Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol wil minder groei

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1173 
|
 noordhollandsdagblad.nl - 15-09-2018 
schiphol_DSC_3246.JPG

Door Frans van den Berg

De nieuwe topman van de luchthaven Schiphol, Dick Benschop, breekt met de groeistrategie van zijn voorganger. „Ik wil een gematigde groei. Minder ruimte dan de marktvraag is en de luchtvaartmaatschappijen zouden willen. Meer in balans met het milieu en de omgeving.”

De op 1 mei begonnen nieuwe directeur geeft na een gedegen inwerkperiode nu zijn eerste interview. „Voorop staat de veiligheid van de operatie, de luchtvaart. Daarnaast gaat het om de kwaliteit die we reizigers en luchtvaartmaatschappijen bieden, de kwaliteit van de leefomgeving en de kwaliteit van het netwerk. De toekomst draait meer om duurzaamheid.”

Onder zijn voorganger is Schiphol razendsnel volgelopen met nieuwe vluchten. Ook Benschop kan geen pretvluchten weren. Daarom zoekt hij naar andere instrumenten om te sturen. „Er is een formule nodig om in lijn met de economie en ruim binnen de milieugrenzen te groeien. Dan kijk je naar de economische groei over enkele jaren. Drie procent per jaar is dan al veel. ’’

Milieugrens
Er zal na 2020 ruimte zijn voor extra vluchten binnen de milieugrenzen. ,,Maar dan moet je dat niet meteen met grote brokken weggeven. Dat is niet nodig. Vergis je niet: dit is echt een omslag in het beleid. Dat we niet meer zoals in de afgelopen jaren maar voldoen aan de vraag van de luchtvaartmaatschappijen, maar beperkt ruimte bieden. Momenteel zit Schiphol drie jaar op slot wat betreft vluchten, niet wat passagiers betreft. Wanneer langer blijft zoals de bewonersdelegatie wil, dan heeft dat gevolgen voor homecarrier KLM en het netwerk. Het in stand houden van ons netwerk is essentieel.”

Tegenover de hinder staat ook het feit dat de vraag naar vliegen groot is. „Ook dat zijn wij allemaal weer. Diezelfde burgers zijn ook consument. In tijden van hoogconjunctuur zoals nu lijkt de vraag oneindig. Elk nieuwe vlucht leidt weer tot lagere prijzen en weer meer vraag. Dat doorbreken we als straks niet meer enkel die vraag het uitgangspunt is van de ontwikkeling op Schiphol, maar een betere balans tussen duurzaamheid, de omgeving en behoud van ons netwerk.”

Schiphol komt dit najaar met een visie tot 2050, met aandacht voor nachtvluchten, het banenstelsel en de vraag of meten van geluid verstandiger is.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl - 15-09-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wobbe uit Amsterdam

Laat TrickyDicky maar schuiven. Hij weet hoe je steeds meer groei kunt verkopen. Maakte–ie tenslotte ook geen deel uit van dat groepje beleidsmakers die bedachten dat je de Bulderbaan het best aan de man kunt brengen als milieubaan? Gelachen dat ze hebben om die vondst!

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Van het weekend was ik in Centrum Amsterdam. Wat is het daar afgegleden. Amsterdams of zelfs Nederland hoor je daar niet meer. Wel de ene na de andere groep zuiplappen op zoek naar drank, drugs en hoeren. Allemaal mogelijk gemaakt door het gesubsidieerde vliegen en schiphol.
Wat wij ervoor terug krijgen: herrie, vervuiling, fijnstof, co2, onbetaalbare huizenprijzen, veel overlast etc etc
Stop het vliegen en het massatoerisme. Groei is wel laatste waar men aan moet denken!

Geplaatst door M uit U

Hij houdt erg van het woordje 'balans', en durft als baas van een grote chemische fabriek zelfs het woordje 'duurzaamheid' te gebruiken. Als je moet stoppen met roken, dan ga je toch ook niet méér sigaretten roken en dan roepen dat het minder extra sigaretten zijn geworden dan je eigenlijk had gewild? Dat is toch geen goede 'balans'? Het is gewoon nog slechter voor je gezondheid!

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Inderdaad, lekker in balans met het milieu gematigd groeien naar ca. 2.000 vluchten per dag...Hoe krijgen dit soort types het uit hun strot...walgelijke kerel echt!

Geplaatst door anoniem

LS, er wordt niet meer naar ons, inwoners geluisterd. Het enige dat wij )nog) morgen is (veel heel veel) belasting betalen. Schiphol is het Groningen dossier van Noord Holland. Wij - inwoners - gaan het niet winnen.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Volgens de donderdag 6 september 2018 verschenen Monitor Infrastructuur en Ruimte 2018 van het PBL (Planbureau voor de Leefomgeving) is de ernstige geluidshinder door Schiphol sinds 2004 (toen de Polderbaan in gebruik werd genomen) met 50% toegenomen. Meer in balans met milieu en betekent krimp, geen groei!

Geplaatst door marianne uit castricum

De Heer Benschop heeft zich samen met medewerkers van Schiphol bezig gehouden met framen. Framen is een aloude overtuigingstechniek, nieuw woord oeroude praktijk, die met een uitgekiende woord- en beeldkeuze uit is op manipulatie van andermans frame of thought of te wel denkraam. Gevoelsraam is een betere term want framing appelleert eerder aan de emoties dan aan de ratio.Uit Trouw 2011.

Eerlijk is eerlijk Mijnheer Benschop heeft net zoals in zijn andere betrekkingen een goed verhaal uitgesproken. Voor framen 10 plus. Echter er zijn een paar items die heel erg doen denken aan een half jaar geleden of 2002. Niets nieuws, uitbreiden, Lelystad open, op de oude voet doorgaan, baantje hier,baantje daar. Mijnheer Benschop stond stond met een prachtige foto in de krant NRC.

Geplaatst door anoniem1

"Schiphol wil minder groei" Lees:schiphol wil verder groeien.

Geplaatst door anoniem1

Er is ruimte volgens de directeur,er zijn minder gehinderden dan afgesproken.
Hoe het komt dat er ruimte in de milieuregels zit is overigens niet duidelijk, Dat word nooit verteld. Benschop moet een formule of een idee hebben anders kan hij dit niet zeggen. Toon het dan een keer aan,laat de formule maar zien zodat iedereen met Eigen ogen kan zien dat het waar is.

Andere instantie zegt weer dat aantal gehinderden fors is toegenomen, Die zullen een volgende keer wel niet meer om hun mening gevraagd worden. Nu dan de discussie over deze ruimte,is de ruimte er wel of niet. Schiphol zal op de een of andere manier wel zijn zin krijgen van dit cabinet,grootste probleem voor groei is veiligheid en capaciteit, er word nu hard gewerkt om de groei straks mogelijk te maken. Besluit is al genomen, 550k in eerste instantie was de gedachte van minister,nog voordat er enige berekeningen openbaar waren over de eventuele geluidsruimte. 3% vind benschop aan de hoge kant dus zal wel iets minder worden. 550k vluchten in 2025 is mijn gok,al is dat waarschijnlijk te optimistisch.