Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol wil dat vervuiler gaat betalen om CO2-uitstoot terug te dringen

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 200 
|
 nu.nl - 26-01-2024 
Frituurvet_HvS.JPG

Door José Boon

Schiphol moet veel minder CO2 uitstoten om de klimaatdoelen van Parijs voor 2030 te halen. Het is "essentieel" dat de vervuiler meer gaat betalen voor de reis, concludeert de luchthaven zelf.
De uitstoot van Schiphol moet in het gunstigste scenario met 30 procent omlaag ten opzichte van 2019. Alleen dan komt de luchthaven op koers te liggen voor de klimaatdoelen van Parijs, blijkt uit twee recent verschenen onderzoeken van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en onderzoeksbureau CE Delft, in opdracht Schiphol zelf.

"De resultaten bevestigen het idee dat we al hadden", zegt een woordvoerder van Schiphol. "De luchtvaart moet veel sneller verduurzamen."

Schiphol heeft eerder afgesproken om de CO2-uitstoot met 9 procent te verlagen ten opzichte van 2019, maar dat is dus bij lange na niet genoeg. Als de luchtvaartsector verder uitdijt - zoals het Internationaal Energieagentschap voorziet - dan moet de uitstoot zelfs tot 77 procent worden teruggebracht.

Vervuiler betaalt
Om de uitstoot omlaag te krijgen stelt Schiphol voor dat de vervuiler meer gaat betalen. Zo moeten mensen die meer kilometers vliegen ook meer belasting gaan betalen. Nu betaalt vrijwel iedereen een vast belastingtarief van 29,05 euro.

En dat terwijl de 20 procent van de vluchten, de langeafstandsvluchten, goed zijn voor 80 procent van de uitstoot. In Duitsland en het Verenigd Koninkrijk geldt al zo'n afstandsafhankelijke vliegbelasting.

Verder pleit Schiphol ervoor om businessclass en privévluchten extra te belasten. "Zonder businessclass passen er meer mensen in het vliegtuig", zegt een woordvoerder van de luchthaven. "Deze reizigers hebben dus een grotere voetafdruk."

De extra opbrengsten moeten direct terugvloeien in de luchtvaartsector. Met dat geld denkt de luchtvaart versneld van fossiele brandstoffen af te kunnen stappen.

Meer frituurvet nodig
Ook de mengverhouding van brandstof beïnvloedt de hoeveelheid CO2-uitstoot. KLM vliegt nu bijvoorbeeld op een mengsel van 1 procent biobrandstof op 99 procent kerosine. De luchtvaartmaatschappij streeft naar een verhouding van tien op negentig in 2030.

Schiphol wil dat er een internationale verplichting komt om kerosine bij te mengen met schonere brandstof. Als alle luchtvaartmaatschappijen dat doen, kunnen er volgens de onderzoekers uit Delft meer vliegtuigen blijven vliegen. Al waarschuwen zij er ook voor dat er in de komende decennia veel meer vraag is naar biobrandstof dan dat er voorhanden is. KLM vliegt bijvoorbeeld op gebruikt frituurvet.

Volgens de Delftse onderzoekers zijn er verschillende knoppen om aan te draaien om de uitstoot drastisch te verlagen. Aangezien de langeafstandsvluchten de meeste uitstoot veroorzaken, valt er veel winst te behalen door dit aantal terug te brengen. Een andere optie is om het totale aantal vluchten drastisch te verminderen.

'Aantal vluchten is niet heilig'
"Het aantal vluchten is niet heilig voor ons, maar dat is ook een politieke discussie", zegt de woordvoerder van Schiphol. Tegenover minder vluchten staan economische belangen. Belastingverhoging en innovatie lijken voor Schiphol dan ook aantrekkelijkere oplossingen. "We staan aan het begin van het gesprek hierover."

Tot slot wil Schiphol dat het Europese emissiehandelssysteem ook gaat gelden voor intercontinentale vluchten. Nu hoeven alleen de Europese luchtvaartmaatschappijen certificaten kopen om toestemming te krijgen voor het uitstoten van CO2.

Bekijk bericht op "nu.nl - 26-01-2024"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Iedereen die goed op de hoogte is van het luchtvaartdossier zal inzien, dat de luchtvaart (inter)nationaal alleen maar meer gaat uitstoten de komende decennia. De enige remedie is een moratorium op groei en krimp en de landen, die al het meeste aan de opwarming hebben bijgedragen.

Men zet in op duurzame kerosine (SAF), maar zelfs als alle kerosine hiermee wordt vervangen, zal het opwarmend effect door de condensstrepen hoog in de lucht (2 a 3x zo sterk) toch aanzienlijk blijven stijgen. Met de voorgestelde doelen van gebruik van SAF is en blijft duurzame luchtvaart een sprookje. Men zal het blijven ontkennen vanuit de financiële belangen van luchtvaartmaatschappijen, vliegtuigproducenten de toesristensector en alle aandeelhouders.