Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol verliest 89 bestemmingen aan Lelystad

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 323 
|
 NHD 
lelystad_aankomst_hvs.jpg

Wanneer vakantievluchten gedwongen worden verplaatst van Schiphol naar Lelystad, dan raakt Schiphol 89 bestemmingen kwijt.

Nu staat de nationale luchthaven met 326 rechtstreekse bestemmingen nog op de tweede plaats. Dit jaar is Frankfurt Schiphol voorbijgestreefd als Europese luchthaven met de meeste directe vluchten.

Die 89 vakantiebestemmingen verdwijnen niet meteen van Schiphol. Eerst moet de luchthaven van Lelystad opengaan voor grotere toestellen. Dat is op zijn vroegst in april 2020. Daarnaast is de eerste jaren slechts ruimte voor 10.000 starts en landingen. Doorgroei naar 45.000 vliegbewegingen is pas mogelijk wanneer het Nederlandse luchtruim opnieuw wordt ingedeeld. Morgen vindt in de Tweede Kamer nog een hoorzitting plaats over de mogelijkheden om het luchtruim opnieuw in te delen.

Slothandel


Daarna is de vraag hoe je vluchten kan overhevelen van Schiphol naar Lelystad. In eerste instantie moet dat via verleiden: dus met lage tarieven. Het verkopen van start- en landingsrechten (slots) aan andere maatschappijen kan daarbij helpen, zo blijkt uit een recent onderzoek. Dat rapport wordt volgend week dinsdag in de Tweede Kamer besproken.

Luchtvaartminister Van Nieuwenhuizen wil de mogelijkheid van slothandel bekijken in samenhang met een verplichte uitplaatsing van vluchten. Een dergelijke wettelijke regeling wil de bewindsvrouw deze zomer naar Brussel sturen voor goedkeuring.

Volgens deze regel worden Schiphol en Lelystad als één luchthaven gezien. Het luchtverkeer wordt dan verdeeld, waarbij de vakantiebestemmingen naar Lelystad moeten. De capaciteit op Lelystad mag alleen worden gebruikt voor die uit te plaatsen vluchten, waarmee voorkomen wordt dat Ryanair daar neerstrijkt. De vrijgevallen ruimte op Schiphol mag alleen worden gebruikt voor intercontinentale vluchten en voor vluchten met minimaal tien procent overstappers.

Nacht niet


De eerste jaren worden alleen vakantievluchten uitgeplaatst die in de spitsuren zitten. Dat kan later worden uitgebreid naar de hele dag. Vakantiemaatschappij Corendon wordt volgens eigen zeggen zwaar getroffen. Want maatschappijen als Transavia kunnen wél veel vluchten op Schiphol behouden: hoofdsteden zijn namelijk niet aangemerkt als vakantiebestemmingen en Transavia levert op verschillende bestemmingen ook overstappers voor KLM op. Ten slotte zit Transavia ook veel in de nacht en die nachtvluchten kunnen niet naar Lelystad worden overgeheveld. Een deel van de vakantievluchten blijft dus.

Op de lijst van 89 vakantiebestemmingen staan geen plaatsen zoals op de Antillen of Thailand, omdat daarop met grote toestellen wordt gevlogen en die kunnen niet landen en starten op Lelystad. Steden als Belfast en Napels hebben wel al bezwaar aangetekend wanneer ze niet meer vanaf Schiphol worden aangevlogen. Brancheorganisatie ANVR en Corendon benadrukken dat Lelystad slecht bereikbaar is voor vakantiegangers, zeker met het openbaar vervoer. Wat de minister met alle kritiek doet, wordt pas duidelijk wanneer het definitieve plan er ligt.

Bekijk bericht op "NHD"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jos

Dit geeft aan hoe onzinnig die ranglijstjes zijn waarin Schiphol graag bovenaan wil staan. Rond Londen zijn er 4 vliegvelden met een eigen specialisatie. Dat Schiphol dan meer directe bestemmingen heeft dan Heathrow is dan irrelevant voor de beoordeling van de bereikbaarheid. Waar blijven overigens de lijstjes met de snelle internationale treinbereikbaarheid. Dit is een lijstje waar Nederland slecht scoort en het beter moet doen.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Schiphol raakt helemaal niets kwijt.
Lelystad-airport is immers van de Schipholgroep.
En de 89 verplaatste " bestemmingen" worden gerust weer ingevuld op Schiphol zelf.
Het is, anders dan dat de sector ons wil doen geloven, gewoon een ordinaire uitbreiding.

Waarmee de Schipholgroep absoluut de ranglijst aanvoert, is liegen en bedriegen.


Geplaatst door Michel

Bestemmingen kwijt aan Lelystad? Allereerst is het 1 bedrijf de schiphol groep, deze firma van list en bedrog zaait weer verdeeldheid, denken we nou echt dat dat er minder gevlogen gaat worden op schiphol? Nee hoor maak je maar geen illusies die overgehevelde vluchten naar Lelystad worden stuk voor stuk vervangen door trans-atlantische en Aziatische vluchten met slots op schiphol.
Dus er komen nog meer van die grote vervuilende herriebakken over ons woongebied.