Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol wil groeiruimte beperkt benutten

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 522 
|
 noordhollandsdagblad.nl - 29-11-2018 
hvs_lvnl_DSC_2532.jpg

Schipholdirecteur Dick Benschop wil beperkte groei.

Door Frans van den Berg

SCHIPHOL

De luchthaven Schiphol wil tot 2030 niet de volledige groeiruimte benutten. Met die inzet hoopt Schipholdirecteur Dick Benschop toch een akkoord te kunnen sluiten met de bewonersgroepen.

Al snel na zijn aantreden gaf Benschop in een interview in deze krant aan voorstander te zijn van gematigde groei. Gecontroleerde groei ook, waarbij per jaar slechts een beperkt aantal nieuwe vluchten mogelijk is. „Het model van 540.000 vluchten in 2023 is slechts een rekenmodel. Want 40.000 extra vluchten in drie jaar tijd is veel te snel”, stelt Benschop donderdagochtend in een toelichting op de Milieu Effect Rapportage (MER). Bovendien moet er straks een advies liggen over de groei tot 2030. Benschop weigert te zeggen op welk aantal vluchten in 2030 de luchtvaartsector wil uitkomen. ,,Dat is onderdeel van de onderhandelingen.’’

In de MER is eerst gekeken of bij de 500.000 vluchten tot eind 2020 het aantal ernstig gehinderden binnen de wettelijke normen blijft en zelfs nog vijf procent lager kan uitvallen. „Dat is ruim gelukt. Ook na 2020 is ruimte voor groei en zelfs verrassend veel. Bij bepaalde partijen voedt dat het ongemak”, doelt de directeur op de afkeurende reacties van de bewoners- en milieugroepen.

Kritiek
Die kwamen woensdag met een stortvloed aan kritiekpunten. Maar al die kritiekpunten waren al meegenomen door Schiphol bij het vaststellen van de concept MER. „We hebben ook die kritiekpunten weer door een expert laten bekijken en die oordeelde dat de gebruikte Europese rekenmethode als beste in zijn soort kan worden gezien. Voor een aantal mensen is dat een ongemakkelijke uitkomst omdat het leidt tot groeiruimte. Zij blijven dan twijfel zaaien over de rekenmethode. Maar soms zijn dingen zoals ze zijn, die moet je dan accepteren.”

Benschop geeft meteen toe dat de beleving van bewoners iets anders is. „Vlootvernieuwing levert stiller vliegtuigen op, maar ondertussen komen er wel meer over je huis. Juist met de beleving willen ook rekening houden. Daarom zetten we als luchtvaartsector niet in op maximale maar beperkte groei. En in de onderhandelingen kijken we ook naar het baangebruik, de nachtvluchten en dergelijke.”

Het streven is dat de sector, overheden, milieubeweging, werkgevers en bewonersgroepen onder leiding van Hans Alders voor de kerst een akkoord sluiten in de Omgevingsraad Schiphol. Of dat gaat lukken is uiterst onzeker. Sowieso moeten luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen en daarna de Tweede Kamer nog een eindoordeel vellen over de groeimogelijkheden tot 2030. Daarin wordt dan ook het verplaatsen van vluchten naar Lelystad meegenomen.

Vierde baan
Overigens is het gebruik van de zogeheten vierde baan nog het grootste probleempunt. Schiphol mag nu slechts beperkt vier banen tegelijkertijd inzetten van starts en landingen. Dat is niet alleen in de piekuren, maar ook bij de overgangen van landingspieken naar startpieken, wanneer van banen wordt gewisseld. Maximaal tachtig vliegtuigen mogen per dag van die vierde baan gebruik maken. Dat is zo afgesproken omdat juist deze banen veel overlast veroorzaken in woongebieden als Aalsmeer, Zwanenburg en Amstelveen.

Uit de MER blijkt dat extra vluchten alleen mogelijk zijn wanneer vaker vier banen worden ingezet. „Daar zit het ongemak voor de luchtvaartsector. Dit knelpunt moeten we aan de onderhandelingstafel zien op te lossen. Daarnaast wordt gekeken of de piekuurcapaciteit omhoog kan”, ziet Benschop als een van de oplossingen. Op termijn biedt een herindeling van het Nederlands luchtruim ook soelaas, omdat dan andere routes worden gevlogen.

In het originele artikel zitten wat plaatjes, te zien via onderstaande link....

