Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol rekent jaarlijks duizenden vluchten weg

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 688 
|
 schipholwatch.nl - 14-08-2019 
(V)liegtuig.JPG

Schiphol rapporteert ieder jaar duizenden vliegbewegingen minder dan dat er daadwerkelijk plaatsvinden. Dit blijkt uit een vergelijking tussen de ‘officiële’ cijfers (zie hier) van Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) en metingen door het onafhankelijke bureau Geluidconsult (zie hier) in opdracht van de Gemeente Amstelveen.

Volgens BAS vonden er vorig gebruiksjaar 2018 39.203 vliegbewegingen plaats over de Buitenveldertbaan boven Amstelveen-Noord. Het onafhankelijke bureau Geluidconsult komt echter uit op een totaal van 40.459 vliegbewegingen op deze locatie in dezelfde periode. Dat is een verschil van maar liefst 1256 vluchten, ofwel ruim 3 procent.

Een jaar eerder, in 2017, was het verschil nog veel groter. BAS rapporteerde toen ‘slechts’ 39.262 vliegbewegingen (zie hier) over deze locatie, Geluidconsult kwam tot liefst 43.488 overvliegingen (zie hier)..

Ruim 10 procent méér vliegtuigen
Dat zijn ruim 4200 extra vliegbewegingen bovenop de rapportage van Schiphol, ofwel maar liefst 10,8% méér overlast.

Deze cijfers gelden alleen voor de Buitenveldertbaan voor vliegtuigen die over Amstelveen-Noord heenkwamen. Het gaat hier om slechts één van de zes banen van Schiphol.

Alle grenzen al lang overschreden
Op basis van deze metingen kan niet eenduidig worden vastgesteld of deze te lage rapportages ook gelden voor de andere vijf banen, maar het is wel aannemelijk. Waarom zouden immers slechts de cijfers van één van de banen niet kloppen?

Aangenomen dat Schiphol structureel 3 tot 10 procent vliegbewegingen minder rapporteert dan er daadwerkelijk plaatsvinden, zou de luchthaven inmiddels al lang de nieuwste grens van 540.000 vliegbewegingen zijn gepasseerd.

Dat is nog afgezien van de tienduizenden bewegingen die vallen onder de categorie ‘zakenvluchten’ en die sowieso niet worden meegeteld.

Bekijk bericht op "schipholwatch.nl - 14-08-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door thijs

Dat hele BAS is een grote oplichterij. Als je ze belt dan zeggen ze precies wat ze tijdens hun training hebben geleerd; "oh wat een ellende voor u" en "oh wat vervelend die overlast" maar ondertussen zitten ze de boel gewoon te schiphollen.

nog een recent voorbeeld hoe ze daar te werk gaan:

mijn vraag aan BAS:
Wanneer ik bij mijn woonplaats kijk via "meldingen in zicht" (postcode 1852LN) wordt daar weergegeven dat de gemiddelde vlieghoogte 1 km is. Toestellen vliegen over mijn woning op 600 meter hoogte, dit is terug te vinden in alle statistieken. Slechts sporadisch vliegt er een over op grotere hoogte maar vaak dan nog onder de 1 km. Is dit verkeerd weergegeven en past BAS dit op korte termijn nog aan, of is dit de volgende manier van schiphollen met cijfers en daarmee iets wat interessant is om aan de media bekend te maken?

Het antwoord van BAS:
Uw waarneming klopt inderdaad, vreemd. U heeft gelijk, gemiddeld is de gemiddelde vlieghoogte in uw omgeving zo'n 625 mtr hoogte.

Ik zal mijn collega vragen hoe dat komt (is er morgen weer).

Met vriendelijke groet,

Ed Westerhof


Daarna gevraagd of hij collega al heeft gesproken, reactie was dat hij dat nog ging doen en daarna nooit meer wat van vernomen...

Geplaatst door Jaap

Dit kan toch niet waar zijn? De aantallen in de tekst zijn naar mijn idee niet helemaal juist. Over 2018 rapporteerde BAS 39.203 starts en landingen naar en uit oostelijke richting uit hoofde van het "handelsverkeer" (valt onder Alderslimiet) plus 590 starts en landingen "overig verkeer," dat zijn er dus 39.793. Ik neem aan dat ook het "overige verkeer" (zakenjets e.d.) in de meetresultaten zijn opgenomen. Over 2017 waren het 39.242 "gewone" en 646 "overige vluchten," zijnde 39.888 vliegbewegingen.
Verkeer dat vanaf de Schipholbaan in noordoostelijke richting vertrekt en dan naar het zuiden draait zou ook wel eens over het geluidsmeetpunt kunnen komen; misschien zit daar het verschil in. In 2017 zijn er van de Schipholbaan (04) 1.652 vertrokken en in 2018 2.285. Nagenoeg allemaal "overig verkeer," maar dat maakt ook geluid.
Ik hoor graag als ik er naast zit, bijvoorbeeld omdat bij het meten van het geluid het "overige verkeer" op de een of andere manier niet is meegenomen.

Geplaatst door M. uit Heemskerk

Heel Schiphol, BAS en ministerie hebben geen respect voor onze levens! Het is oorlog!

Geplaatst door Michel

BAS is neer gezet om het gepeupel ( met alle respect ) rustig te houden. Dat dit lieg en bedrieg instituut door de mand valt was al jaren duidelijk, allerlei K..smoezen over wind,weer, uitwijken, baan in reparatie en weet ik veel al niet meer. Het is duidelijk dat deze firma list en bedrog er niet voor is.

