Schiphol veiliger met minder afhandelingsbedrijven: ‘aanbestedingscircus gaat knellen’

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet
SCHIPHOL - De veiligheid op Schiphol kan verbeterd worden als de luchthaven het aantal afhandelingsbedrijven terugbrengt naar maximaal twee. Dat vindt de Tweede Kamerfractie van de SP. Nu zijn dat nog vier grote en een flink aantal kleinere bedrijven. Teveel afhandelaars zorgen, volgens de partij, voor teveel druk op het personeel. Waardoor grondincidenten, zoals bijna-botsingen vaker voorkomen.
De Tweede Kamer debatteerde vandaag met minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat over de vliegveiligheid op Schiphol. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) concludeerde in een eerder rapport dat als de luchthaven nog verder wil groeien, er eerst ingrijpende veiligheidsmaatregelen moeten worden genomen.
Lees ook hier: Nieuwe site moet inzicht geven op veiligheid Schiphol
Behalve de Onderzoeksraad deed ook het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) onderzoek naar de veiligheid op Schiphol. Een van conclusies van het centrum was om het aantal afhandelingsbedrijven te verminderen. SP-Kamerlid Cem Laçin zegt (zie ook de video in het originele artikel, via de onderstaande link) dat dat aantal terug zou moeten naar twee. Het grote aantal afhandelaars (Lees hier) zorgt volgens de parlementariër voor concurrentie onderling met als verslechterde arbeidsomstandigheden als gevolg.
Aanbestedingscircus
"Het personeel moet tijd en ruimte krijgen om hun werk goed te doen", zegt Laçin, "door het hele aanbestedingscircus op Schiphol zie je dat mensen steeds minder tijd, ruimte en collega's hebben, maar wel het zelfde werk moeten doen. En dat gaat knellen."
Lees ook hier: Bijna-botsing Schiphol was tussen KLM en Transavia
Schiphol heeft na de conclusies van de Onderzoeksraad en het NLR de handen ineen geslagen met onder andere KLM en Luchtverkeersleiding Nederland om de veiligheid op de luchthaven te verbeteren. Een woordvoerder van Schiphol zegt dat er ook nieuwe afspraken met de afhandelaars zijn gemaakt, maar dat er geen bedrijven gaan verdwijnen.
Minder voertuigen
Een van de stappen die volgens Schiphol is gemaakt is de uitwisseling van materieel door de afhandelaars. In plaats van dat al die bedrijven met eigen materiaal werken, is er nu één richtlijn en zijn er heldere werkafspraken gemaakt. Zo staan er minder voertuigen zoals bagagekarren en trappen op het platform die het risico op een incident vergroten.
SP-er Laçin wil desondanks dat minister Van Nieuwenhuizen met Schiphol praat over het terugbrengen van het aantal afhandelaars naar twee. Van Nieuwenhuizen zegde het Kamerlid toe dat zij de luchthaven erover zou benaderen.