Nog een aardig actueel artikel uit De Volkskrant van 6 mei 2018. Lees hier.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl - 29-11-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

"De luchthaven Schiphol wil tot 2030 niet de volledige groeiruimte benutten".
Over deze zin moest ik even nadenken. Voor alle duidelijkheid, we hebben het over Schiphol samen met KLM e.a, rupsjes nooit genoeg.
Volgens mij past deze opmerking in de categorie window dressing. Om iets anders in de toekomst te maskeren. Want er is altijd wel een reden, gewijzigde omstandigheden, om hiervan af te wijken.
Wat is het dan wel?
"Tom poes verzin een list. Het staat aardig voor de bühne. Toont je goede wil. Er valt over te praten. Ik ben anders dan al mijn voorgangers. Helaas alles in de directe omgeving van Bensdorp is niet anders. Die willen groeien, goed voor de economie, banen, een plek op het wereldpodium, want ja als kleinte willen we meedoen met de grote jongens. de omgeving is niet anders. Dus de focus in de luchtvaart, tenzij er iets echt heel heftigs gebeurd, zal op groei en nog eens groei gericht zijn.
Maar ja, volgens mij staan alle tegensignalen op rood. Dat is nu even lastig, maar we manipuleren er gewoon, zoals gebruikelijk, lustig op los, tot we ons einddoel, continue groei hebben bereikt.

Geplaatst door Gerard

Ja, en hoe dat 'beperkt' er dan uit ziet? Dat bepaalt Schiphol dan natuurlijk zelf tegen die tijd
Het is inmiddels een misdaad tegen de mensheid dat er lieden zijn die ten koste van alles het klimaat nog verder de das om willen doen. De luchtvaart is nu al een van de goorste, sorry, tikfout, grootste vervuilers in de wereld. Wat heeft het voor zin om veel geld aan een warmtepomp uit te geven als de milieuwinst daarvan meer dan teniet wordt gedaan door de groei van de luchtvaartsector? Dat is water naar de zee dragen. Letterlijk bijna, want de zeespiegel stijgt sneller dan ooit.

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

Het kon niet uitblijven, maar ik moet hem nog op de website zetten:

Truc 24 – Salami-tactiek
De nieuwe MER Schiphol 2018 geeft nogal gemor, hoe moeten we dat nu handig opvangen?
Het antwoord is: gebruik ‘nieuwe’ termen als ‘beperkt groeien’, ‘niet de volledige groeiruimte benutten’, ‘gematigde groei’, ‘gecontroleerde groei ook, waarbij per jaar slechts een beperkt aantal nieuwe vluchten mogelijk is’. Dat klinkt toch al heel wat beter, niet?
Zeg zelfs: ‘40.000 extra vluchten in drie jaar tijd is veel te snel.’
De volgende zin is ook een knaller: ‘In de MER is eerst gekeken of bij de 500.000 vluchten tot eind 2020 het aantal ernstig gehinderden binnen de wettelijke normen blijft en zelfs nog vijf procent lager kan uitvallen. Dat is ruim gelukt. Ook na 2020 is ruimte voor groei en zelfs verrassend veel.’
U ziet het is toch niet zo moeilijk. Geef ook aan dat het sterk benadeelde Schiphol ‘nu slechts beperkt vier banen tegelijkertijd mag inzetten van starts en landingen.’ En noem het afgesproken maximaal aantal van 80 vtb’s per dag op die vierde baan een ‘knelpunt dat we aan de onderhandelingstafel moeten zien op te lossen.’ De uitkomst wordt natuurlijk, dat dit knellende aantal helaas zal moeten worden verhoogd.
Ach, die arme Aalsmeerders en Amstelveners, die zitten straks weer gewoon op het oude niveau, en ze dachten er vanaf te zijn met de door hen in 2000 verwelkomde ‘polderbaan’, die overigens een herriezone tot voornij Alkmaar heeft gecreëerd.

Geplaatst door webbeheer


Geplaatst door BS uit Castricum

We hebben het zo gemakkelijk over Schiphol en KLM, maar waar we in feite mee te maken hebben is de Nederlandse Overheid. Daar moet het besef landen -niet grappig bedoeld- dat (een groter) Schiphol niet 'de motor van onze economie' is. Kabinet en beide Kamers -de politiek namens het Nederlandse volk- denkt dit en is er niet van af te brengen. Het maakt niet uit of er milieuschade is, geluidsoverlast, gezondheidsrisico's; dit zal en moet want ...............de Nederlandse economie kan niet zonder. Zo lang deze perceptie niet wordt gecorrigeerd kun je doen en laten wat je wilt, ze beslissen anders. Maar er ontstaat momentum en voldoende weerstand en er zijn feiten waar ze niet omheen kunnen. Daar liggen de kansen. DOORDRUKKEN.