Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol topman Benschop vindt gematigde groei nodig

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 497 
|
 luchtvaartnieuws.nl - 28-04-2019 
ICE_001.JPG

SCHIPHOL - Wil Nederland als klein land zijn wereldwijde toppositie qua economie en welvaart behouden, dan is een beheerste toename van het aantal vluchten op Schiphol nodig. Dat zegt Schiphol-baas Dick Benschop, die nu een jaar aan het roer staat van de luchthaven.

Volgens Benschop dankt Nederland zijn toppositie aan zijn goede infrastructuur en open economie. "Het netwerk van bestemmingen op Schiphol speelt daarin een belangrijke rol. De keuze is aan de politiek, maar als Nederland dat wil behouden, dan hebben we een gematigde en gecontroleerde toename van het aantal vluchten nodig. Dat stelt de Nederlandse luchtvaart in staat verbindingen te leggen met nieuwe economische centra", stelt hij tegenover het ANP.

De discussie over de groei van Schiphol, dat tegen de grenzen van zijn capaciteit aanloopt, loopt hoog op. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) werkt momenteel aan de Luchtvaartnota, waarin het beleid tot 2050 wordt uitgestippeld. Het is voor de bewindsvrouw een behoorlijk dilemma om een compromis te zoeken, gelet op de uiteenlopende belangen van verschillende partijen. Vanuit de luchtvaartsector wordt haar geadviseerd verdere groei toe te staan. Omwonenden en milieuorganisaties vrezen voor meer geluidsoverlast en uitstoot.

De kwaliteit van het netwerk van Schiphol noemt Benschop de kip met de gouden eieren. "Tegelijk moeten we de hinder voor bewoners terugdringen en knelpunten aanpakken. De derde as is de verduurzaming van de luchtvaart. Met een gematigde en gecontroleerde ontwikkeling kunnen we deze doelstellingen combineren."

Benschop benadrukt dat de luchtvaartsector met partners een actieplan heeft ontwikkeld om de CO2-uitstoot terug te dringen. Daarnaast is hij blij met het nieuwe systeem van haventarieven, waarbij het loont om met stillere en schonere vliegtuigen te vliegen. Ook wijst hij naar de mogelijkheden die er liggen op het spoor in combinatie met vliegen.

Trein als alternatief
In het nieuwsprogramma Buitenhof pleitte hij zondag voor het vervangen van vluchten richting Brussel, Parijs en Düsseldorf door treinverbindingen. Waar op de route naar Parijs al steeds meer snelle treinen rijden, blijft de ontwikkeling van spoorverbindingen naar Duitsland achter.

Door minder te vliegen op korte afstanden hoopt Benschop ruimte vrij te spelen op Schiphol, die ingevuld kan worden door nieuwe routes te openen richting verre netwerkbestemmingen. “Ik ben meer geïnteresseerd in vluchten naar India dan in weer een nieuwe vlucht naar Londen of Faro.”

Volgens Benschop is al met al sprake van een moeilijke maar niet onmogelijke puzzel. Hij wijst erop dat in december zowat een akkoord tussen alle belanghebbende partijen was bereikt. "Dat het uiteindelijk net niet lukte, was jammer. Toch stemde het me optimistisch, want doordat we elkaar bijna wisten te vinden, hebben we Den Haag wel geholpen de richting te bepalen.”

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl - 28-04-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door klaar

Als Benschop zijn zin krijgt met zijn "gematigde groei" breekt er een volksopstand uit.
Bord voor zijn kop.

Geplaatst door Hans Buurma

Om de trein voldoende aantrekkelijk te maken moeten de vliegticketprijzen flink omhoog, anders komt daar niets van terecht. Veel meer dan € 7 per ticket.

Een groot voordeel is dat dan ook de miljoenen budgettoeristen wegblijven omdat je niet meer extreem goedkoop en vaak kunt vliegen.

Minder budgettoeristen en minder korte vluchten bespaart Schiphol uiteindelijk 85.000 vliegbewegingen per jaar. Dat is ruim voldoende om zonder enige uitbreiding tot ver na 2040 het netwerk geleidelijk uit te breiden, mocht dat noodzakelijk zijn (wat niet zeker is).