Wat ik veel erger vind is het IL&T, de handhaver.......stel die eens in kennis van laagvliegers. Dan kan je echt lachen, want de volledige nietes/welles trukendoos opent zich vanzelf. Vliegtuigen die ergens anders vlogen of er helemaal niet waren, vliegtuigen die wel 3 km uit elkaar vlogen en een gigantisch hoogteverschil hadden of de opgegeven locatie kreeg een ander tijdstip.

Nee, het is hetzelfde als de gascrises in Groningen.......lekker de gaskraan daar dichtdraaien en in het geniep in een andere provincie nieuwe gasvelden proberen aan te boren.....

De Haagsche pluche........legale maffia!

Geplaatst door Anoniem

Wat ook helpt is door weg te gaan bij ABN AMRO, de huisbankier van Schiphol en KLM. Ga naar de ASN Bank of de Triodos Bank. Je wilt toch niet dat jou geld gebruikt wordt om je eigen leefomgeving naar de knoppen te helpen. Ik ben deze week overgestapt van de ABN AMRO naar de ASN Bank. De Triodos is net zo goed. Help ook, alle beetje helpen.

Geplaatst door Klaar

Waarom zien we dit nieuws nooit terug in de media??????

Geplaatst door Saskia

Nou dat vraag ik me ook af dit moet toch op het nieuws komen dit kan toch echt niet!! Wat een smerig zooitje in dit land!

Geplaatst door Marc

Ik heb mijn zorgen geuit via het contactformulier op de website van ITL en gevraagd of zij in staat zijn om objectief en op doeltreffende wijze te handhaven nav. deze schrikbarende constatering?!? Het blijft een overheidsinstelling, dus heb er weinig vertrouwen in. Ik geef iig een signaal af!

https://tijdelijk.ilent.nl/contact/vragenformulier.aspx

Geplaatst door Marc


Geplaatst door Saskia

Goed idee Marc!! Ik ga het meteen doen wie volgt?

Geplaatst door Thijs

Ik heb TROUW op de hoogte gesteld.

Ik heb trouwens een reactie ontvangen van BAS nadat ik de heer Westerhof duidelijk heb gemaakt de media op de hoogte te stellen.

hier zijn reactie:

Mijn excuses dat het antwoord lang op zich liet wachten.

Volgens mijn college zal die gemiddelde hoogte van 1000 mtr wel kloppen omdat het gemiddelde genomen wordt van alle vliegtuigen die over dat blok vliegen.

Er schijnt dus geen fout te zitten in het determineren van die gemiddelde hoogte.

met vriendelijke groet,
Ed Westerhof

Nu behoeft het naar mijn idee verder geen toelichting dat zijn reactie aansluit bij het bericht waar het in dit draadje om gaat. De vlieghoogtes zijn allemaal terug te vinden in meerdere databases die gewoon openbaar zijn en allen komen op een lager gemiddelde uit dan 1000 meter.

Hoog tijd dat die smeerlappen ook eens tegen het licht gehouden worden. Hoe meer de media hiervan hoort, hoe beter!

Geplaatst door anoniem

Wellicht worden de vliegtuigen in een 'blok', die op 10 a 12 km hoogte overkomen (en niets met Schiphol te maken hebben) ook meegenomen bij het bepalen van de gemiddelde hoogte in dat 'blok'. Ik krijg bijvoorbeeld dagelijks vliegtuigen vanuit/naar London op 10 a 12 km hoogte over.

Geplaatst door Saskia

Mijn man had RTL nieuws hierover geinformeer, nu is hij vandaag gebeld en er komt maandag een journalist bij ons thuis langs, er schijnt ook een club naar Aalsmeer te gaan, ze wisten niet wat ze hoorde van dit bericht! Ben benieuwd wordt vervolgd.

Geplaatst door wim

Prima actie!

Geplaatst door Klaar

Saskia, complimenten voor jullie actie! Hou je ons op de hoogte?

Geplaatst door Klaar

Ik heb dit bericht doorgestuurd aan de redacties van Volkskrant, NRC, Trouw, Telegraaf en Elsevier.

Geplaatst door Saskia

Ja hou jullie op de hoogte

Geplaatst door Jaap

@Marc, Sakia, Thys en alle anderen die gereageerd hebben. Voordat jullie de publiciteit zoeken, lees eerst even dit:
Over de Bourgondischelaan in Amstelveen (meetpunt) komen niet alleen vliegtuigen van en naar de Buitenveldertbaan over. Als ik kijk op Vliegverkeer in Zicht, dan zie ik voor die locatie over het afgelopen jaar (augustus 2018 – augustus 2019) dat er 28.849 vliegbewegingen betrekking hadden op de Buitenveldertlaan, en 6.284 op andere banen, t.w. de Zwanenburgbaan (4.148), Schiphol-Oostbaan (1.573), Aalsmeerbaan (70), Kaagbaan (475 en Polderbaan (18). Ik neem aan dat ook die vliegbewegingen door Luistervink zijn gemeten en geteld.
En verder heeft Schiphol Watch het "Overige Verkeer," dat BAS ook in de statistieken verwerkt, buiten beschouwing gelaten.
Ik heb een soortgelijke reactie op de site van Schiphol Watch geplaatst. https://schipholwatch.nl/2019/08/14/schiphol-rekent-jaarlijks-duizenden-vluchten-weg/
Wacht even af totdat zij de gelegenheid hebben gehad om te reageren. Misschien zie ik het fout, maar vooralsnog heb ik sterke vermoeden dat men appels met peren heeft vergeleken.

Geplaatst door Saskia

Nou dan zal ik maar vragen of ze op een later tijdstip kunnen komen als er meer duidelijkheid is, wel vreemd dit hoor

Geplaatst door saskia

Beste mensen als er iemand interesse heeft om een interview te geven over het vlieglawaai enz dan kunnen jullie rtl nieuws bellen het telefoonnr is 0653547708.