Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol-topman Nijhuis: KLM moet zichzelf redden

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 830 
|
 luchtvaartnieuws.nl 
hv_geluidshinder_2928.jpeg

SCHIPHOL - Schiphol kan niets doen om het verlieslijdende KLM te redden. Dat zegt luchthaventopman Jos Nijhuis zaterdag in een interview met De Volkskrant. "KLM moet zichzelf redden, daar kan de staat of Schiphol niets aan doen. Als ze daar de bezuinigingen met succes doorvoeren kan het bedrijf weer groeien."

Volgens Nijhuis is er geen toekomst voor de luchthaven zonder home carrier KLM. “Dat KLM zou verdwijnen is ondenkbaar. Want zonder die luchtvaartmaatschappij is er ook geen toekomst voor Schiphol, zo eenvoudig is dat.”

Intussen groeien concurrenten snel op Schiphol. EasyJet heeft er een basis geopend, Ryanair wil graag komen en alle drie de grote Golfcarriers zijn nu actief op de luchthaven. “We ontvangen iedereen met open armen, want we kunnen niet anders” zegt Nijhuis.

Kritiek dat Nijhuis het de concurrenten te gemakkelijk maakt om naar Schiphol te komen wijst hij van de hand. “Wat velen vergeten, is dat ik niet degene ben die Qatar of Ryanair naar Schiphol haalt. Dat kan ik helemaal niet doen. Er is een onafhankelijke slotcoördinator die elke aanvraag om te landen en stijgen op Schiphol goedkeurt. Dat is geen taak van de luchthaven.”

Nijhuis zegt in de tussentijd van Schiphol een zo'n aantrekkelijk mogelijke luchthaven te willen maken, “zodat consumenten van over de hele wereld juist hier willen overstappen naar hun eindbestemmingen. Ook willen we in 2016 onze tarieven weer substantieel verlagen. Dat is eveneens gunstig voor de KLM.”

Nieuwe pier
Na de recent geopende centrale beveiliging (400 miljoen euro) is een nieuw terminal plus bijbehorende pier ten zuiden van het bestaande complex het volgende grote project op Schiphol. KLM zal er volgens Nijhuis van profiteren als de bouw in 2022 af is. Het biedt de maatschappij de mogelijkheid haar vluchten te concentreren in het midden, andere maatschappijen komen dan verder weg aan de noordoost- en zuidkant. “De overstaptijd wordt korter, de reiziger krijgt meer comfort.”

In 2018 staat de opening van het uitgebouwde Lelystad Airport in de planning. Namen van luchtvaartmaatschappijen die vanaf het omstreden vliegveld willen gaan vliegen zijn er nog niet, maar Nijhuis maakt zich geen zorgen. “We zitten om tafel met verschillende luchtvaartmaatschappijen. De namen maken we pas eind 2017 bekend. De interesse is er zeker wel.”

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Paul

"Als ze daar de bezuinigingen met succes doorvoeren kan het bedrijf weer groeien."

Met de kaasschaaf (inleveren van wat verlofdagen en bevriezen van salarissen) los je de problemen van de KLM niet op. Met de kaasschaaf worden de fors hogere kosten t.o.v traditionele concurrenten zoals Lufthansa en BA wellicht wat ingelopen, daar vinden echter soortgelijke bezuinigingen plaats. Het echte probleem zijn uiteraard de low cost carriers (veel lagere kostenstructuur) aan de ene kant en de golf carriers (betere kwaliteit) aan de andere kant. En het ontstaan van samenwerkingsverbanden tussen dit soort partijen. De relevantie van KLM neemt dan snel af. Nijhuis weet dit uiteraard als geen ander. Wat hij dan ook niet vertelt is dat Schiphol actief low cost carriers aantrekt met een speciale pier met snelle omkeertijden. De rol van Schiphol bij de komst van Emirates was ook niet zo 'passief' als hij nu doet voorkomen.

Geplaatst door Anoniem

Klm zichzelf redden maar nog wel even een nieuwe terminal bouwen voor x honderd miljoen.
Een terminal die alleen nodig is voor de klm en haar spitsgebruik.
Gaat de klm deze investering terugbetalen of krijgt ze dit als cadeautje van Schiphol?