Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol weer op de vingers getikt: kruisende vliegtuigen zijn onveilig

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1237 
|
 parool.nl 
Schiphol-overview.png
Banenstelsel Schiphol vanaf 2003
Credit: Wikipedia

Door Herman Stil

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) moet stoppen met het gelijktijdig gebruik van kruisende landingsbanen op Schiphol. Dat was tot voor kort nodig vanwege de grote drukte, maar leidt tot onveilige situaties.

Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV).

De raad begon een onderzoek na een bijna-botsing (Lees hier), twee jaar geleden. Een Boeing 737 van KLM maakte toen een zogeheten doorstart op de Zwanenburgbaan nadat het de landing moest afbreken. Het vliegtuig kwam vervolgens gevaarlijk dicht bij eenzelfde toestel van Transavia, dat net van de Kaagbaan was gestart. De 737’s passeerden elkaar op dezelfde hoogte op een kleine kilometer afstand — minder dan drie seconden vliegen.

De vliegroutes van beide banen kruisen elkaar. Eenzelfde situatie deed zich begin van deze eeuw ook al een aantal malen voor, maar daar is onvoldoende op gereageerd.

Meer vliegtuigen
Volgens de onderzoeksraad had het incident voorkomen kunnen worden. De procedures van de luchtverkeersleiding maken het mogelijk dat een vliegtuig opstijgt voordat een vliegtuig op een andere baan, met een kruisende koers, geland is. Hierdoor kunnen per uur meer vliegtuigen gebruikmaken van de banen. Maar doordat de routes elkaar in de lucht kruisen, ontstaat het risico dat de vliegtuigen te dicht bij elkaar komen.

LVNL moet nu afzien van het gelijktijdige starten en landen. Volgens de raad geldt nu de regel dat een vliegtuig pas mag opstijgen nadat een toestel met een kruisende koers op een andere baan geland is. Nu het vliegverkeer vanwege corona is ingezakt, heeft dat geen gevolgen voor de capaciteit van Schiphol. Dat wordt anders als de luchthaven weer op volle toeren draait, wat op zijn vroegst in 2023 wordt voorzien.

Door het uit de jaren vijftig van de vorige eeuw stammende ontwerp van Schiphol, kruisen de vliegroutes van veel landingsbanen elkaar. Terwijl bij moderne vliegvelden banen evenwijdig aan elkaar liggen, staan ze op Schiphol deels in een hoek op elkaar. Destijds was dat nodig omdat vliegtuigen veel gevoeliger waren voor de windrichting.

Twee keer eerder
De onderzoeksraad tikt nu voor de derde maal (Lees hier) de luchtvaartsector op de vingers. OVV kapittelde het veiligheidsregime al twee keer eerder, vanwege de veiligheidssituatie op en rondom de luchthaven. In 2017 en 2018 was de boodschap dat Schiphol nog net aan veilig was, maar dat er geen garantie is dat het met het toen groeiende vliegverkeer ook zo blijft. Schiphol, luchtvaartmaatschappijen en verkeersleiding startten toen een trits projecten om de veiligheid te verbeteren.

Bekijk bericht op "parool.nl "

Reacties op dit bericht


Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Ja en dan al die andere “ near misses “ zoals boven Uitgeest een paar jaar geleden!
Nee, voor mij is het duidelijk! Het luchtruim is te vol!

De “heren” gaan deze argumentatie gebruiken om Lelystad te openen.

Geplaatst door V.O.S. uit Onder de Kolderbaan

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Reken maar dat de sector dit gegeven zal misbruiken om wederom een extra pier te realiseren op de vrijgekomen grond van de familie Poot en Lelystad Airport er door heen te drukken.
Zo krijgt Schiphol (Shithol) toch weer zijn zin: vele extra vliegbewegingen in Nederland dat toch al in een moeras van herrie / vervuiling en onveiligheid aan het wegzakken is door toedoen van de luchtvaartsector.

En de politiek?
Kijkt erna en neemt niet haar verantwoordelijkheid inzake artikel 21 van de Nederlandse grondwet.

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Inderdaad verwacht ik eenzelfde soort acties van deze sector. Lelystad bepleiten om veiliger te werken, en wellicht een tweede Kaagbaan.

De granulietzaak die gisteren in Zembla werd getoond laat heel duidelijk zien hoe men te werk gaat. Ook hier leugens en bedrog tot aan de hoogste kringen bij I&W.

Zie: https://www.uitzendinggemist.net/aflevering/529542/Zembla.html
Of : https://www.npostart.nl/zembla/24-09-2020/BV_101401012

Je zou bijna denken dat Halbe Zijlstra toch intensief contact heeft gehad met Poetin, al dan niet op diens datsja!

Gaat u straks nog op de VVD stemmen? Liever niet!

