Schiphol telt zakenjets en helikopters niet mee

Om te voorkomen dat Schiphol het maximum aantal vliegbewegingen overschrijdt, wordt wettelijk geregeld dat zakenvluchten niet meetellen. Ook helikopters vallen daar buiten. Samen duizenden spookvluchten.
Tot en met 2020 zijn op Schiphol maximaal 500.000 vliegbewegingen toegestaan. Volgens de wettelijke regels gaat het daarbij om handelsverkeer. Dat betekent dat de politiehelikopters die op Schiphol-Oost staan, sowieso buiten de telling vallen. De helikopters stegen en landen vorig jaar 4.672 keer.
Maar daarnaast staat op Schiphol-Oost een terminal voor het afhandelen van zakenjets. Daarbij gaat het om toestellen voor maximaal 19 passagiers zoals zakenlieden, ministers en popsterren. Verder hebben de Kustwacht en de NLR daar een toestel staan. Samen goed voor 12.607 starts en landingen.
In de tellingen houdt Schiphol de helikopters en ’general aviation’ buiten de cijfers, maar wettelijk gezien vielen de zakenjets wel onder handelsverkeer. Daarmee kwam Schiphol afgelopen jaar op 507.580 vliegbeweging, zo klaagde een bewoner bij de inspectie. Het ministerie past de omschrijving van handelsverkeer nu aan.
Geplaatst door anoniem
Afspraken maken met Schiphol en binnen de ors heeft dus geen enkele zin. Men breekt de afspraak en dan verandert men de definitie om het voor volgend jaar kloppend te maken. Ook niet de eerste keer dat iets dergelijks gebeurt.
De ors bewijst de bewoners geen dienst,in tegendeel. Hulde voor de vertegenwoordigers die de eer aan zichzelf hebben gehouden en zijn opgestapt.
Ors en alderstafel hebben geen bestaansrecht meer,het is een farce.