Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol uitbreiden? Hoe halen we dan de klimaatdoelen?

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 572 
|
 ad.nl - 19-02-2019 
HvS-2e_kamer_18-12-2018.JPG

Door Edwin van der Aa

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur, VVD) wil dat Schiphol hoe dan ook doorgroeit. Volgens experts valt dat niet te combineren met die andere wens van het kabinet: het halen van de klimaatdoelen van Parijs.

De verkeersminister maakte er gisteren in de Volkskrant geen geheim van: wat haar betreft moet Schiphol het komende decennium kunnen doorgroeien om één van de belangrijkste overstapluchthavens van Europa te blijven. De extra milieuoverlast die door meer vliegen ontstaat, is volgens haar iets wat we niet als Nederland alleen kunnen oplossen. ,,Luchtvaart is bij uitstek internationaal, dat moet je wereldwijd aanpakken.”

Er moet een rem op die groei komen, dat is de enige oplossing
Hans Heerkens, luchtvaartanalist


Minister Van Nieuwenhuizen praat hiermee grotendeels het regeerakkoord na. Daarin staat dat de nationale luchthaven meer vliegtuigen kan laten landen en opstijgen, doordat die toestellen stiller en schoner worden.

Dat is wensdromen, oordeelt luchtvaartanalist Hans Heerkens (Universiteit Twente). ,,Hoe meer vliegtuigen, hoe meer hinder. Dat is de regel. Die blijft gelden, ook al worden de kisten iets stiller of schoner. Een andere wet is: zodra grenzen worden overschreden, stellen we nieuwe grenzen. Dus over een paar jaar, als Schiphol weer aan zijn taks zit, komt die discussie over het oprekken weer op gang.”

7,2 miljard passagiers
Want Schiphol is een cruciaal vliegkruispunt in Europa, dus de aanhoudende groei van de luchtvaart komt daar zeker terecht. In 2018 vervoerden de gezamenlijke luchtvaartmaatschappijen wereldwijd ruim 4,3 miljard passagiers. De vraag steeg op jaarbasis met 6,5 procent. Op lange termijn (in 2035) verwacht de internationale luchtvaartorganisatie IATA zelfs 7,2 miljard passagiers te vervoeren.

Dat enorme groeiscenario heeft gevolgen voor de CO2-uitstoot van de luchtvaart: die bedraagt nu wereldwijd tussen de 2 tot 3 procent van alle broeikasgassen, maar experts voorspellen dat dit percentage zeven keer zo hoog kan zijn in 2050 als we niet ingrijpen.

Vliegtuigen boven Nederland op 19 februari 2019 om 10.00 uur., Zie via onderstaande link naar het originele artikel.

,,De stijgende CO2-emissies van het wereldwijde toerisme maken het onmogelijk om de klimaatdoelen van Parijs te halen”, zegt Paul Peeters, die ruim een jaar geleden op dit onderwerp promoveerde aan de TU Delft. Zelfs een combinatie van sterke maatregelen - zoals een fikse belasting op vliegtickets, een hoge CO2-belasting voor luchtvaartmaatschappijen, maximale inzet op technologie, bijna volledige subsidie op duurzame biobrandstoffen en torenhoge investeringen per jaar in hogesnelheidsspoorlijnen - zullen volgens Peeters het toerisme niet duurzaam maken.

Wat is vliegschaamte?, CO2 uitstoot per vlucht en Tips milieubewust reizen. Zie via onderstaande link naar het originele artikel

De vraag is volgens luchtvaartanalist Hans Heerkens: Wat heb je ervoor over om de groei van de luchtvaart te temmen? Kleinere vliegtuigen zwaarder belasten? Een tickettaks die alleen voor zakenreizigers fiscaal aftrekbaar is? ,,Vliegtuigen worden namelijk altijd minder snel stiller en schoner dan de luchtvaart groeit. Dus moet er een rem op die groei komen, dat is de enige oplossing.”

Hier is Peeters het mee eens. ,,Beleidsmakers moeten maatregelen nemen die de luchtvaart onder het huidige niveau houden.” Daarbij kan, zo geeft hij mee, worden gedacht aan internationale afspraken over een beperking van het aantal vluchten op luchthavens of extra belastingen.

Lelystad
Nu zitten dergelijke afspraken er niet in. Zo mag Nederland van de Europese Commissie bijvoorbeeld geen goedkope toeristenvluchten weigeren. Ook een plan om uitsluitend dergelijke budgetvluchten te verplaatsen naar vliegveld Lelystad, zodat er op Schiphol meer plek komt, mocht niet van Brussel.

De expert vindt het veel te prematuur voor het kabinet om te zeggen dat Schiphol moet groeien en dat we verder wel zien waar het schip strandt. ,,Nederland kan ook een leidende rol nemen in de verbetering van vervuilende kerosine van vliegtuigen en de ontwikkeling van E-fuels.” Dit zijn brandstoffen die gemaakt worden uit water en CO2 en met behulp van duurzame energie worden opgewekt.

Kritiek op ‘voorbarige’ uitspraken
Minister Cora van Nieuwenhuizen is te vroeg met haar stelling dat Schiphol na 2020 mag doorgroeien, menen coalitiegenoten en omwonenden. Ook zou de VVD-bewindsvrouw wel erg liberale taal uitslaan over de luchtvaart.

Er is echt nog geen antwoord op de grote zorgen van onder andere coalitiegenoten als de ChristenUnie, zegt voorman Gert-Jan Segers. D66-leider Rob Jetten doet de uitlatingen af als campagnepraat.

CDA-leider Sybrand Buma wil Van Nieuwenhuizens uitspraken niet voorbarig noemen, maar wijst er wel op dat ‘we over die groei nog moeten gaan praten’.

De VVD vindt de opschudding overdreven. De uitspraken van Van Nieuwenhuizen passen binnen het regeerakkoord, stelt Klaas Dijkhoff. D66 sluit niet uit dat kan worden gegroeid, maar dan moet bijvoorbeeld eerst zeker zijn dat dat veilig kan op Schiphol. Jetten wijst op de bijna-botsingen van de laatste tijd.

De delegatieleider van de bewonersorganisaties in de Omgevingsraad Schiphol, Matt Poelmans, vindt de uitspraken van Van Nieuwenhuizen ook te vroeg komen. ,,We zijn nog volop in gesprek met de minister. Het lijkt erop dat ze nu al een beslissing heeft genomen. Dat valt erg tegen.’' Volgens Poelmans staat er deze week nog een gesprek gepland over de luchtvaartnota.

Het BAS (Bewoners Aanspreekpunt Schiphol) is het klachtenmeldpunt voor de omgeving van Schiphol. Lelystad Airport krijgt volgens minister Cora van Nieuwenhuizen ook zo’n meldpunt. Zie de video in het originele artikel, via onderstaande link

Bekijk bericht op "ad.nl - 19-02-2019"

Reacties op dit bericht