Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol wil ‘gecontroleerd herstel’ na coronacrisis

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 440 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
AMS_Amsterdam_Airport_Schiphol-verkeerstoren.jpg
Verkeerstoren Schiphol
Credit: qwesy qwesy

Na de coronacrisis wil Schiphol naar eigen zeggen "gecontroleerd werken aan het herstel". In de online nieuwjaarsbijeenkomst benadrukte Schiphol-topman Dick Benschop dat duurzaamheid, verbinding en digitalisering daarbij belangrijk zijn.

Schiphol wil niet nog een keer de fout maken die na de financiële crisis van 2008 is gemaakt.


De groei ging toen te hard en had ongewenste gevolgen voor de omgeving, zo staat in het al eerder gepresenteerde manifest ‘Building Back Better’. "Daarom is nu gecontroleerd herstel nodig: een gematigd, stapsgewijs herstel terwijl we door blijven werken aan hinderbeperking, leefomgeving en duurzaamheid."

In 2020 verwerkte Schiphol 71 procent minder reizigers. Het aantal vliegbewegingen daalde met 54 procent. Volgens Benschop zal het waarschijnlijk nog jaren duren voordat de passagiersniveaus weer echt zijn hersteld. Toch is hij door de vaccins ook hoopvol en verwacht hij dat Schiphol een essentiële rol houdt als "netwerk van verbindingen in de lucht".

KLM-topman Pieter Elbers wees er in de nieuwjaarsbijeenkomst op dat Schiphol en KLM juist ook tijdens de coronacrisis hele belangrijke netwerken zijn die zorgen voor repatriëring van Nederlanders, toevoer van vracht en de wereld met elkaar verbonden houdt. Hij gelooft daarom dat deze netwerken na de crisis snel weer aan kracht winnen.

Wat betreft duurzaamheid "zijn we over de volle breedte bezig", aldus Benschop. Allereerst door het stimuleren van stillere en schonere vliegtuigen. De topman gelooft erin dat duurzame brandstoffen uiteindelijk de oplossing zijn, hoewel dat nog een tijd kan duren.

In de bijeenkomst werd verder de ‘taxibot’ gepresenteerd waarmee vliegtuigen duurzaam naar de startbaan worden getaxied. Daarmee wordt voor ruim de helft aan brandstof bespaard. Hoewel dit mondiaal een marginale rol speelt, is het een voorbeeld van een duurzame verandering, aldus Benschop.

Het ‘gecontroleerde herstel’ gaat ook over ‘minder hinder’ voor de bewoners dichtbij Schiphol. Het Rijk, de provincie en Schiphol gaan bijdragen aan het toegezegde leefomgevingsfonds. Met dit fonds zal bijvoorbeeld geïnvesteerd worden in de isolatie van woningen. Verder is er een Notify-app waarmee Schiphol omwonenden een 24 uurs-voorspelling geeft voor het vliegverkeer.

De delegatieleider van de Bewoners Omgevingsraad Schiphol (ORS), Matt Poelmans, noemt het manifest echter "teleurstellend en misleidend". "Benschop komt met oude plannen zoals stillere vliegtuigen, isolatie en het omgevingsfonds. Die bieden omwonenden geen oplossing tegen de aanslag op hun gezondheid en de aantasting van hun leefomgeving."

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Redactie (Wim)

‘gecontroleerd herstel’
Dat klinkt hoopvol, maar kan gelijkertijd van alles betekenen. Bijvoorbeeld gecontroleerd zo snel als mogelijk weer zoals het was en................ nog veel meer. Want ja, de markt vraagt er naar, maar bijna alle Nederlanders willen dit niet (Onderzoek Motivaction 20-10-2020 - 28% wil geen groei en 49% wil mindervluchten).
Kortom wederom een gebakken lucht verhaal, als een oude krakende grammofoonplaat die continu doordraait.

Geplaatst door Vliegtuigoverlast gouda uit Gouda

Ik geloof er geen klap van. Iedere week komen er nog 50 vluchten per dag bij. Hij wil aantonen dat het terecht is dat er miljarden naar de luchthaven is gegaan. Met de zomer zal het weer boven de 450.000 zitten. Jaar daarop Missch 460? Jaar daarna 470? Jaren duren ja.. maar wat merk je ervan? En trouwens: stillere vliegtuigen., onzin.. heeft Eindhoven al lang onderzocht. Kan niet.. hooguit nog 1 procent. En de 787... onze Dreamliner.. de koning in vervuiling.

