Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol: stop met stunten

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 369 
|
 Natuur en Milieufederatie Noord-Holland 
Schiphol: stop met stunten

Reactie Natuur en Milieufederatie Noord-Holland op onderzoek veiligheidsrisico’s Schiphol

De Onderzoeksraad voor de Veiligheid zet grote vraagtekens bij de veilige afhandeling van vliegverkeer door Schiphol. Volgens de raad moeten veiligheidsrisico’s structureel verminderen en kan verdere groei niet veilig worden opgevangen. “Dat kan maar één ding betekenen”, aldus Sijas Akkerman, directeur van de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland. “Schiphol moet stoppen met prijsstunten: het aanbieden van lage landingstarieven om maar zoveel mogelijk prijsvechters aan te trekken. Om de veiligheid van passagiers en de 2 miljoen inwoners rondom Schiphol te garanderen kan de luchthaven niet verder groeien.”

De luchthaven Schiphol is wat landingstarieven betreft een van de goedkoopste grote luchthavens van de wereld. Schiphol houdt die tarieven zo laag omdat ze zoveel mogelijk wil groeien. De Onderzoeksraad voor de Veiligheid concludeert nu dat bij de huidige en verwachte groei de veiligheid niet meer voor 100 procent gegarandeerd kan worden. En dat Schiphol met de huidige bedrijfsvoering niet verder kan groeien.

“Een groeistop levert alleen maar winst op”, aldus Akkerman. “Gezondheidswinst en geluidswinst voor de 2 miljoen buren van Schiphol. Winst voor het milieu. En ook winst voor de BV Nederland. De Raad voor Leefomgeving en Infrastructuur adviseerde de regering najaar 2016 al niet meer in te zetten op de groei van mainport Schiphol. De luchthaven wordt qua belang voor de economie – slechts 1% bbp (bruto binnenlands product) - snel ingehaald door datacenters en de creatieve industrie.”

Bovendien heeft Nederland zich gecommitteerd aan de klimaatdoelstellingen van Parijs. Akkerman: “Om de twee graden doelstelling te halen zouden Nederlanders in hun leven sowieso al niet meer dan 35 keer kunnen vliegen, zo blijkt uit berekeningen van onderzoeksbureau CE-Delft.”
Akkerman: “Ik hoop dat de formateur dit rapport bovenop de stapel legt van alle adviezen die ze krijgt. En dat de onderhandelaars kiezen voor de veiligheid van de passagiers en de 2 miljoen buren van Schiphol. Het nieuwe Kabinet moet niet uitgaan van de groei van Mainport Schiphol, maar investeren in Nederland als Mainport voor ICT-dienstverlening, Innovatie en Creatieve Industrie, en Circulaire Economie. Dat is veel beter voor het milieu en de gezondheid van de Noord-Hollanders, maar levert bovendien ook meer banen op.”

Bekijk bericht op "Natuur en Milieufederatie Noord-Holland"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

¨ De luchthaven wordt qua belang voor de economie – slechts 1% bbp (bruto binnenlands product) - snel ingehaald door datacenters en de creatieve industrie. ”

Helaas hebben we nog met een slak, genaamd Jos Nijhuis, te maken.
Zolang hij de ceo van de luchthaven zal zijn, zal hij blijven inzetten op groei.
Waarom slak?
Een slak is al lang voorbij gelopen voordat hij het zelf door heeft.

Jos Nijhuis, doe de 2 miljoen omwonenden een plezier en vertrek!
Waarom?
Omdat onder uw bewind, er vele prijsvechters zijn gekomen die nu niet bepaald met de stilste toestellen vliegen.
Een voorbeeld zijn de jankerige EasyJet toestellen.
En van Rainair, ook die hoor je van verre al aankomen.
Omdat al die overstappers die deze gang van zaken oplevert, vrijwel niets opleveren voor de economie, maar slechts uw portemonnee zwaarder maakt.
Slechts herrie en vervuiling is de beloning voor de omwonenden.

Daarom: vertrek !

Geplaatst door Peter

De kiezer heeft gesproken, alle grote partijen steunen volledig het gesubsidieerde groeibeleid voor Schiphol en de luchtvaart.
Alleen GL en dierenpartij niet.
De ommekeer die echt wel een keer gaat komen zal zeker niet vanuit de politiek of samenleving komen maar een onverwachte zwarte zwaan blijken.

Geplaatst door Michiel

Die zwarte zwaan komt zeker aanvliegen. Dat is het moment dat de centrale banken hun gratis geld en negatieve rente beleid zien mislukken. En het casino neoliberalisme ten onder gaat. Draghi van de ECB en Yellen van de amerikaanse FED lijken langzamerhand hun mislukte beleid in te zien. Dan is het over met de lage rente en de gratis kredietverschaffing aan b.v. de luchtvaart.
De luchtvaart is een en al gesubsidieerd en zal op een gegeven moment aan haar schuldenlasten gaan bezwijken. De witte zwanen van KLM zijn eigenlijk al lang zwarte zwanen.
Als je ziet hoe die flut luchthavens van Groningen Airport en Twente Airport uit hun as wederrijzen door subsidies van provincies, terwijl ze hoogst onrendabel zijn. Al vele vele jaren lang.
De kans op ongelukken neemt zeker en met name in de Leidse regio maken wij ons ernstige zorgen. Dit jaar 70 miljoen Schiphol reizigers en stagnerende capaciteit. Afgelopen weken zijn we weer dag in dag geteisterd door laagvliegende prijsvechter jankers en kerosinebommen B747, B777's etc vanwege het onderhoud van de Kaagbaan. Het is niet de vraag of maar wanneer een crash op deze dichtbevolkte regio's plaatsvindt. Nijhuis met zijn uitgestreken smoelwerk bagetalliseerde de boel weer weg op het NOS journaal van gisteren. Logisch groei is het inkomen + bonus van zichzelf en de groeiverslaafde kliek om hem heen. Gesteund door de gevestigde orde politiek in Den Haag.

Geplaatst door Dirk

De dag dat dat gebeurt gaat bij mij de vlag uit. Wat ben ik ongelofelijk klaar met die herrie boven mijn hoofd, ik heb hier nooit voor gekozen en ten tijde van aankoop van mijn woning was er ook nog geen sprake van. We krijgen het er gewoon bij en betalen er ook nog voor. Wat een vreselijk walgelijke organisatie is dat schiphol en wat belachelijk dat onze (blijkbaar corrupte) politiek hier aan meewerkt. Die zwarte zwaan komt mij niet vroeg genoeg.

Geplaatst door Jan Griese

@V.O.S. : Als we demissionair minister Schultz van Haegen terug krijgen, zal er NIETS veranderen
Dwz : Deze 130 dame , manipuleerde er stevig op los. Schiphol zal door de Maatschappij gedwongen moeten worden, om uit een ander vaatje te gaan tappen. Zeker na het OVV rapport