Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol wéér op tal van punten de fout in

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 323 
|
 Schipholwatch 
hv_veiligheid_2916.jpeg

In het rekenjaar 2018 is Schiphol wederom op tal van punten in de fout gegaan. Geluidsnormen zijn overschreden, luchtvaartmaatschappijen zijn zonder reden afgeweken van routes en de verkeersleiding laat vliegtuigen vanaf de verkeerde kant landen.

Dit blijkt uit een brief die minister Cora van Nieuwenhuizen vandaag aan de Tweede Kamer heeft gestuurd met als onderwerp ‘Handhavingsrapportage Schiphol’.

Overschrijdingen


“De geluidsnormen zijn in vier handhavingspunten overschreden”, aldus de minister. “De Inspectie zal hiervoor een oorzakenanalyse uitvoeren.”

Maar liefst zes vliegbedrijven zijn middenin de nacht afgeweken van de uitvliegroute. Eén van deze krijgt hiervoor een boete opgelegd. Om hoeveel geld dat gaat, vermeldt het schrijven van de minister niet.

Of het hier gaat om dezelfde zes bedrijven die veel vaker de fout ingaan met het misbruik van slots, meldt de minister niet. “De ILT gaat zes luchtvaartbedrijven vaker controleren omdat ze regelmatig in de nacht landen en opstijgen terwijl dat niet is toegestaan.”

Als deze vliegbedrijven niet willen luisteren, krijgen ze een last onder dwangsom aan de broek.

Luchtverkeersleiding in de fout


Ook de luchtverkeersleiders zijn de fout in gegaan: “LVNL heeft in de nacht een landing op de Kaagbaan vanuit noordoostelijke richting laten plaatsvinden, terwijl dat niet had gemogen.” Volgens de minister is een boete hiervoor aan LVNL in voorbereiding.

Opmerkelijk detail: “De ILT heeft geen maatregelen opgelegd aan de sector na de overschrijdingen van de geluidsnormen in 2017”. Die overschrijdingen waren immers het gevolg van het vliegen volgens het Nieuwe Normen- en Handhavingstelsel Schiphol (NNHS). Snapt u het nog?

De liefhebbers vinden hier het volledige rapport over weer een jaar vliegellende.

Bekijk bericht op "Schipholwatch"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem

Ik lees: “De geluidsnormen zijn in vier handhavingspunten overschreden”, aldus de minister. “De Inspectie zal hiervoor een oorzakenanalyse uitvoeren.”
Die analyse hoeft helemaal niet uitgevoerd te worden, want de oorzaak is heel simpel. In het Aldersakkoord was voorzien dat de meeste handhavingspunten rond de Aalsmeerbaan in het rood zouden gaan (sterker nog, daarom moesten de handhavingspunten de nek om worden gedraaid, anders was de gewenste groei niet mogelijk). Daar is dus gewoon moedwillig voor gekozen. Die overschrijdingen vinden nu dus plaats. 'Niets aan de hand', zou ik zeggen. Dit is precies wat de politiek/overheid wilde.

Geplaatst door Jan Griese

Zo is dat Anoniem ! Er moet een nieuw Boek komen met daarin de lange waslijst van manipulaties, bedrog , dat allemaal al in 1990 begon : De overgang van PKB (300 handhavingspunten ) naar het stelsel Netelenbos, (35 Handhavingspunten ) was al niet gelijkwaardig ! Netelenbos beloofde een Evaluatie ACHTERAF : Die kwam er : GEEN GELIJKWAARDIGE Ovrgang zei CDV -Commissie Deskundigen Vliegtuiggeluid- II Vz drs Huib EVersdijk CDA met advies: Er moeten 95 handhavingspunten bijkomen. Dat gebeurde NOOIT ! OOK DIE CORRECTIE HEBBENDE BEWONERS NOG TEGOED ! Sterker Nu komen er HELEMAAL GEEN Handhavingspunten . De Bewoners zijn BELAZERD zei Eversdijk in het Zondagavond 20uur journaal eind januari 2006