Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol wijzigt aanvlieg- en startroutes

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 2610 
|
 luchtvaartnieuws.nl 
tb_verkeerstoren_schiphol_.jpg

SCHIPHOL - Schiphol heeft wijzingen doorgevoerd in enkele aanvlieg- en startroutes. Het gaat om de aanvliegroutes van de Aalsmeerbaan (36R) en de Zwanenburgbaan (36C). Daarnaast start begin januari een experiment met een aangepaste startroute vanaf de Kaagbaan (24), meldt het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS).
De nieuwe landingsprocedure is van toepassing wanneer er sprake is van parallel landen op de Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan. Dat is slechts twee procent van de tijd het geval.

Vliegtuigen die op de Zwanenburgbaan landen moeten hoger vliegen, terwijl de aanvlieghoogte van de Aalsmeerbaan hetzelfde blijft. Piloten zetten daarnaast vanaf een langere afstand de landing in op beide banen. Deze wijzigingen zijn sinds 10 november van kracht.

Experiment Kaagbaan
Naast de aanvliegroutes wijzigen ook de startroutes. Op 5 januari 2017 start een experiment waarbij piloten na de start in een bocht een vast patroon vliegen. Hierdoor moet de uitwaaiering van het vliegverkeer richting Leimuiden worden beperkt. De resultaten worden gemonitord en volgens planning in het najaar van 2017 voorgelegd aan de Omgevingsraad Schiphol.

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Gerrit Jan uit Aalsmeer

Ze moeten eens gaan experimenteren met 350.000 vluchten per jaar. Pakt vast goed uit voor de BV Nederland.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Dit is uiteraard gewoon een verplicht trucje om zsm aan de VVD en PVV eisen van 800.000 vluchten per jaar te komen.

Keiharde leugens, luchtvaart is de asbest 2.0

NOOIT zal ik meer VVD stemmen. (en uiteraard al helemaal geen PVV en CDA..)

Geplaatst door Annoniem

Het vliegtuiglawaai is afgelopen jaar al enorm toegenomen in de gemeente teylingen en hierdoor zal het helemaal ondraaglijk worden, en dan hebben we het nog niet over de luchtvervuiling gehad, klagen helpt helaas niet meer ze doen toch wel wat ze willen...helaas mens en dier en natuur moet het ontgelden hier in Schiphol-land

Geplaatst door anoniem

De eerlijkheid gebied mij te zeggen,dat deze wijziging in de procedures waarschijnlijk gunstig gaat uitpakken voor de overlast in mijn wijk. Zoals al eerder gezegt,het drukker worden in de lucht kan voordelen hebben voor de gemeentes die met name relatief dicht bij Schiphol liggen. Het zo gehate bocht patroon op lage hoogte verschuift langzaam aan verder weg van Schiphol, Dit heeft natuurlijk gevolgen voor andere gemeentes die wat verder van Schiphol liggen (zoals bijvoorbeeld de relatief grote gemeentes Alkmaar en gouda) maar die vallen allemaal keurig buiten de geluidscontour.

De geluidscontouren van Schiphol daar stoor ik mij soms aan. Ze zijn absoluut niet representatief voor de ervaren overlast. Het doel van deze contouren is toch om de overlast vast te stellen en waar die is lijkt mij. Er moet een betere manier zijn om de overlast te berekenen dan de lden waardes,een berekening die meer aansluit bij de ervaren overlast.

Geplaatst door anoniem uit aalsmeer

De grootste verliezer van 2017 zal de gemeente Aalsmeer gaan worden.
Door een cumulatie van oorzaken zal de hinder in deze omgeving gigantisch toenemen.
Volgend jaar zullen er weer zo'n 25.000 extra vtb's en als de sector zijn zin krijgt zal het plafond
van de afgesproken 500.000 doorbroken gaan worden. Hier geldt: in het verleden gemaakte
afspraken bieden n.l. geen garantie voor de toekomst (gelijk de afspraken over het aantal nachtvluchten waar schiphol geen boodschap aan had).
Vaker gebruik van de Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan wordt ook in de hand gewerkt door de LVNL die met nieuwe veiligheidsmaatregelen is gekomen.
De luidruchtigste periode zal zijn die van 20 maart tot eind mei. Bij zuidelijk baangebruik zullen de inwoners van Aalsmeer en met name Kudelstaart (gemeente Aalsmeer) dag en nacht al het startende verkeer van de Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan op een paar honderd meter
over zich heen krijgen omdat de Kaagbaan in die periode buiten gebruik is.
Als klap op de vuurpijl zal vanaf 5 januari een nieuwe startprocedure van de Kaagbaan
uitgetest gaan worden. Dit betekent dat starts van de Kaagbaan dichter en lager langs
Kudelstaart (Aalsmeer) zullen gaan vliegen. (dit, om het veel lager belaste Leimuiden te
ontzien...)
Alle mensen op deze site, die hier zeer regelmatig terecht hun beklag doen over de
hinder, nodig ik van ganser harte uit om eens te komen ervaren hoe het hier tekeer zal
gaan volgend jaar en tot de conclusie komen dat het in hun omgeving reuze meevalt.