Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol wil discussie over toekomstige groei opknippen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 451 
|
 telegraaf.nl 
DSC_3249.JPG

Door Yteke de Jong en Paul Eldering

Luchthaven Schiphol wil de groeidiscussie over de toekomst opknippen. Woensdagavond werd de zogeheten milieueffectrapportage (mer) openbaar, waaruit blijkt dat de luchthaven kan groeien na 2020. Een ’realistisch’ scenario is 540.000 starts en landingen in 2023.

Over drie weken moet duidelijk zijn hoe Schiphol zich gaat ontwikkelen.


Uit de mer blijkt dat er groeiruimte is dankzij stillere vliegtuigen en glijvluchten. In absolute zin is de hinder gestegen, maar blijft onder het maximum van wat toegestaan is, zo blijkt uit de berekeningen. Schiphol heeft de berekeningen die horen bij groei tot 580.000 en zelfs 620.000 niet onderzocht, zo staat in het rapport. Hiermee voert het de onderzoeksopdracht onvolledig uit. Ook de 540.000 ligt nog 9% tot 25% onder wat mogelijk zou zijn, iets dat in het nadeel is van de vliegmaatschappijen. KLM en de luchtvaartkoepel Barin willen niet reageren.

Stillere vliegtuigen
De nieuwe groeiprognose wordt aan alle kanten afgebrand. ,,Schiphol rekent zich rijk en de luchtvaart heeft een totaal onrealistische groeiprognose tot 2030. Er wordt nog altijd gegoocheld met cijfers. Het is of Schiphol honderd euro uit onze portemonnee haalt en ons dan vijftig euro als zogenaamde winst teruggeeft”, aldus bewonersvertegenwoordiger Matt Poelmans, die vaststelt dat de mer op dit moment geen enkele waarde heeft.

Bronnen bij de luchthaven melden dat de luchthaven ook nog eens inzet op minder dan de 540.000 vliegbewegingen in 2023. Dat komt omdat een gedeelte van het verkeer naar Lelystad Airport verplaatst gaat worden. Deze kan in 2021 6000 vliegbewegingen faciliteren. Bij een groei van 1,8% per jaar blijven er dan nog ongeveer 3000 starts en landingen over voor Schiphol.

De luchthaven houdt nog slagen om de arm over de groeiruimte na 2023, omdat er nog een aantal zaken qua veiligheid en luchtruim opgelost moeten worden. Daarbij is het onduidelijk in hoeverre Lelystad Airport vluchten kan overnemen van Schiphol.

De zogeheten verkeersverdeelregel die dat mogelijk moet maken moet nog goedgekeurd worden in Brussel. De luchthaven gaat liever over een paar jaar weer aan tafel, als deze problemen zijn opgelost. Het advies van de Omgevingsraad Schiphol (ORS) dat er voor de kerst moet liggen heeft echter 2030 in plaats als stip op de horizon, wat de discussie zal bemoeilijken zo is de verwachting.

Nulgroei
Bewoners en gemeenten rond Schiphol zetten echter massaal in op nulgroei de komende jaren. ,,Er kan geen vlucht meer bij. Het lawaai boven woongebieden wordt steeds erger. De beloofde hinderbeperking blijkt een wassen neus”, zegt Poelmans.

Voorzitter en oud-minister Hans Alders van de ORS heeft de bijna onmogelijke taak om alle partijen binnen drie weken tot elkaar te brengen in één advies aan de minister over de mogelijke groei van vluchten tussen 2020 en 2030, de veiligheidswaarborg en de inpassing van huizenbouw.

Vierde baan
Een heet hangijzer in de onderhandelingen wordt is het gebruik van een vierde baan, het banenstelsel van Schiphol. Nu wordt er dagelijks gewisseld van landingsbanen, om bepaalde woonwijken tijdens spitsuren te ontzien. Zonder deze aanpassing in het baangebruik is de groei niet mogelijk, zo is nu de inschatting.

,,Tien jaar geleden leek een Aldersakkoord ook onhaalbaar. Ik beleg marathonvergaderingen om er op 18 december uit te komen. Het wordt spannend, maar voor de kerst voer ik de opdracht van de minister uit, ondanks alle verdeeldheid. Inspraak betekent compromissen. Anders is het polderen voorbij en is de politiek aan zet”, zegt Alders tegenover De Telegraaf.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Een concept MER, die aan alle kanten rammelt, waarover binnen 3 weken in de ORS een besluit moet worden genomen, zodat aan Den Haag een advies kan worden gegeven en er een beslissing kan worden genomen over groei.
We zaken steeds verder in het moeras van de dommigheid en corruptie.

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Wat nou stillere vliegtuigen en glijvluchten! Belazer de boel niet! Die herrie producerende klimaatslopers worden allemaal ‘startende ‘ volgas vertrekkende herrie producerende klimaatslopers!

Hoeveel stiller zijn ze ? Schei toch uit, hier komen ze met ruim 70 Db over!

Geplaatst door Gerard

Inderdaad. Men presteert het om 's nachts om bijvoorbeeld 02:30 (!!) onze dorpen (Limmen/Castricum/Akersloot) met 78 dB(A) wakker te maken! En dat vele malen in het holst van de nacht. Hoezo stille 'glijvluchten'? Het zijn gewoon leugens. Teringherrie, dat is het, wat die vliegtuigen maken.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Exact dezelfde herriebakken, nu opeens stiller, jaja.