Schiphol-topman Benschop verwacht dat Lelystad Airport nodig zal zijn
Dick Benschop, president-directeur van luchthaven Schiphol, gaat ervan uit dat Lelystad Airport opengaat. Volgens hem is het logisch dat een nieuw kabinet daartoe besluit, omdat dat in lijn is met voorgaande besluitvorming. De opening van Lelystad was vanwege de coronacrisis al uitgesteld tot november 2021 en leek door de trage voortgang van de formatie nog meer vertraging op te lopen.
Benschop zei zondag in de uitzending van Buitenhof ook te verwachten dat het aantal vliegbewegingen van voor de coronacrisis weer wordt bereikt, waardoor Lelystad nodig zal zijn. Daarnaast is de combinatie van Lelystad, dat onderdeel van Schiphol Group is, en Schiphol volgens de topman belangrijk voor het internationaal verbinden van het bedrijfsleven.
In het vorige regeerakkoord is afgesproken dat Lelystad vakantievluchten gaat overnemen van Schiphol, dat daardoor meer ruimte krijgt zich te ontwikkelen als internationaal knooppunt. Daardoor wordt de verdeling van het vliegverkeer beter, zei Benschop.
De Schiphol-topman gaat er ook van uit dat het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstoffen verplicht wordt gesteld. Volgens milieuorganisaties is Schiphol een van de grootste vervuilers van Nederland. Benschop denkt dat in 2030 zo'n 14 procent van de brandstoffen die Schiphol gebruikt duurzaam kunnen zijn.
Hij denkt dat de koppeling van de ontwikkelingen op het gebied van duurzame brandstoffen met de luchtvaart banen kan opleveren."In Rotterdam en Delfzijl worden al fabrieken voor duurzame brandstoffen gebouwd", aldus de topman.
"Het enige perspectief dat aanvaardbaar is, is grote stappen zetten in duurzaamheid. Ik denk dat dat mogelijk is en dat zal ook een voorwaarde zijn voor de mogelijkheden van Schiphol in de toekomst." Om de klimaatdoelen in 2050 te halen, zijn volgens Benschop ook innovatie en een nationaal onderzoeks- en ontwikkelprogramma voor elektrisch vliegen en waterstof nodig. "We zullen alles nodig hebben."
Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum
Laten we hem aan deze uitspraak houden. Die stappen zijn enorm. Zo zal 14 procent biobrandstof in 2030 geen effect op de CO2-uitstoot hebben, omdat het volume luchtverkeer sneller groeit als de sector zijn zin krijgt. De vermindering van uitstoot die de rechter aan Shell heeft opgelegd voor 2030 (45%) is op deze manier volstrekt onhaalbaar. Tenzij de luchtvaart ook voor de rechter gedaagd wordt. Om deze vermindering waar te maken moet het brandstofverbruik aanzienlijk omlaag, waarvoor krimp van het vliegverkeer nodig is. Die grote stap ligt op zeer korte termijn het meest voor de hand, maar daarover rept Benschop niet. Integendeel. Dan moet je niet ook nog eens het totale volume luchtverkeer willen verhogen door airport Lelystad voor commerciële luchtvaart te openen, zoals hij bepleit. Dat zou juist een grote stap achteruit zijn.
En dan hebben we het alleen nog maar over CO2 en duurzame brandstoffen.De Europese Commissie heeft vastgesteld dat non-CO2 uitstoot van vliegtuigen (water, stikstof, fijnstof en nog zo wat) een twee keer zo groot opwarmeffect heeft als CO2. Dit gegeven kan vanaf nu in het duurzaamheidsbeleid van luchtvaart worden meegenomen. Dat effect doet zich ook voor bij biobrandstof en synthetische brandstof, dus van afname is geen sprake. Kijk je naar de totale opwarming door CO2 plus non-CO2, dan zal de hoeveelheid luchtverkeer zoals verwacht in de Luchtvaartnota in 2050, geen enkele vermindering van opwarmeffecten laten zien. Luchtvaart als een steeds grotere bederver van het Nederlandse klimaatbeleid.
De enige manier om het toch al grote aandeel van de luchtvaart enigszins volgens het akkoord van Parijs te laten afnemen, is voortgaande volumekrimp van het luchtverkeer. Eerst het luchtverkeer van Nederland hoogstens laten herstellen tot minder dan 350.000 vluchten in 2023 en vervolgens elk jaar steeds minder vluchten met een luchtvloot die de zuinigste vliegtuigen gebruikt. Vliegen volgens de huidige technologie zal steeds duurder en zeldzamer worden. Zelfs dan zal geringe opwarming in 2050 nog een hele toer worden.
Deze grote stappen zijn hard nodig voor voldoende duurzaamheid van luchtvaart, al zal Benschop het vast niet zo bedoeld hebben. En groei van luchtverkeer, hoe matig ook, zal altijd een grote stap naar achteren zijn. Maar dat is momenteel in de sector nog volstrekt onbespreekbaar. Eens zal het besef doordringen dat het huidige businessmodel volkomen uit de tijd is en dringend veranderd moet worden.