Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol plukt zure vruchten van eigen beleid

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 267 
|
 luchtvaartnieuws.nl - 11-02-2019 
schphol_DSC_3247.JPG

SCHIPHOL - Luchthaven Schiphol heeft het aan zichzelf te wijten dat er geen ruimte meer is voor extra vluchten. “Van de honger naar groei plukken we nu de zure vruchten”, zegt een kritische voormalig KLM-topman Pieter Bouw in gesprek met Luchtvaartnieuws Magazine.

Bouw, tussen 1991 en 1997 de baas bij KLM, kraakt het beleid dat Schiphol de afgelopen jaren, onder voormalig luchthavendirecteur Jos Nijhuis, heeft gevoerd.

“In 2008 zijn er duidelijke afspraken gemaakt aan de Alderstafel over het aantal vluchten en over de hubfunctie van Schiphol en de luchthaven geleidelijk, dus niet ongebreideld, te laten groeien. Het plan was om van Schiphol een mainport te maken, bedoeld voor netwerkmaatschappijen. Dan bedoel ik niet alleen KLM maar ook concurrenten”, stelt Bouw.

Politiek zat te slapen
“In plaats van zich te conformeren aan het selectiviteitsbeleid wilde Schiphol zo snel mogelijk alle beschikbare ruimte opvullen. Men was blijkbaar bang om de boot te missen, aangezien budgetmaatschappijen groeiden als kool. De prijsvechters kregen alle ruimte om te groeien, er werd zelfs een complete H-pier voor hen aangelegd. Van die honger naar een zo snel mogelijke groei plukken we nu de zure vruchten.”

Bouw verwijt Schiphol dat het zich verschuilt achter Europese regels waardoor het geen maatschappijen zou mogen weigeren om naar de luchthaven te vliegen. “Selectiviteit betekent dat er keuzes gemaakt mogen en moeten worden. Ik zeg overigens niet dat de schuld alleen bij de Schiphol-directie ligt, ook de Raad van Commissarissen en politiek Den Haag hadden beter moeten opletten.”

Bouw ziet nog wel enige ruimte om Schiphol met mate te laten groeien. “Een voorwaarde is dat er haast gemaakt wordt met de herindeling van het luchtruim. Vliegroutes moeten worden geoptimaliseerd en er moeten mogelijkheden komen om van militair luchtruim gebruik te maken. Dat scheelt tijd, geld en uitstoot. Bovendien zou het een goed idee zijn om het aantal vliegbewegingen afhankelijk te maken van de geluidsproductie. Door de inzet van stillere vliegtuigen, waarin de KLM al jaren investeert, zijn er meer vluchten mogelijk. Die geluidsproductie is uitstekend te meten.” In dat kader moeten volgens Bouw de meest luidruchtige vliegtuigen zwaarder worden belast.

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl - 11-02-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob

Het effect van die zgn. 'stillere' vliegtuigen valt tegen, dat heeft nu zelfs Alders erkend. Ophouden hiermee! Gewoon minderen dus.


Geplaatst door Hans Buurma

Terecht wijst Bouw op de extreem snelle groei van prijsvechters. Schiphol heeft nu van alle hubs het grootste aandeel goedkoop massatoerisme. Wel opmerkelijk dat hij de meest voor de hand liggende oplossing niet noemt, misschien wel met opzet: dring het goedkope massatoerisme terug met prijsmaatregelen. Dat levert onder het huidige plafond tientallen duizenden slots op die voor het netwerk ingezet kunnen worden. Nog meer luchtverkeer is volstrekt onnodig en trekt alleen maar nog meer prijsvechters aan. Dat zou pas echt wanbeleid zijn.

Geplaatst door anoniem1

Ligt er ook aan hoe de hub is opgesteld. In buitenland zijn er meerdere vliegvelden bij de hoofdsteden. Een voor het hub verkeer en weer een andere voor toeristisch of zakelijk. Dat Schiphol hoogste aandeel heeft is dan niet zo gek.

Jammer dat de Fokker 70 er uit gaat. Geweldig vliegtuig met vrijwel geen overlast,embrear is veel en veel meer herrie. Ook een veel smeriger geluid.

Geplaatst door Peter

Weer zo’n pleidooi voor netwerkvluchten, klm, hub functie blabla. Pure leugens, dit trekt juist overstappers aan die al helemaal NIETS toevoegen.
En dat ophemelen van KLM gaat ook maar door in NL. Eigenlijk gewoon de V&D van de luchtvaart, hopelijk verouderd, inefficient, dom en arrogant. Nog veel erger dan de prijsvechters juist. Binnen 10 jaar bankroet door hun domme eigen schuld.