Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol-topman wil af van ‘oeverloos overleggen’

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1124 
|
 zakenreisnieuws.nl 
hvs_schiphol_DSC_2513.JPG

SCHIPHOL-OOST - Schiphol-topman Jos Nijhuis wil af van de volgens hem doorgeslagen overlegstructuur rond de luchthaven. Dat zei hij maandag in zijn speech op de nieuwjaarsreceptie van Schiphol Group in de hangar van JetSupport. "Laten we stoppen met oeverloos overleggen met teveel partijen aan tafel."

Volgens Nijhuis heeft overvloedig overleggen veel opgeleverd, maar zijn de tijden veranderd. “Terwijl we zo druk zijn met polderen en palaveren worden we ingehaald door de markt.” Voorzichtigheid belemmert de vooruitgang van de luchthaven, vindt de Schiphol-topman. “Overleg is noodzakelijk, maar beslissingen nemen teveel tijd in beslag. Omdat we conflicten proberen te vermijden.”

Nijhuis zegt op Schiphol de afgelopen tijd te vaak te hebben meegemaakt dat vaagheid en onduidelijkheid tot strategische principes werden verheven, om maar geen besluit te hoeven nemen. De verschillende business partners moeten volgens hem explicieter en daadkrachtiger zijn. Ook roept hij de partijen op goed te luisteren naar de inbreng van alle partijen.

Nijhuis maakte bekend dat Schiphol in 2015 58,2 miljoen passagiers heeft verwerkt, zes procent meer dan in 2014. Het aantal vliegbewegingen steeg met 2,8 procent naar ruim 450.000. Dit jaar groeit het aantal passagiers naar zestig miljoen. Nijhuis ziet niet alleen de positieve kanten van die groei.

“Mooi natuurlijk dat het aantal reizigers explosief groeit, maar de komende jaren gaan we hierdoor keihard tegen de grenzen van onze capaciteit aanlopen. In de terminal en op airside wordt het voller en voller. Dat gaat pijn doen.”

Schiphol is bezig met de ontwikkeling van een nieuwe A-pier, die in 2019 klaar moet zijn. De bijbehorende terminal in het A-gebied zal in 2023 worden opgeleverd. Maar volgens Nijhuis zijn operationele knelpunten desondanks onvermijdelijk. “Alle partijen op de luchthaven gaan dat voelen. Samen zullen we moeilijke keuzes moeten maken.”

Bereikbaarheid
Nijhuis riep de overheid nogmaals op tot het verbeteren van de landzijdige bereikbaarheid van Schiphol. Meer specifiek staan het doortrekken van de Noord-Zuidlijn, het verhogen van het busstation op Schiphol Plaza en het upgraden van het treinstation op zijn wensenlijst.
De overheid moet volgens Nijhuis ook meer helderheid geven over het selectiviteitsbeleid op Schiphol.

Dit jaar is het honderd jaar geleden dat het eerste vliegtuig op Schiphol landde. Het hele jaar door vinden evenementen plaats in het kader van het jubileum, waaronder een Schiphol-festival, een foto-expositie, een feestweek, een tentoonstelling in het Amsterdam Museum, een tv-documentaire en zelfs een Schipholtulp. Op 19 september, de echte verjaardag van de luchthaven, vindt volgens Nijhuis een 'passend feestje' plaats.

Bekijk bericht op "zakenreisnieuws.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Stoer aso taalgebruik. De beuk moet erin. Het is welletjes. Bloed aan de paal! Vervelend dat er zoveel mensen rond Schiphol wonen waar je rekening mee moet te houden. Weg met die mensen. Wat doen die hier? Die zijn niet naar Schiphol toe gekomen, maar Schiphol kwam naar de omwonenden toe met zijn alles verwoestende pestherrie, luchtvervuiling en onveiligheid. Tot nu toe is het de sector i.c. Schiphol/LVNL steeds geweest die, in overleg met bewonersvertegenwoordigers gemaakte afspraken, om zeep heeft geholpen. Zo zie je dat overleg met bewoners toch altijd tot het gewenste resultaat leiden voor de sector. Desondanks wenst Nijhuis te stoppen met deze voor hem succesvolle overleggen. Ik snap er niets mer van. Logischer zou het zijn als de bewonersvertegenwoordigers in de ORS willen stoppen met dit soort nepoverleggen en afspraken, tenzij de rol van handlanger goed bij je past.

Geplaatst door anoniem

Volgens mij bedoeld hij niet eens het overleg met de bewoners.
Denk dat hij doelt op het overleg met de overheid en de andere business partners zoals hij al schrijft.
Wel grappig, het overleg met de bewoners nemen ze al sinds 10 jaar niet meer serieus omdat ze daardoor nog nooit beperkt zijn. Elke bestaande afspraak is inmiddels in het voordeel van Schiphol gewijzigd.

Eens komt de rekening voor wat hier gedaan wordt,

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Het liefst zou een figuur als Jos Nijhuis geen enkele remming onder vinden in het ongelimiteerde uitbreiden (lees: verspreiden van herrie en vervuiling) van de luchtvaart in Nederland bedrijvenpark.
Al die andere figuren die hem en zijn old-boy´s club afremmen, bah.

Geld, dat is belangrijk!
Een gezonde leefomgeving (lees: rust en schoon) dat is maar niets.

@ Jos Nijhuis: uw gedrag en uitlatingen hebben erg veel weg van een dictatoriale wijze van het opdringen van een leefstijl die wellicht de uwe is, maar van vele anderen beslist niet!

Boven de regio Uitgeest / Castricum hadden we nooit tot zeer zelden een vliegtuig.
Hoe anders is dat nu, reeds 13 jaar onafgebroken pokken herrie en vervuiling dankzij figuren als Gerlach Cerfontaine (die toen zo arrogant was dat hij de grond van de vervloekte Polderbaan kuste) en nu dus Jos Nijhuis die de deur in Den Haag platlopen met hun geklaag over hoe slecht Schiphol het wel niet heeft!

Over de omwonenden, of je nu in Amstelveen woont, of in Schoorl, geen enkel woord of geen enkel gevoel van empathie!


Geplaatst door Erwin von der Meer uit Castricum

Uit het commentaar blijkt al dat zaken voor meerdere uitleg vatbaar zijn. Nijhuis wil m.i. gewoon geen gezeur en die dingen doen die in het belang van Schiphol enz. zijn. Bewoners doen daarbij niet ter zake. Het Alders akkoord heeft zijn nut gehad maar moet natuurlijk geen dwangbuis worden. Situatie is veranderd dus.....even geen Alders akkoord. Niet verder polderen en gewoon dat doen dat in het belang van Schiphol is. Het afgesproken van plafond van 510 en daarna 500k vtb t/m 2020 heeft zijn langste tijd gehad. Zolang het geen consequenties had was het prima, maar binnenkort mag het geen echte belemmering opleveren. Gewoon "business as usual". En de bewoners in de ORS? Zij stonden erbij en keken er naar.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

M.i. is er niets nieuws onder de zon. Zodra gemaakte afspraken met de luchtvaartsector gaan knellen, wil die sector er onderuit. Ja, zo kan ik ook afspraken maken. Of heeft die sector toen ze de afspraken maakten zitten slapen? Of hebben ze maar ja gezegd om van het "gezeur" af te zijn met in het achterhoofd dat ze toch wel wegen weten te vinden om zich er niet aan te hoeven houden?