Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol staat te veel vluchten toe

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 647 
|
 AD/Groene Hart - 20-03-18 
gh_vliegtuig_overvliegend_vliegtuig.jpg

Door Harrie van Opstal

Vooral 's nachts over de limiet

Minister Cora van Nieuwenhuizen moet Schiphol meteen op de vingers tikken als de luchthaven zich niet aan het afgesproken aantal nachtvluchten houdt.

Dat stellen onder andere Kaag en Braassem en Alphen in een brief aan de verkeersminister. Zij zijn het zat dat Schiphol 'wat slordig' met de maximale aantallen nachtvluchten omgaat.

In de brief laten de samenwerkende gemeenten van Holland Rijnland weten dat nu toch echt stevige maatregelen nodig zijn. De gemeenten vragen minister Van Nieuwenhuizen te gaan handhaven. Dat wil zeggen dat de minister eerst checkt of de afspraken worden nageleefd. En als dat niet het geval is, komt er een officiƫle waarschuwing met zonodig een strafmaatregel.

Dat Schiphol over de schreef gaat, staat volgens Holland Rijnland vast. Tussen 23.00 uur en 07.00 uur mo-gen er per jaar hooguit 29.000 vliegbewegingen zijn. Schiphol heeft echter die nachtvluchten laten groeien naar 32.300 in 2015, 33.000 in 2016 en 32.300 in 2017.

Een van de gemeenten die erg te lijden heeft van de nachtvluchten, is Kaag en Braassem. Burgemeester Marina van der Velde is ervan overtuigd dat de brief-op-poten die nu naar de minister gaat, wel degelijk effect zal sorteren.

Meepraten
,,Ik denk dat het heel nuttig is dat wij als blok van Zuid-Hollandse gemeenten een gezamenlijk geluid laten horen. Je ziet langzaamaan dat meer regio's zich gaan mengen in de Schiphol-discussie. Denk aan Flevoland met vliegveld Lelystad. De meenten van Zuid-Holland-oost en West-Utrecht hebben al de actie 'geef de stilte een stem' opgezet. Het is goed dat nu ook duidelijk maken dat wij gaan meepraten.''

Het is geen actie louter tegen Schiphol, onderstreept Van der Velde. Kaag en Braassem is, net als Alphen, sterk afhankelijk van de luchthaven als werkgever. ,,Waar het om gaat, is dat er afspraken liggen die moeten worden nageleefd. Schiphol gaat daar nu wat slordig mee om.''
Schiphol gaat slordig om met de afspraken die er liggen


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Een Staat binnen de Nederlandse Staat, dat is wat Schiphol is.
Een arrogante, dat ook nog.
Met geld heb je de (absolute) macht, ook in Nederland.
Wat de Schipholgroup eigenlijk doet is een middelvinger opsteken tegen de Nederlandse bevolking en de Nederlandse Staat.

Er is mijn inziens maar 1 oplossing: de Schipholgroup als maffia benoemen en ontmantelen.

Geplaatst door Henk Meijer

De term luchtvaartmaffia begint geleidelijk door te dringen tot de maatschappelijke discussie Zie o.a. De Volkskrant, 3 december 2017, Bert Wagendorp, onder de kop: "Het verbaast me hoe lang uiterst redelijke mensen in gesprek blijven met de luchtvaartmaffia"
Het verhaal is glashelder.