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Meer vliegbewegingen met lege vliegtuigen?
Nee,en ook niet vluchten naar lelystad want dat willen de maatschapijen al helemaal niet.
2e kaagbaan ook nee,de eerste kaagbaan is juist kruisend en alhoewel een 2e kaagbaan dat niet zou zijn voegt het niks toe aan de mogelijkheden die er al zijn. Bovendien duurt het jaren eer dat een 2e kaagbaan beschikbaar zou komen.
Capaciteits vermindering in de spits door de regels goed toe te passen. Nee dat natuurlijk nooit.

Waar dit heen gaat is heel duidelijk,het meer gebruiken van de aalsmeerbaan. Iets dat de lvnl en klm al heel erg lang graag willen. Daarmee komt het enige reeele plan voor minder overlast op losse schroeven te staan omdat men nu het veiligheids argument kan gebruiken. Er zal dus ook wel weer een uitzondering komen voor het principe van meer vluchten in ruil voor minder overlast.

Om de veiligheid gaat het natuurlijk niet echt want men heeft jaren lang met de oude regels gevlogen,was dat zo onveilig dan? Blijkbaar niet onveilig genoeg om een minimale capaciteits uitbreiding in de spits tegen te houden.
Maar goed,de komende 6-7 jaar is dit niet relevant en misschien wel nooit.

De wereld is door en door verrot.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

Het "Metropoolbestuur" in het bureau op de Zuid As wil heel graag een super preferente Polderbaan en Kaagbaan. Dit in combinatie met een nieuw, hoogfrequent vliegsysteem tot maar liefst 52 x per uur laag aanvliegen, urenlang achtereen en zo mogelijk dag en nacht. De andere banen zegt men te zullen afwaarderen. De BRS (56 gemeenten, 4 provincies!) is daar tegen, maar kan binnen de af geserveerde ORS weinig bereiken: I&W en de sector bepalen de luchtruimherziening.

Een veiligheidsprobleem bij bovenstaande methode wordt totaal niet meegenomen, handhaving zal er wel nooit komen en de Veiligheidsraad o.l.v. PvdA er Dijselboem - o.a. voorzitter van Natuurmonumenten! - maakt aldus gewoon deel uit van de PvdA bestuurlijke elite.

De hele bestuurlijke constructie rammelt aan alle kanten!

Geplaatst door Ster uit Aalsmeer

De overlast door het vlieg-TUIG is hier de laatste dagen weer extreem te noemen! Vanaf smorgens 7.00 uur tot savonds 22.45 uur wordt er gestart vanaf de Aalsmeerbaan. De lawaai-terreur is zó allesoverheersend dat deze omgeving wéér totaal onleefbaar geworden is! En wat opmerkelijk is, de vliegtuigen komen steeds meer oostelijke richting. Alsof ze aan het begin van de baan al opstijgen. En er wordt veel van de vliegroute afgeweken waardoor die krengen pal over mijn huis vliegen en mijn huis staat daardoor te trillen! Ik voel mij hierdoor zeer vaak onveilig in mijn eigen huis. In je tuin en/of buiten kun je niet zijn, in huis... ook geen rust. Extreme luchtvervuiling want alles is hier zwart van het roet. En dat alles word in stand gehouden door de overheid. Alles voor de $$$ ten koste van het milieu, het klimaat en omwonende worden niet beschermd en niemand hoort hun stem? Zij mogen enkel meebetalen aan de instandhouding van deze Shithole...

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Rutte heeft het nu over het slopen van de economie,waar straks de burgers natuurlijk de schuld vangaat krijgen en de gevolgen moeten dragen.
Maar de luchtvaart is geen strobreed in de weggelegd sinds het begin van de crisis,geen controles,geen beperking. Alles mocht.
Heeft het de luchtvaart in nederland geholpen? Nee natuurlijk niet want de klap voor de sector komt niet door het nemen van maatregelen of het gebrek daaraan.
Het komt door het virus zelf en de mensen die begrijpelijk risico mijdend zijn geworden. Als er meer maatregelen waren genomen (niet alleen in nederland maar overal in europa) dan had de luchtvaart er nu waarschijnlijk beter voor gestaan dan nu zonder enige maatregelen voor de sector. Dan was er vertrouwen geweest,iets dat heel erg belangrijk is voor de economie en iets dat nu ontbreekt.
Ook de musea bijvoorbeeld,mochten open deze zomer maar zitten op 25% van de normale bezoekers aantallen,net zoals ongetwijfeld veel andere sectoren die van bezoekers afhankelijk zijn zoals de horeca.

