Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol wil niet meer aan elke vraag voldoen

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 157 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
protestival_greenpeace_GP0STUDDN.jpg

Door Annet van Aarsen

SCHIPHOL - 2022 moet het jaar worden dat verduurzaming een kickstart krijgt op Schiphol, zei maandag de baas van de nationale luchthaven, Dick Benschop, tijdens de online nieuwsjaarbijeenkomst. Hij wil met Schiphol een voortrekkersrol spelen.
Benschop had aan zijn tafel vertegenwoordigers uitgenodigd van bedrijven die voorop lopen in de groene transitie. Maar ook grote criticasters van de Nederlandse luchtvaartsector. Zoals directeur Marjolein Demmers van de organisatie Natuur & Milieu.

,,Een kleinere luchthaven zou voor Nederland een zegen zijn’’, zei ze. En: ,,Ik maak me ernstig zorgen. We hopen dat onze kinderen een goede toekomst tegemoet gaan. De jongelui verwachten ook dat wij daar stappen voor zetten. Maar dat doen we niet. We zitten op ramkoers als het gaat om klimaat. De urgentie om dit probleem aan te pakken, zie ik nog niet terug in de luchtvaart.’’

Boodschap
En toch... Waar Schiphol eerder sprak van groei - of tijdens het begin van de pandemie - gecontroleerd herstel naar de 500.000 vluchten van voor de coronacrisis, noemt hij het ’oude normaal’ anno 2022 niet. Benschop zegt overigens ook niet hoeveel vluchten er dan wel jaarlijks op Schiphol moeten landen of opstijgen, maar zijn boodschap is veranderd.

De luchthaven moet ervoor zorgen dat er verantwoord wordt geproduceerd en voor de consument is er de opdracht om verantwoord te consumeren. ,,Met de trein gaan als je met de trein kunt’’, zegt Benschop over korte afstanden binnen Europa. Maar ook: ,,Schaarste houden op Schiphol, niet aan elke vraag voldoen.’’

Hij wil af van de reflex ’groei om de groei’. ,,Eigenlijk willen we in Nederland meer vliegen dan via Schiphol en de regionale luchthavens mogelijk is. Als we wil ontwikkelen moet dat een reden hebben. Het gaat om kwaliteit van het netwerk en ik denk dat schaarste daarbij hoort.’’

Dat er in de coronacrisis veel minder wordt gevlogen dan in 2019, is een werkelijkheid die grote impact had op Schiphol en de mensen die er werken, aldus Benschop, maar het geeft de sector ook de tijd om gas te geven met de transitie naar duurzamer vliegen. Hij zet nog steeds in op duurzame brandstoffen en op nieuwe vliegtuigen die schoner en stiller zijn. ,,Onze tarieven zijn vijf keer voordeliger als je schoon en stil vlieg.’’ En op de langere termijn elektrisch vliegen en vliegen op waterstof.

René de Groot van KLM kondigde aan dat de nationale luchtvaartmaatschappij vanaf nu een halve procent Sustainable Aviation Fuel (SAF) gaat bijmengen. ,,Dat wordt verrekend in de ticketprijzen’’, zei hij ook. De duurzame brandstof heeft een hogere kostprijs en daarom stijgen de ticketprijzen voor KLM en Transavia tot maximaal 12 euro.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Ik zie de zgn. ‘duurzame’ brandstoffen (SAF of Sustainable Aviation Fuels) als een afleidingsmanoeuvre om goede intenties aan te geven. Een werkelijke afname van CO2 zou natuurlijk uit krimp voortkomen, maar daar wil men niet aan. Niet voor niets noemt Benschop geen aantallen! Een prijsstijging van slechts 12 € zal de vliegconsument niet afschrikken.

Hoe zal dit in de praktijk gaan uitpakken? Stel dat men bv. 1 ton CO2 ergens opslaat (Tata steel?) en de luchtvaart dit gaat gebruiken voor de SAF productie en inzet ervan. Men zou dan 1 ton CO2 extra mogen uitstoten volgens het salderingsprincipe. Wat men niet vermeldt is dat deze uitstoot samen met de condenssporen (waterdamp) een 2 tot 3x groter opwarmend effect geeft. Als men dit wel meerekent dan zou slecht 0.3-0.5 ton mogen worden uitgestoten.

Daarnaast vergt de productie veel stroom en dus het extra gebruik van windmolens, zonnepanelen en wellicht kernenergie.

De hoeveelheden bijmenging zullen daarnaast ook beperkt zijn, zeker de komende jaren. Ergo: het vliegverkeer gaat de komende decennia gewoon hard door met bijdragen aan de opwarming, mede door de verdere groei en het feit dat de huidige generatie toestellen nog zo’n 20 jaar meegaan, terwijl alle andere sectoren diep in de buidel moeten tasten om dit tegen te gaan, inclusief de bevolking via belastingen.

Nogmaals: de enige echte oplossing is veel minder vliegen!

Geplaatst door 12kwadraat uit Castricum

Dicky Benschop is niet veranderd, door gewijzigde omstandigheden kan hij niet anders. Zodra hij denkt, het kan weer, dan begint hij weer over gematigde groei die uiteindelijk uit gaat komen op 800.000 vluchten, want dat is zijn natte jongensdroom.

Geplaatst door Rob uit Amsterdam

Benschop wil niet meer aan alle vraag voldoen. Probleem is echter niet te veel vraag, maar veel te lage ticketprijzen waarin de werkelijke externe kosten niet zijn opgenomen. Bij een eerlijke prijs kiezen consumenten vanzelf voor een duurzamer alternatief (geen zoveelste weekendje Barcelona maar een andere bestemming met auto of trein). De gemiddelde Nederlander betaalt overigens als belastingbetaler overigens de goedkope tickets met vele belastingvoordelen. Alleen veelvliegers en buitenlanders profiteren per saldo van deze belastingvoordelen.

Geplaatst door Frans S. uit HEEMSTEDE

Als de vos de passie preekt , boer let op je kippen.
Houd Tricky Dicky goed in de gaten , vertrouw hem niet.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.