Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol wil niet minder dan 460.000 vluchten en sluit groei niet uit

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 665 
|
 nos.nl - 22-02-2023 
krimp_cropped.jpg
Krimp
Credit: rawpixel

Schiphol wil niet dat het aantal vluchten verder krimpt dan 460.000 per jaar. Ook sluit de luchthaven nieuwe groei niet uit, staat in een brief aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) kondigde in juni vorig jaar aan het aantal vluchtbewegingen voor Schiphol te verlagen van 500.000 naar 440.000 om zo de geluidsoverlast en uitstoot van schadelijke stoffen te beperken. In de tussentijd wil het ministerie nieuwe normen voor de overlast ontwikkelen.

Uiteindelijk ging het kabinet akkoord met een volgens Schiphol "noodzakelijke tussenstap" van 460.000 bewegingen. Maar volgens Schiphol brengen de afspraken nog te veel onzekerheid.

Overlast en hinder
Daarnaast vindt de luchthaven dat het kabinet sneller met een regeling moet komen die niet op maximale aantallen, maar op hinder en uitstoot stuurt. "In dat geval is niet het aantal vluchten bepalend, maar de overlast en hinder van de vluchten", zegt interim-Schipholbaas Ruud Sondag in de Volkskrant.

"Daarin voert dus een stillere en schonere luchtvaart de boventoon. Dat is voor de maatschappijen ook een stimulans om hun vloot te vernieuwen", zegt Sondag. Volgens Schiphol zou de luchthaven juist beloond moeten worden als zij via die weg binnen de normen blijven.

Bekijk bericht op "nos.nl - 22-02-2023 "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Opnieuw groeien is niet gewenst, want ondanks stillere vliegtuigen zal men steeds langer in de herrie komen, en vooral onder die vaste routes. Daarnaast met meer vliegtuigen ook hogere emissies en vervuiling, ondanks zuiniger toestellen.

Men begint weer opnieuw met nieuwe normen enz., maar de oude normen werden al veelvuldig overschreden. Nieuw is OK, maar dan ook veel strenger! Lden en Lnight alleen zijn onvoldoende.

“Daarnaast vindt de luchthaven dat het kabinet sneller met een regeling moet komen die niet op maximale aantallen, maar op hinder en uitstoot stuurt. "In dat geval is niet het aantal vluchten bepalend, maar de overlast en hinder van de vluchten." Oppassen ook mensen, want binnen de huidige gelijkwaardigheidscriteria is iedereen vogelvrij, omdat dit slechts totale aantallen ernstig gehinderden en slaapverstoorden vastlegt. Dat zien we ook in Harbers’ experiment. Die ‘stillere en schonere luchtvaart’ van Sondag laat toe, dat het aantal vluchten tot gekmakend wordt opgevoerd over vaste routes, en ze blijven met enkele dB(A) minder piekwaarde ook allemaal nog goed hoorbaar. We worden dus toch weer besodemieterd, tenzij de aantallen per tijdseenheid worden gemaximaliseerd.