Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol vraagt input omwonenden voor hinderbeperking

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 292 
|
 nhnnieuws.nl 
HvS_Schiphol_service.JPG

Door Doron Sajet

SCHIPHOL - Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland willen van omwonenden weten wat zij van de nieuwe hinderbeperkende maatregelen vinden. Daarvoor worden vijf bijeenkomsten georganiseerd, drie op locaties in Noord- en Zuid-Holland en twee online.

De omwonenden wordt gevraagd te reageren op de hinderbeperkende maatregelen die in maart door Schiphol en LVNL zijn gepresenteerd. Hoe de organisaties de overlast willen aanpakken is verzameld op de site minderhinder.nl. Een van die maatregelen die daar wordt beschreven is een 'slim' landingssysteem (Lees hier) dat moet voorkomen dat vliegtuigen langer dan nodig rondjes blijven vliegen tot ze mogen landen.

Misleidend
Meteen na de lanceringen van minderhinder.nl kwamen inwoners van Uithoorn in opstand. Ze vinden de site misleidend (Lees hier) en eisten hij offline zou worden gehaald. Schiphol en LVNL zijn niet op die eis ingegaan. Omwonende Mirella Visser, die daarbij bot ving, laat NH Nieuws weten naar een van de bijeenkomsten te willen gaan "om Schiphol kritisch te bevragen waarom er tot nu toe zo weinig van hinderbeperking in Uithoorn en Aalsmeer terecht is gekomen."

De bijeenkomsten (Lees hier) zijn op maandag 28 september in Aalsmeer, op dinsdag 29 september in Assendelft en op dinsdag 6 oktober in Nieuwe Wetering. Op 7 en 8 oktober zijn de sessies online.

Aalsmeer
De gemeente Aalsmeer houdt ook een eigen bijeenkomst met inwoners om de aanpak van de hinder te bespreken. De gemeenteraad wil weten welke maatregelen er volgens de bevolking moeten worden aangepakt. De raad van Aalsmeer is al een aantal jaar unaniem tegen de groei van Schiphol (Lees hier), dus ook raadsleden van de VVD en CDA en staan daarmee lijnrecht tegenover hun Tweede Kamer-collega's in Den Haag. De bijeenkomst van de gemeente is volgende week dinsdag 15 september.

Bekijk bericht op "nhnnieuws.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Daar gaan we weer, voor de zoveelste keer.
Ze zouden kunnen beginnen met de analyses die BAS kan maken. Die zitten er nu voor Piet Snot
Of de de, in lengte van jaren, gemaakte afspraken uitvoeren.
In plaats daarvan wordt er weer een heel geleuter circus opgetuigd. .
Blijft de vraag: Is dit serieus, of Fake?

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Schiphol wil helemaal geen input van omwonenden; Schiphol wil slechts een license to operate.

Geplaatst door Marc uit Almere

Wederom mogen bewoners meepraten en zogenaamd deelnemen aan het proces, om vervolgens weer keihard te worden genegeerd. De nieuwe luchtvaartnota is hier een duidelijk voorbeeld van.
Minder hinder betekent de luchtvaart halveren en een eerlijk systeem optuigen waarbij luchtvaartbedrijven worden behandeld als ieder ander bedrijf.

Geplaatst door Wim Perlee uit CASTRICUM


Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Welke hinderbeperkende maatregelen zijn er dan gepresenteerd?
Alleen het nieuwe landings systeem is bekend maar dat is nog niet ingevoerd.

dat moet voorkomen dat vliegtuigen langer dan nodig rondjes blijven vliegen tot ze mogen landen

Die rondjes vliegen ze in de wachtgebieden op 3km+ hoogte bij lelystad,zeeland en de noordzee. Daar hebben de omwonenden binnen 75km van schiphol sowieso geen last van.

Door dit soort onzin en tegenstrijdigheden in de berichtgeving vanuit schiphol is er niet veel vertrouwen. Verder kunnen de bewoners pas hun mening geven als zij weten hoe de voorgestelde maatregelen in de praktijk uitwerken maar vooralsnog is er niets ingevoerd.
De maatregel van het nieuwe landings systeem is in elk geval niet in het voordeel van de omwonenden in de buitengebieden en waarschijnlijk sterk in het nadeel,als uiteindelijk blijkt dat de laagvlieg treintjes nog langer worden en nog verder van schiphol al laag zitten.
Misschien pakt het goed uit,zou best kunnen. Maar zoals gezegd,omwonenden kunnen geen weloverwogen oordeel geven over maatregelen die nog niet zijn ingevoerd.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

En om het bovenstaande een klein beetje te nuanceren:
Er zijn maatregelen waar de bewoners al op voorhand een oordeel kunnen geven. Zoals bijvoorbeeld minder nachtvluchten,het invoeren van glijvluchten in de nacht op alle banen,het invoeren van glijvluchten overdag,het eventueel verleggen van een route.
Daarvan is min of meer duidelijk wat de gevolgen zijn voor de vliegbewegingen.

Maar bij de maatregel nieuw landings systeem is vooralsnog volstrekt onduidelijk wat voor gevolgen dit gaat hebben voor de omwonenden in de buitengebieden en hoe het het vliegverkeer gaat beinvloeden.
Het enige dat duidelijk is is dat het drukker gaat worden in de spits.
Maar welke gevolgen heeft dit voor de vlieghoogtes tijdens de aproach en de routes die tijdens de aproach gevolgd worden?
Als schiphol daar nu een duidelijk antwoord op kan geven dan kunnen de bewoners zich een oordeel vormen. Al hangt het uiteindelijk natuurlijk ook af van hoe het in de praktijk uit gaat pakken.

