Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol: regeerakkoord erkent belang luchtvaart

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 113 
|
 luchtvaartnieuws.nl 
Schiphol: regeerakkoord erkent belang luchtvaart

SCHIPHOL - Schiphol is ondanks de mogelijke invoering van een vliegtax positief over de aandacht voor luchtvaart in het dinsdag gepresenteerde regeerakkoord van het kabinet Rutte III. "Het akkoord biedt ruimte voor verdere ontwikkeling en erkent het belang van de luchtvaart voor Nederland", meldt Royal Schiphol Group.
“Samen met de nieuwe regering, Tweede Kamer en alle betrokkenen wil Schiphol voortvarend aan de slag gaan met de uitdagingen die voor ons liggen”, zo klinkt het.

Een van de mogelijkheden die in regeerakkoord staat is dat vanaf 2021 een vliegtax wordt ingevoerd. Dat gebeurt als maatregelen van de luchtvaartsector, zoals de inzet van schonere vliegtuigen en het gebruik van biobrandstof, te weinig effect sorteren. De vliegtax zou 7 euro op Europese vluchten en 40 euro voor verre reizen moeten bedragen.

Schiphol denkt echter dat het zover niet gaat komen. De luchthaven zegt actief te willen blijven bijdragen aan het behalen van de klimaatdoelstellingen en wil met de nieuwe regering in gesprek hoe deze gezamenlijke ambitie vorm kan worden gegeven.

'Vliegtax niet nodig'
“De voorgestelde route via innovatie, Europese afspraken en tariefdifferentiatie is voor het behoud van onze concurrentiepositie de enige juiste, meest efficiënte en effectieve. Een vliegtax is daarmee dan ook niet nodig.”

Schiphol zegt hard te werken aan hinderbeperking. "Samen met de hele sector willen wij inzetten op een slimme, veilige en duurzame ontwikkeling van de luchtvaart. Dat is goed voor de Nederlandse economie, werkgelegenheid en het vestigingsklimaat. Daarbij staat balans met de omgeving centraal."

Schiphol noemt het verder “positief” dat de nieuwe regering van VVD, CDA, ChristenUnie en D66 ook de randvoorwaarden voor een sterke Mainport verder op orde maakt. Dit gebeurt door in te zetten op betere bereikbaarheid via het openbaar vervoer, meer en slimme capaciteit bij de grenscontroles en een actieve aanpak van de herindeling van het luchtruim.

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Thijs

Doen ze al, hinderbeperking. Ze laten die klote vliegtuigen gewoon over steden en dorpen vliegen die niet in de geluidscontouren liggen, tellen ze gewoon niet mee.

Wat word ik toch misselijk van die ziekmakende berichten van Schiphol, wat mij betreft vallen ze kapot.
Voorheen was ik niet tegen de luchtvaart en had ik hoop dat er een oplossing zou komen voor de overlast. Nu, na weer een hele dag nagenoeg iedere minuut een toestel op 600 meter boven Heiloo kunnen ze wat mij betreft naar de klote lopen. Ik ben er klaar mee, van mij mogen ze failliet.

Geplaatst door anoniem

Ben wel benieuwd hoe ze dat dan willen gaan doen,meer vliegen en minder uitstoten. Dat gaat gewoon niet. Misschien met co2 opvang en opslag onder de grond,zag daar gisteren een stuk over op tv. Erg duur en dat zal Schiphol wel niet zelf willen betalen als de vliegtaks al een probleem is. Zo komen de kosten voor "duurzaamheid" toch weer bij de gemeenschap te liggen en komt er van het credo "de vervuiler betaald" weinig terecht. Het lijkt er op dat de luchtvaart sector wederom niet mee hoeft te doen om de klimaat doelstellingen te halen,terwijl het de sector is met de grootste uitstoot per geproduceerde gdp euro. Hoe dat netto toch een positief economisch effect kan geven is mij echt een raadsel.

Geplaatst door anoniem

In elk geval lijkt er tot 2020 niks te gaan veranderen. Er was erger verwacht maar een echte meevaller is het natuurlijk niet dat de situatie ook niet gaat verbeteren. Nu maar hopen dat ze de slimme hinder beperkende maatregelen serieus nemen en echt wat gaan doen daar waar dat mogelijk is (cda landingen,startprocedure,uitvlieg routes,hoger aanvliegen,minder nachtvluchten).
Het zou al helpen als de bewoner vertegenwoordigers zich hier wat meer op zouden gaan richten. Steeds ketst het af op de klm die zecht dat het allemaal niet kan,maar het kan best zoals ba en heathrow bezijzen. Dit stoort mij nog veruit het meeste van alles,dat men zelfs normale maatregelen niet wil nemen omdat de klm daar tegen is. Het is tijd dat de klm ook eens een beetje water bij de wijn doet,ze krijgen al steun genoeg.

Geplaatst door Griese JH

d-66 én CU hebben zich toch weer laten pakken door dat vreselijke CDA en VVD op luchtvaartgebied . CDA landingen (formeel heeft dat niets met GLIJlandingen te maken, maar ALLES in de beeldspraak : Zachte landingen die beloofd werden, maar nog bijna NIET worden uitgevoerd staat symbool voor CDA denken over Schipholdossier: CDA: De luchtvaart mag groeien, mits ze aan de Milieunormen voldoen..Ja,Ja Ja, en dan in de achter kamertjes knoeienaan die Milieunormen .
Stiekemerts , die dan ook nog schijnheilig het Wilhelmus gaan zingen. Oh wat verafschuw ik die partij... De VVD doet het relatief open en bloot. Ondanks dat oud VVD Milieuminister Winsemius roept: Pas op hoor, anders wordt Je GESCHIPHOLD ... En die andere VVD milieuminister Ed Nijpels zich maar sterk maken voor ons KLIMAATVERDRAG .. EEN SCHIZOFRENE PARTIJ DUS

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.