aan de doelstellingen van Parijs. Daarin wijken wij af van Icao.”

Schiphol wil dat luchtvaartmaatschappijen in Europa ‘volgend jaar al’ verplicht worden een bepaald percentage biobrandstof bij te mengen, ‘zoals in het wegverkeer het geval is’. Dat scoort volgens Benschop beter dan accijns op kerosine of een tickettaks. “Met een tickettaks maak je wel de kaartjes duurder, maar niet de brandstof. Zo’n biobrandstofverplichting voorkomt ook dat sommige maatschappijen minder snel overstappen dan andere.”

Minder korte vluchten
Benschop steunt de oproep van Greenpeace om meer korte-afstandsvluchten te vervangen door treinverbindingen, maar dan moet wel de Amsterdamse Noord/Zuidlijn naar Schiphol worden doorgetrokken. “We willen niet meer vliegverbindingen naar Londen, we willen meer treinverbindingen.” Benschop, ooit namens de PvdA staatssecretaris Buitenlandse Zaken, zegt fan te zijn van de hogesnelheidslijn. “Ik heb in het enige kabinet gezeten dat ooit een hsl heeft aangelegd.”

“Het NS-station kan niet meer worden uitgebreid. We willen we de Noord/Zuidlijn doortrekken als alternatief voor het lokale vervoer, zodat het station vrijkomt voor internationale verbindingen.”

:

Bekijk bericht op "parool.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Links of rechtsom, het blijft een vliegveld dat de smerigste vorm van mobiliteit faciliteert.

Geplaatst door gerard uit castricum

Hoeveel kerosine wordt er per jaar getankt op Schiphol? Meer dan wat heel het wagenpark van NL aan equivalente fossiele brandstof tankt. Realiseer je dat al die kerosine wordt verbrandt tot CO2 en ook nog eens veel stikstofneerslag veroorzaakt. En dat wordt allemaal buiten beschouwing gelaten. Wat een loze belofte! Dit is 'greenwashing' ten voeten uit!

Geplaatst door Frans uit Assendelft

Volgens het CBS was het kerosineverbruik van Schiphol in 2018 ca. 3,9 miljard kilo, zie:
https://www.cbs.nl/nl-nl/maatschappij/verkeer-en-vervoer/transport-en-mobiliteit/energie-en-milieu/energieverbruik-van-vervoermiddelen/categorie-energieverbruik/brandstofverbruik-lucht-en-scheepvaart

Ik heb het even nagerekend. Bij een soortelijke massa van ca. 0,8 kg/l gaat het om een volume van 4,875 miljard liter. Ofwel 1950 olympische zwembaden vol!

Verbranding van 1 liter kerosine levert ca. 2,84 kg CO2 op. Dit komt op een totaal van ca. 13,85 miljard kg CO2 uitstoot. Dit is bijna 38000 ton CO2 per dag! Of 195 kg per passagier in 2018.

Ze zijn volkomen onverantwoord bezig. Krimp is de enige optie!

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Over een paar jaar mag de bewuste burger niet meer in zijn schone en zuinige benzineauto maar subsidieren we wel met zijn allen een veelvoud aan smerige kerosineverbruik voor vakantie en zakenvluchten.

Geplaatst door Marc uit Almere

Kopie reactie bericht op nu.nl

Wie het Schiphol dossier volgt weet dat deze Benschop onzin praat. Het gaat hem alleen maar om groei net als zijn voorgangers. Pech voor hem is dat de weerstand nog nooit zo groot is geweest. Die voertuigen op de grond electrisch maken is een druppel op de gloeiende plaat. Laat hem eens iets zeggen over het ontbreken van vergunningen, het niet handhaven van de 4e baanregel, het niet handhaven bij teveel geluisoverlast en het manipuleren van cijfers in rapporten.