NAAR WIE LUISTERT ZE GRAAG?
over: 'ONTKOMT CORA NOG AAN DE KLAUWEN VAN DE LUCHTVAARTMAFFIA?
Op veler verzoek wordt binnenkort een onderzoek begonnen naar de chemische
samenstelling van de houtsoort van de plank die de Haagse politiek voor zijn
hoofd heeft met betrekking tot het vliegverkeer.
Terwijl in grote delen van het land al heel veel mensen letterlijk ziek worden van het inademen van door het vliegverkeer vervuilde lucht, er zelfs langdurig onder lijden en een pijnlijke dood door LONGKANKER tegemoet gaan, en verzwakt door frequent gestoorde nachtrust zeer gevoelig worden voor ziektes en stress, en veel kinderen concentratieproblemen tot en met ADHD oplopen en levenslang blijvende gezondheidsschade, is in de Haagse politiek een meerderheid van de leden van de Tweede Kamerleden voor een verdere uitbreiding en facilitering van de luchthaven.
Gelet op de kwalijke praktijken in de aanloop tot de verdere ontwikkeling van Lelystad-Airport, zoals het ongeveer afschaffen van een heel ministerie (VROM), het sterk beperken van de inspraak van de aan Flevoland grenzende provincies Overijssel en Gelderland en een aantal gemeenten en de DUBIEUZE PRAKTIJK in het omgaan met gegevens over de schadelijkheid van de luchtvaart voor de eigen bevolking op aandringen van het Ministerie van Infrastructuur en destijds 'Milieu', alsmede het spreken over de kansen voor de regio, en het BAGATELLISEREN VAN DE BEDREIGINGEN voor de regio [ gelet op die praktijken:] dringt zich de inmiddels al meer dan eens uitgesproken vergelijking op met het optreden van de tabaksindustrie.
De werkwijze van de sector tabaksindustrie is goed vergelijkbaar met die van de luchtvaartindustrie. BEIDE SECTOREN VERLEIDEN MENSEN met iets dat met gemak en genot te maken heeft en waarvoor je een drempel over moet. Als de stap is gezet, wordt een mens gemakkelijk een roker. Je weet dat het slecht is, maar je gaat in gezelschap gemakkelijk mee. Met promotie van roken in films en reclames word je nog gemakkelijker op het idee gebracht, dat je er pas bij hoort, als je rookt.
Er tegenin gaan is moeilijk.
Met vliegreizen gebeurt iets vergelijkbaars.
Je ziet best op tegen je eerste vliegreis, maar door de lage prijs laat je je gemakkelijker overhalen om het maar eens te beleven.
Men heeft het over vliegangst, en als je laat weten, dat je niet liever wilt vliegen, krijg je te horen : "Je bent zeker bang.", en dat wil je niet zijn, en "vliegen is de veiligste manier van vervoer".
Naar een kritisch bezwaar over de schadelijkheid van het vliegen wordt niet geluisterd. Als je eenmaal hebt 'gevlogen', hoor je erbij. Wil je na die ene keer niet meer met een vliegtuig op reis, dan word je gevraagd je te verantwoorden. Je mag van Telegraaf-journaliste Yteke de Jong geen kritisch geluid meer laten horen, omdat je 'zelf ook al eens hebt gevlogen'.
Ze wordt daarom wel 'DE BUIKSPREEKPOP VAN DE KLM' genoemd.
Niet zij die gewend zijn het vliegtuig te nemen, hoeven zich te verantwoorden.
"Zij doen wat ze al vaker hebben gedaan".
JIJ MOET JE KEUZE VOOR NIET-VLIEGEN VERANTWOORDEN.
Als je erin volhardt om niet [meer] te vliegen, kan het heel goed zijn, dat mensen jaloers op je zijn. Zij vinden het lastig om nee te zeggen. Jij kunt het, nee zeggen.
Geniet ervan!

Maar nu de politiek, het Ministerie van Infrastructuur, de Minister.
Waar zijn ze mee bezig? Hebben ze in de gaten, dat ze het hele land in de armen drijven van een sector met dubieuze praktijken, zeg maar in DE VERNIELING jagen.
Van een Minister wordt verwacht, dat hij/zij het volk dient. Dat zit in het woord 'Minister', dienaar.
Mevrouw Van Nieuwenhuizen, Hebt u zelf bedacht, dat velen in dit land ziek moeten worden of gestoord raken, en m.b.t. de door de luchtvaartsector gedroomde toekomst de adem inhouden? Wie is uw opdrachtgever? Wat is de rol van het parlement?
Wat vindt u van een motie van wantrouwen? Dan bent u er vanaf. En het volk misschien van het liberale juk bevrijd.
Bronnen: 1. Zembla, Geen vuiltje aan de lucht; 2. Longfonds, 3. Vlieghinder.nl, Update Omgevingslawaai 4. De Volkskrant, 3 december 2017, Bert Wagendorp,
trefwoord: Luchtvaartmaffia


Geplaatst door Michiel

Verborgen staat voluit op actief. En artikel 21 van de grondwet op non actief. Punt.

Geplaatst door anoniem

Ik geef krimp een stem. Schiphol naar 300.000!