Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol vrijwaart concurrentiepositie door investeringen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1072 
|
 engineeringnet.nl 
hv_vliegveld_2758.jpeg

In de toekomst zal het aantal reizigers op Amsterdam Airport Schiphol naar verwachting tot ongeveer 65 miljoen stijgen. Er werd onlangs gestart met de uitvoering van een Masterplan.
Door middel van dat masterplan moeten fasegewijs de capaciteit en kwaliteit van de terminals, pieren en platforms worden verbeterd.

Schiphol investeert hiervoor sinds 2014 gemiddeld 1,5 miljoen euro per dag. In eerste instantie werd, voor niet-Schengen vluchten, overgegaan op een centraal beveiligingsconcept. Dat moet het reis- en verblijfcomfort voor reizigers vergroten en de wachttijden bij de gates verkorten.
De beveiligingscontrole bij elke gate is in juni 2015 vervangen door vier centrale controlepunten: twee voor de vertrekkende en twee voor de transferpassagiers.
De nieuwe controlepunten vereisen veel ruimte, wat grootschalige infrastructurele wijzigingen noodzakelijk maakt. Drie pieren kregen een extra verdieping en het luchthavengebouw is fors uitgebreid en intern aangepast.

Het optoppen van de E-, F- en G-pier maakt het mogelijk passagiers efficiënt van elkaar te scheiden. De passagiers uit niet-Schengen-landen die conform EU standaard gecontroleerd zijn, komen aan op de eerste verdieping.
Passagiers die niet conform de EU standaard gecontroleerd zijn uit niet-Schengen-landen, komen aan op nieuwe tweede verdieping. Deze nieuwe verdieping is gerealiseerd in de vorm van een staalconstructie en rust op de bestaande fundering.

Tussen de G- en de H-pier en tussen de E- en de F-pier kwam er aan de luchtzijde van het luchthavengebouw een uitbreiding met een 16 meter diepe staalconstructie opgebouwd uit twee verdiepingen. Hierin hebben onder meer twee nieuwe controlepunten een plaats gekregen.
Voor de andere twee controlepunten moest worden gezocht naar een efficiënter gebruik van de vertrekhallen 2 en 3. Aan de landzijde uitbreiden was niet mogelijk vanwege de aan- en afvoerwegen.

Aan de luchtzijde vormden de platforms een belangrijk obstakel. In vertrekhal 2 is daarom de bestaande verdiepingsvloer met 8 meter verlengd; in vertrekhal 3 kwam er een nieuwe verdieping met stijgpunten. Tegelijkertijd werd Lounge 2 ingrijpend verbouwd.

Om reizen via Schiphol in de toekomst nog gemakkelijker, comfortabeler en sneller te maken, wil de luchthaven in de toekomst verder uitbreiden met de bouw van de A-pier en een bijbehorend terminalgebouw.

De dakbedekkingsconstructie moest zonder open vuur worden gerealiseerd en isolatie en dakbedekking dienden na gebruik gemakkelijk scheidbaar te zijn. Na een zorgvuldige vergelijking van mogelijke isolatiematerialen werd gekozen voor cellulair glas isolatie (Foamglas). Dit materiaal is bijzonder druksterk en vormvast, volstrekt onbrandbaar en bovendien uitermate duurzaam. << (Guy Leysen)

Bekijk bericht op "engineeringnet.nl"

Reacties op dit bericht