Overigens heeft het kabinet ook heel erg veel goed gedaan dus ik wil er ook geen klaagzang van maken maar gefundeerde kritiek moet kunnen.
Rutte is de enige leider die we hebben in nederland en hij steekt met kop en schouders boven de andere politici uit dus dat wil ik ook wel gezegd hebben. Dat maakt hoe het de laatste tijd gaat alleen maar meer teleurstellend. Ik hoop dat er iets gaat veranderen,een verder polariserende samenleving zoals nu in the usa gebeurt daar zit niemand op te wachten.

Dus tegen rutte zou ik willen zeggen:kom op je kan het,laten we dit samen met alle nederlanders doen en stoppen met verdeeldheid creeren.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Zelf stem ik niet op de vvd overigens dus die nuance wil ik wel maken. We leven gelukkig in een democratie en objectief gezien vind ik rutte als aanvoerder van nederland het goed doen,ook al ben ik het zelf meestal niet helemaal met hem eens.

Mijn stem gaat naar van kooten arissen,ik hoop dat zei meedoet.

Nogmaals het verzoek mijn laatste reacties te verwijderen,de emotie loopt soms hoog op.

Geplaatst door @kabinet_klm volg mij op twitter uit Badhoevedorp

Rutte is qua persoon een goede leider en geen zakkenvuller.
Maar zijn beleid waarbij de modale burger wordt leeggeroofd, aan eigen lot / verantwoordelijkheid wordt overgelaten aan ene kant en bedrijven, sectoren zoals luchtvaart, sierteelt en de multinationals alle steun subsidie, belastingverlagingen krijgen is desastreus.

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Een echt goede leider had gezegd:

“Er komt uit oranje en/of rode gebieden geen enkel persoon dit land binnen of vertrekt naar andere landen zonder eerst te worden getest op covid-19, dan maar minder vluchten als dit niet kan. En als die dan positief uitvalt eerst in quarantaine.”

Ook:
“We kunnen het eenvoudigweg niet verkopen dit land vol te gaan zetten met windmolens en zonneparken en van de burgers te vragen van het aardgas af te gaan, terwijl we de luchtvaart gewoon zonder effectieve beperkingen laten doorgroeien. De maat is vol, voor het klimaat, het leefmilieu, de natuur en voor de omwonenden. We schrappen Lelystad Airport en houden Schiphol op maximaal 386000 vluchten, wat de Werkgroep Toekomst Luchtvaart aangaf als nodig ter ondersteuning van de economie. Dan maar wat minder luxe reisjes.”

Maar nee, het desastreuze beleid wordt gewoon doorgezet. Is het pleiten voor meer kernenergie niet de volgende truc om de luchtvaart weer meer ruimte te geven? Vergeet niet dat we er niet voor niets op zijn teruggekomen in het verleden.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Dat sierteelt en bedrijven als asml steun krijgen is wel verstandig en daar ben ik ook voorstander van.
Was laatst stuk op tv over een ondernemer in de tuinbouw sector,was iets van 600 miljoen beschikbaar voor de hele sector en hebben uiteindelijk maar 160 miljoen nodig gehad dat vond ik toch wel knap. Het zijn bedrijven die in de basis heel erg concurerend zijn internationaal gezien en een grote toegevoegde waarde leveren op hun producten,bedrijven die het ondanks de crisis goed zijn blijven doen en die niet veel steun nodig hebben gehad.

De klm is dat,helaas,niet. Al zijn de omstandigheden voor de luchtvaart sector ook wel bijzonder negatief in dit opzicht.
Nu lees ik op financiele fora dat men speculeert over een emissie bij de klm. Ook bij de sceptici is nog niet doorgedrongen dat zelfs een emissie kansloos is voor klm.
Geen enkel hedgefund of grote particulier gaat investeren in een bedrijf dat niet de prioriteit heeft om echt concurerend te zijn,een bedrijf dat blijft rondvliegen met lege vliegtuigen tegen enorme kosten zonder dat daar ook maar enige opbrengsten tegenover staan.
Misschien als eerst alle schulden worden afgelost door de overheid,15+ miljard. En als daarbij de overheid dan ook nog eens volledig de handen van klm af trekt zodat de nieuwe investeerders de kans hebben een koers te volgen die wel rendabel en concurerend is ook in moeilijke tijden.
Maar dat wil men in den haag niet want het netwerk moet voor nederland behouden blijven. (ook al komt het netwerk nooit meer terug na de crisis).

Probleem met rutte is niet eens zijn schuld,het komt door de enorme invloed van de lobbys van de multinationals aangevoerd door vno/ncw. Eigenlijk kan je dat de vvd wel aanrekenen maar bij andere partijen als de pvda of zelfs d66 is dat helaas niet anders.
Het is hoe nederland in elkaar zit,al heel erg lang overigens maar zo extreem als de laatste jaren is het nog nooit geweest.