Het nieuwe start systeem 1-2 jaar geleden ingevoerd werd ook ingevoerd als hinder beperkende maatregel,met instemming van de omwonenden. In de praktijk bleek echter dat de overlast toenam en daar is nog een rechtzaak om gevoerd door een van de vertegenwoordigers van de omwonenden.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Zolang schiphol niet eerlijk en open is zal het wantrouwen bij de bewoners blijven bestaan.
Zoals gezegt met het argument in het bovenstaande bericht:
"dat moet voorkomen dat vliegtuigen langer dan nodig rondjes blijven vliegen tot ze mogen landen"
Een argument waarvan elke omwonende die overlast ervaart direct kan zien dat het onzin is want niet relevant. Daar komt dan weer wantrouwen van,dat nog word versterkt doordat men verder geen informatie geeft over hoe het de manier van vliegen in de laatste 75km gaat beinvloeden.
Moeten de kleppen meer uit,is er meer vermogen nodig omdat men dichter op elkaar zit,moet er meer gecorigeerd worden,gaat men lager vliegen gedurende langere afstanden. Allemaal zaken die enorm revelant zijn voor de hinder en hinderbeleving van de omwonenden.
Het minder rondjes vliegen op 3km hoogte 100km van schiphol is niet echt relevant voor de meeste mensen die overlast ervaren.

Ik weet niet of schiphol echt het gesprek wil aangaan,het vertrouwen daarin dat heb ik niet. Maar als schiphol dat echt wil op een eerlijke en open manier dan staan de bewoners daar zeker voorover. Het gevoel blijft echter dat schiphol doet wat het sowieso al wil gaan doen (zoals het verder automatiseren van de lvnl) ongeacht welke gevolgen dat gaat hebben voor de omwonenden.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

En om dan maar volledig te zijn. Er is nog een argument dat schiphol gebruikt voor het nieuwe landings systeem. Namelijk dat de capaciteit van de banen verhoogd word en dat daardoor secundaire banen minder vaak nodig zijn. Voor veel omwonenden zou dat een voordeel zijn,voor een toch wel behoorlijk groot aantal anderen een nadeel.

Maar het is maar de vraag hoeveel verschil men hiermee denkt te kunnen maken. Betekend het dat er daadwerkelijk veel minder vaak 3 en 4 banen nodig zijn of gaat het om een verschil van nog geen enkele minuten op een dag omdat men de spits toch zoveel mogelijk vol wil blijven proppen?

Maar goed,veel vragen zoals gezegd. Misschien kunnen de bewoners die naar de bijeenkomsten gaan hier wat inspiratie uit halen. Misschien ook voor de lobby die ongetwijfeld meeleest,dan weet men een beetje met welke vragen veel omwonenden zitten.

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

De zgn. ‘hinderbeperkende maatregelen’ dienen alleen om de verdere groei in de luchtvaart te faciliteren en omwonenden in de waan te laten dat het beter wordt, net als in 2000 met de Polderbaan.

Het gevolg zal zijn een sterke toename van hinder voor velen die onder de ‘optimale vaste routes’ elke 70 seconden, vele uren van de dag vliegtuigen over zich heen krijgen. Aanvankelijk op de ‘minder hinder gevende’ Polderbaan en Kaagbaan, later weer op alle banen. De te hoge geluidsnormen laten dit ook toe. Niets nieuws en op geen enkele manier een verandering van gedrag.

De enige remedie om de zaak te verbeteren is ophouden met groeien en krimp.

Conclusie: hinderbeperking = hinderverplaatsing en inspraak = een farce.

Meer details kunt u lezen op: https://liegenenbedriegen.webnode.be

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Het wordt zelfs nog gekker nu de IATA claimt dat de luchtvaart hard nodig is om corona vaccins wereldwijd te bezorgen, (nadat men eerst de ziekte over de wereld heeft verspreid en dit nu nog steeds doet). Een mooi staaltje van ‘engaging the public’! Heet dit niet “win-win”?

Zie The Guardian van vandaag, je moet er maar opkomen!

We have too few planes to deliver any Covid-19 vaccine, warns aviation group

IATA flags up logistical constraints saying 8,000 jumbo jets needed for ‘biggest aviation challenge ever’

Shipping a coronavirus vaccine around the world will be the airline industry’s biggest-ever challenge, requiring the equivalent of 8,000 jumbo jet planes to get a single dose to 7.8 billion people, according to the aviation industry.

The International Air Transport Association warned of severe capacity constraints that could hamper efforts to get a vaccine out quickly around the globe. While drugmakers are racing to develop a vaccine and get it approved by regulators, the international aviation group is working with airlines, airports, health bodies and pharmaceutical firms to draft an airlift plan.

IATA’s director general, Alexandre de Juniac, said: “Safely delivering Covid-19 vaccines will be the mission of the century for the global air cargo industry. But it won’t happen without careful advance planning. And the time for that is now. We urge governments to take the lead in facilitating cooperation across the logistics chain so that the facilities, security arrangements and border processes are ready for the mammoth and complex task ahead.”



I would say: the real and only mission should be to stop the worldwide destruction by the air travel industry and immediately stop any further growth!

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.