De 'gematigde en gecontroleerde toename van het aantal vluchten' die Benschop propageert, is dus nergens voor nodig. Laten we hopen dat minister van Nieuwenhuizen dit onderkent en dus niet ingaat op deze onnodige groeiwensen van Schiphol. Eerst de spaarzame capaciteit maar eens op een verstandige manier gebruiken.

Een groeistop is dringend nodig voor een veel verder gaande CO2-reductie dan die volgens het actieplan van de luchtvaartsector. Want dat mikt op het reductieplan van ICAO: halvering van de uitstoot ten opzichte van die in 2005. Die van de luchtvaart in Nederland was twee keer zo hoog als in 1990. Het ICAO-plan levert dus helemaal geen CO2-reductie ten opzichte van 1990 op! Dit actieplan stelt veel te weinig voor en moet heel snel van tafel. Laten we hopen dat minister Van Nieuwenhuizen ook dit falen onderkent en de sector dwingt om gewoon met de rest van Nederland mee te doen aan de verwerkelijking van het klimaatakkoord van Parijs.

Geplaatst door Ed

Er is in Nederland een onbalans tussen welzijn en welvaart. Steeds meer mensen ervaren de impact van het luchtverkeer op hun welzijn. Uiteindelijk zal dat ook z'n weerslag hebben op de economie. De discussie dient dus niet te gaan over groei van Schiphol maar over het herstellen van bovengenoemde onbalans. Dit is urgent en heeft de potentie van het Groningen dossier. Schiphol zal drastisch moeten krimpen dus er moeten keuzes gemaakt worden tussen bestemmingen die daadwerkelijk belangrijk zijn en bestemmingen die we kunnen missen. Daarnaast moet het te goedkoop vliegen stoppen. Dhr. Benschop kan aan de bak!

Geplaatst door anoniem

Beste Hans,

Ik vroeg me af wat u vind van de discussie over afschaffing van de nachtvluchten.
Is dat echt iets waar men objectief naar kijkt of zit er een adder onder het gras waardoor elke nachtvlucht x 10 overdag terug komt? Met de Schiphol groep weet je het namelijk maar nooit...

grt

Geplaatst door BS

De bewoners worden weer uitgenodigd voor een gezellig potje 'armpje drukken'. Er is iets veranderd meneer Benschop; de bewoners zijn die onderhandelingen meer dan zat en willen s'nachts slapen en overdag voorrang voor de bewoners en geen doorgedrukte optimalisaties van de bedrijfsvoering van Schiphol. Wie dat nu nog niet begrepen heeft -en dat lijkt er bij meneer Benschop op- moet kennelijk nog een keer met de neus op de feiten worden gedrukt. Die noodzaak tot groei van Schiphol s een -economische- fabel en de milieuproblematiek achterhaalt het concept ongebreidelde luchtvaart heel snel. Keer op uw schreden terug en optimaliseer Schiphol in overeenstemming met de rechtvaardige eisen van de bewoners en de groeiende milieuproblematiek. Uw kans om eens een keer voorop te lopen en het goede te doen.

Geplaatst door Peter

“De derde as is de verduurzaming van de luchtvaart.”
Hoe krijgt zo iemand het uit zijn schijnheilige bek.
Hij bedoelt dat wij ons volledig blauw betalen voor de gesubsidieerde gouden eieren van de rechtse elite en daar herrie, overlast, vervuiling en een door toerisme verziekte stad voor terug krijgen.
Wat een volksverrader die Benschop.

Geplaatst door Michel

Dit nare mannetje durfde zelfs ‘handhaven’ aan te snijden in Buitenhof. Ik werd kwaad op dit nare leugenachtige Jiskefet typetje ( gespeeld door Herman Koch).
‘Handhaven’, deelde hij mede met zijn huichelachtig voorkomen alsof het iedere dag gebeurt dit handhaven!
Dan moet er ook nog maar even een bio-kerosine raffinaderij komen van dit heerschap want dat is er nog niet in NL.........
Dit zg wat krom is recht lullen van dit Jiskefet typetje is mij totaal in het verkeerde keelgat geschoten