De lobbys zitten ook achter het huidige beleid om maar zo weinig mogelijk te doen.
In de foutieve gedachte dat dat de economische schade kan beperken terwijl het de zaak uiteindelijk alleen maar erger maakt vooral voor het mkb. (om nog maar niet te spreken van het leed voor de mensen die getroffen worden en werkzaam zijn in de zorgsector).
Het zijn geen mensen die objectief naar een crisis kunnen kijken,ze kijken vooral vanuit hun eigen belang,het belang van de multinationals. Hebben een dergelijke crisis ook nooit meegemaakt,hebben het fiscale en economische beleid altijd mee gehad en weten nu dus ook niet echt wat te doen.

Wat ik het kabinet wel verwijt is dat zij geen verantwoordelijkheid nemen,alle schuld bij de burger neerleggen terwijl het kabinet de enige is die echt iets kan doen.
Meerderheid burger zou graag op sommige onderdelen strengere handhaving of maatregelen zien maar dat gebeurt niet. Als mensen zich daaraan houden dan had het mkb er veel beter voorgestaan nu en als een kleine groep dat niet doet dan is het de taak van de overheid om in te grijpen.
Het is niet eens omdat het kabinet dat niet wil maar omdat partijen als vno/ncw daar tegen zijn.
Meerderheid burgers houd zich overigens wel behoorlijk goed aan de maatregelen. Het is maar een minderheid die het niet doet.
Daarin op subtiele wijze aangemoedigd door het kabinet,de propaganda op sociale media en het beleid van bv een vvd burgermeester in tilburg die dat natuurlijk echt niet op eigen houtje zonder medeweten van de partij zo heeft gedaan.
Vervolgens geeft het kabinet wel weer de supporters de schuld,de burgers worden weer tegen elkaar uitgespeeld.

Dinsdag strenge maatregelen,en dan horen we ook dat we dat aan ons zelf te danken hebben. Terwijl als het kabinet al veel eerder iets had gedaan ipv alles maar op zijn beloop te laten paniek maatregelen helemaal niet nodig waren geweest.



Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Waarschijnlijk zie ik het iets te makkelijk,ook met eerdere maatregelen waren de economische en medische problemen ongetwijfeld heel erg groot geweest.
Het wachten en zo min mogelijk doen hebben de zaak echter zeker niet beter gemaakt. Nog economisch en al helaal niet medisch en sociaal.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Overigens ben ik zeker niet voor alles dichtgooien. Het lang openhouden in het begin van de crisis heeft bijvoorbeel de genoemde ondernemer in de tuinbouw de kans gegeven de crisis goed te doorstaan. Juist daarom is handhaving op bv quarantaine (ook bij inkomende reizigers) zo belangrijk,want dan kan je zo lang mogelijk open blijven en zijn zo min mogelijk restricties nodig.

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Ik kan me wel vinden in de argumentatie van ir van Marlen en @kabinet enz. ,ik wil daar echter toch aan toevoegen dat de heren en dames parlementariërs een giga betonplaat voor hun kijkvermogen en denkvermogen hebben en zich zo doende gedragen als een kip zonder kop en maar blijven polderen ipv kordate maatregelen te nemen.

Verschuilend achter Brussel of zg berekeningen die het milieu verwoesten, die bewoners nog net niet krankzinnig maken en de gekkigheid gaat maar door
.....of?

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuur/opnieuw-tegenvaller-voor-minister-schouten-schrappen-natura-2000-gebieden-geen-optie~b1b3488d/


Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Ik heb veel spijt van alles wat ik heb gezegd.
De mensen in de luchtvaart sector zijn ook gewone mensen die gewoon hun best doen en het niet slecht bedoelen. Ik moet mezelf ook heel erg schamen en zoals rutte zegt,gewoon mijn mond houden en blij zijn dat ik in nederland woon,dit realiseer ik mezelf allemaal heel goed.
De hele epidemie,het brengt het slechtste in mensen naar boven en helaas geld dat ook voor mijzelf:(

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Hoe blij kan je zijn als je de hele dag in de teringherrie zit en geen goede nachtrust meer krijgt?

Ik deel uw spijt en schaamte volstrekt niet, er zijn waarschijnlijk best goedbedoelende en hardwerkende mensen in de luchtvaart, maar ik zie ook mensen, die het niet zo nauw nemen met normen en ethiek en hard ervoor werken het leefklimaat en de gezondheid van velen op het spel te zetten en zich vooral inzetten voor hun eigen gewin en die van de aandeelhouders.

Luchtvaartgroei gaat ten koste van steeds meer mensen in dit ‘mooie’ land en is niet meer verdedigbaar! De corona-epidemie bracht ook veel goede inzet van mensen (in de gezondheidszorg) op, maar laat ook egoïsme, schijnheiligheid, domheid, kortzichtigheid en onzorgvuldigheid zien.