Schiphol wil minder groei
Door Frans van den Berg
De nieuwe topman van de luchthaven Schiphol, Dick Benschop, breekt met de groeistrategie van zijn voorganger. „Ik wil een gematigde groei. Minder ruimte dan de marktvraag is en de luchtvaartmaatschappijen zouden willen. Meer in balans met het milieu en de omgeving.”
De op 1 mei begonnen nieuwe directeur geeft na een gedegen inwerkperiode nu zijn eerste interview. „Voorop staat de veiligheid van de operatie, de luchtvaart. Daarnaast gaat het om de kwaliteit die we reizigers en luchtvaartmaatschappijen bieden, de kwaliteit van de leefomgeving en de kwaliteit van het netwerk. De toekomst draait meer om duurzaamheid.”
Onder zijn voorganger is Schiphol razendsnel volgelopen met nieuwe vluchten. Ook Benschop kan geen pretvluchten weren. Daarom zoekt hij naar andere instrumenten om te sturen. „Er is een formule nodig om in lijn met de economie en ruim binnen de milieugrenzen te groeien. Dan kijk je naar de economische groei over enkele jaren. Drie procent per jaar is dan al veel. ’’
Milieugrens
Er zal na 2020 ruimte zijn voor extra vluchten binnen de milieugrenzen. ,,Maar dan moet je dat niet meteen met grote brokken weggeven. Dat is niet nodig. Vergis je niet: dit is echt een omslag in het beleid. Dat we niet meer zoals in de afgelopen jaren maar voldoen aan de vraag van de luchtvaartmaatschappijen, maar beperkt ruimte bieden. Momenteel zit Schiphol drie jaar op slot wat betreft vluchten, niet wat passagiers betreft. Wanneer langer blijft zoals de bewonersdelegatie wil, dan heeft dat gevolgen voor homecarrier KLM en het netwerk. Het in stand houden van ons netwerk is essentieel.”
Tegenover de hinder staat ook het feit dat de vraag naar vliegen groot is. „Ook dat zijn wij allemaal weer. Diezelfde burgers zijn ook consument. In tijden van hoogconjunctuur zoals nu lijkt de vraag oneindig. Elk nieuwe vlucht leidt weer tot lagere prijzen en weer meer vraag. Dat doorbreken we als straks niet meer enkel die vraag het uitgangspunt is van de ontwikkeling op Schiphol, maar een betere balans tussen duurzaamheid, de omgeving en behoud van ons netwerk.”
Schiphol komt dit najaar met een visie tot 2050, met aandacht voor nachtvluchten, het banenstelsel en de vraag of meten van geluid verstandiger is.
Geplaatst door Wobbe uit Amsterdam