Nee we worden weer in de maling genomen door deze vliegbons, mooie woorden die niks voorstellen als het er op aan komt.
Ondertussen in Den Haag lekker die loden eieren verkopen als goud.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

MISPLAATSTE FIXATIE OP MEGASTEDEN

Terwijl het aantal pretvluchten de spuigaten uitloopt, willen Schiphol en klm naar eigen zeggen extra groei om Megasteden nauwer te verbinden. Onderbelicht blijft helaas dat bij dit streven ook Nederland intussen bewust als Megastad wordt ontwikkeld en wel via en door de sector ooit in het leven geroepen Vereniging Delta Metropool. Talloze organisaties en de overheid werden verleid hier in mee te gaan.

In Noord Holland zijn al 43 gemeenten gebundeld met een bestuursbureau met topambtenaren en bestuurders op de Zuid As ! Binnenkort volgen de overige: alle BUCH gemeenten en de Noordkop gemeenten gaan braaf een bijdrage per inwoner betalen om deze NIET DEMOCRATISCH GELEGITIMEERDE "bestuurslaag" haar werk te laten doen!

Frappant dat blijkbaar alle gemeenteraden, wethouders, Provinciale Staten en Gedeputeerden deze door de sector georganiseerde constructie stilzwijgend steunen? En het zal niet verbazen dat de PvdA gedeputeerde in Flevoland - warm voorstander van Lelystad Airport - al jaren voorzitter is van genoemde Deltametropool Vereniging, die ook in NH adviseert bij ombouw van deze provincie tot megalomane Megastad........................................

Wellicht een idee hier bij stil te staan bij het aanhoren van interviews als bovenstaand.

Geplaatst door Bob

Kan iemand eens uitrekenen wat de economische waarde is van jaren ongezonder leven als gevolg van de teringherrie o.a. door vliegtuigen. In de conglomeratie van Parijs werd dit geschat op ruim 100000 ongezonde jaren per jaar! En wat de waarde is van uit te betalen smartegeld voor jaren gederfde levensvreugde? Ik zie het nooit terug in de economische berekeningen van de sector en de politiek.

Reken niet op Van Nieuwenhuizen, die straks wel beloond zal worden met een goedbetaald baantje bij KLM, of een burgermeersterschap, voor het openen van Lelystad. Want zo gaat dat (denk maar aan Eurlings)!

Geplaatst door de Vries

Een wolf in schaapskleren die Benschop. Probeert nu met een charme offensief groei door te drukken. Zodra hij doorheeft dat dat niet meer werkt zal hij er met gestrekt been ingaan om groei af te dwingen, let maar op.

En van Nieuwenhuizen, tja een marionet van de VVD en de luchtvaart, kan niets, wordt niets. Net als die walgelijke Yteke de Jong, die eigenlijk op de loonlijst van Schiphol staat.

Geplaatst door Frans S.

Tricky Dicky heeft het over verduurzaming van de luchtvaart. Een paar maanden geleden heeft de luchtvaartmaffia nog een feestje gevierd omdat de Boeing 747 de boel al 50 jaar aan het verzieken is. Het gaat dus ook wel snel hoor die innovatie in de luchtvaartsector.

Geplaatst door Annelie

We zitten gevangen in de buik van een monster...

Geplaatst door Ed

De heer Benschop weet heel goed dat als het kleine Nederland een wereldwijde toppositie qua welzijn (!) ambieert serieuze krimp van Schiphol noodzakelijk is (terug naar 1990, een halvering). Echter, daar wordt hij niet voor betaald! Dhr. Benschop is aangesteld omdat belanghebbenden van Schiphol zien dat er zo veel weerstand is tegen Schiphol dat een Groningen scenario dreigt. Men ziet in hem de man die alle eigenschappen en ervaring heeft om dit scenario af te wenden en de positie van Schiphol te handhaven of zelfs beperkt te vergroten. Alles wat de heer Benschop zegt zal dat belang dienen. Gehinderden hebben van hem dan ook niets te verwachten. Slechts een verdere toename van de klachten, niet alleen in aantal, maar vooral ook door meer mensen, en groot protest met de Groningers als voorbeeld zal uiteindelijk iets uitrichten.