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

COVID-19 heeft in het voorjaar van 2020 voor gecontroleerd herstel van de balans tussen het vliegverkeer en de (wijde) omgeving gezorgd. De natuur sloeg terug. Vanaf de zomer is deze balans in toenemende mate verstoord. Inmiddels zijn we alweer behoorlijk uit balans. We zijn niet onbedoeld of onbewust ontspoord maar gecontroleerd uit balans gebracht. Gecontroleerd betekent hier zo iets als "met voorbedachte rade". De uitkomst was immers op voorhand bekend. Ook de betrokkenen zijn bekend, en ja, u wordt besodemieterd!

Geplaatst door anoniem uit Aalsmeer

Eerst groei in balans met de omgeving, daarna gematigde groei en nu gecontroleerd herstel. Allemaal mooie woorden om de rest van Nederland te laten denken dat Schiphol goed bezig is en een oog heeft voor het belang van de omwonenden. Wij omwonenden weten beter: er komt meer hinder en ze trekken zich er niets van aan!

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

2021: SLIM MEDIA OFFENSIEF ROND DE (SCHIPHOL-) METROPOOL

Rond de jaarwisseling verschenen er paginagrote artikelen om de vorming van een Metropool opzet als rond Londen en Parijs te stimuleren. Het wordt allemaal heel mooi voorgesteld, maar komt in feite neer op een regelrechte uitholling van ons lokale en provinciaal bestuur.

Het valt op dat top bestuurders van VVD, GL en PvdA hun macht verplaatsen naar het Metropoolbureau dat op de Zuid As al is gevestigd. Noem het afgedwongen samenwerking of collaboratie: eenmaal onderdeel van het Metropoolnetwerk worden raden en PS steeds meer tot tandeloze bestuurslichamen omgevormd. Burgerparticipatie wordt gemanipuleerd tot een "coalitie van bereid willigen" die men "op die manier een beetje laat meedenken".

Heel pijnlijk wordt het wanneer het resterende groen van natuur & landschap wordt opgevoerd als essentieel voor het leef- en vestigingsklimaat zonder dat de op handen zijnde verplaatsing van vliegbewegingen naar juist deze gebieden wordt vermeld. Een straks "super preferente" Polderbaan i.c.m. nieuwe hoogfrequente vluchtafhandeling zal namelijk desastreus uitwerken!

Wie de boodschap van Schiphol Group CEO Benschop (PvdA) met bovenstaande in verband brengt zal zich wellicht afvragen waarom er in de media volop wordt meegewerkt aan deze propaganda zonder dat de aantasting van ons (nog) min of meer democratisch bestel aan de orde wordt gesteld?


Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Wie de boodschap van Schiphol Group CEO Benschop (PvdA) met bovenstaande in verband brengt zal zich wellicht afvragen waarom er in de media volop wordt meegewerkt aan deze propaganda zonder dat de aantasting van ons (nog) min of meer democratisch bestel aan de orde wordt gesteld?

De democratie en de vrije markt van het liberalisme die zijn al lang dood.
Het belang van een steeds kleiner wordende groep mensen is steeds meer leidend en het belang van een steeds grotere groep mensen word tot op de rand van wat de bevolking accepteert verontachtzaamt.
Ondertussen kijkt de bevolking naar elkaar en naar buitenstaanders voor de oorzaken van hun toenemende struggles. Men kijkt overal behalve daar waar de oorzaak daadwerkelijk zit,daar zorgt de steeds grotere controle van sociale en traditionele media op de publieke opinie wel voor.

Het gaat nog veel schraler en killer worden in nederland de komende 10 jaar.

Geplaatst door Frans Slot uit HEEMSTEDE

Stillere vliegtuigen.
Ik ben wat aan het opruimen en kwam toen een KIJK tegen uit Augustus 1998 , het artikel ging er over of nieuwe vliegtuigmotoren stiller worden. De conclusie was dat dat niet gebeurt omdat we in alle opzichten aan het eind zitten van wat de verbrandingsmotor ons te bieden heeft.
Phil Condit [ toen de CEO van Boeing] werd door een journalist gevraagd of de Boeings in de toekomst nog wat stiller worden. Het antwoord was duidelijk , "Nee dat is financieel niet aantrekkelijk."