Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol-overleg staat op springen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 625 
|
 telegraaf.nl 
Schiphol-overleg staat op springen


Door PAUL ELDERING EN YTEKE DE JONG

Omwonenden lanceren eigen toekomstplan

SCHIPHOL - Het wordt heel moeilijk voor Schiphol om komende tien jaar verder te groeien van 500.000 naar ruim 600.000 vluchten. Dat blijkt uit interne notities binnen de officiële Omgevingsraad ORS, waarin alle partijen proberen medio dit jaar een compromis voor de periode 2020-2030 te bereiken onder leiding van oud-minister Hans Alders.

Schiphol zoekt al jaren de grenzen van de groei op. „Hooguit 35.000 vliegbewegingen erbij tot 2030”, vinden de omwonenden.


De belangen lopen nu echter zover uiteen, dat ingewijden een nieuw ’Alders-akkoord’, zoals het poldermodel van 2008 heet, uitgesloten achten. Luchtvaart en bedrijfsleven willen dat Schiphol stug kan doorgroeien, provincie en gemeenten willen alleen maar huizen bouwen, en de omwonenden zetten de hakken in het zand tegen nog meer herrie.

Juiste cijfers
De bewonersdelegatie in de ORS is de impasse zat en komt binnenkort met een eigen plan. „Op basis van ons bekende cijfers zijn er in Nederland tot 2030 maximaal 100.000 extra vluchten mogelijk, inclusief 20.000 in Eindhoven en 45.000 op Lelystad Airport. Voor Schiphol blijven er hooguit 35.000 meer starts en landingen over”, zegt delegatieleider Kees van Ojik.

Het wachten is volgens hem op de juiste geluidscijfers en een NLR-rapport over maatregelen om de veiligheid rond Schiphol te verbeteren. Dat is een uitwerking van de aanbevelingen van Onderzoeksraad OVV vorig jaar.

Bovendien maakt de luchtverkeersleiding in samenwerking met het Rijk momenteel een analyse van de benodigde capaciteit in het drukke luchtruim. „Al dit feitenmateriaal moet uiterlijk maart in ons bezit zijn. Daarna gaan we aan tafel. Eind juni komen we dan met een advies aan de minister”, zegt ORS-secretaris Johan Weggeman.

Hij dekt zich al in door te stellen dat dit advies niet perse unaniem hoeft te zijn. „Er is uiteraard wel voldoende draagvlak nodig in de Omgevingsraad Schiphol, anders wordt het een moeilijke zaak. Het is in de tweede helft van dit jaar aan de politiek om vervolgens knopen door te hakken over de mogelijke groei van het vliegverkeer en de voorwaarden.”

Met name de geplande woningbouw rond de luchthaven, ook onder vliegroutes, is volgens Weggeman een zeer gevoelig punt. Van Ojik heeft er geen vertrouwen in. „Het ooit zo geprezen gemeenschappelijk gevoel in de ORS om een Nederlands pact te sluiten, is verdwenen. Er is geen visie meer. Iedereen lijkt verzuurd.”

Levensbelang
De luchtvaartmaatschappijen eisen dat er verlichting komt op Schiphol. „Laten we allemaal een beetje geven en nemen om groei van Schiphol mogelijk te maken. Dat is ook economisch van levensbelang. Het gaat om optimale verbindingen met de wereld. Er worden stillere vliegtuigen ingezet”, zegt voorman Frank Allard van branchevereniging Barin.

Een aantal vrachtmaatschappijen op Schiphol wijkt al uit naar Luik en Brussel. Ook passagiersvluchten verdwijnen naar het buitenland.

Volgens gedeputeerde Adnan Tekin van Noord-Holland, voorzitter van de ORS-bestuursdelegatie, is Schiphol erg belangrijk voor de BV Nederland. Dat de gemeenten veel woningen willen bouwen bij Schiphol, hoeft volgens hem geen probleem te zijn. „We moeten toe naar een goede balans. Overal bouwen hoeft niet.”

Tekin vindt dat een grondige evaluatie van de Omgevingsraad Schiphol gewenst is. „We blijven een land van polderen.”

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jos

Yteke de Jong als groeifanaat heeft ook de berichten van Alders over 500.000 vanwege overvolle pieken en de veiligheid gehoord. Daarom probeert ze nu de discussie weer te verleggen richting 600.000. OVV gaat daar nooit mee akkoord om nog maar niet te spreken over zaken als klimaat en ultrafijnstof.

Geplaatst door Frans

Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen moeten eens leren dat in een piepklein landje als Nederland ongebreideld groeien van de luchtvaart niet mogelijk is. De gezondheid van de burgers, het milieu het het klimaat gaan eraan. Dat mag niet gebeuren.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Het is een natuurwet dat diegene die de grenzen opzoekt, er ooit een keer tegen aan loopt........
Dus wat verbeeld de Schipholgroep zich?

Arrogantie in het kwadraat, dat is wat de Schipholgroep steeds weer laat zien.

Genoeg is meer dan genoeg, Schiphol !

Geplaatst door Wobbe

Zo snel mogelijk laten springen, alsjeblieft. Dat hele overleg met bewoners is alleen bedoeld om zaken zo goed als enigszins mogelijk achter de rug van de omwonenden en buiten de openbaarheid om te ritselen. Zaken die anders nooit geaccepteerd zouden worden. Het enige wat omwonenden er nu in hun krant over lezen is dat er «in overleg met de bewonersvertegenwoordigers» een nieuwe baan wordt aangelegd of dat het aantal nachtvluchten wordt uitgebreid. Nou, denken ze dan het zal het wel goed zijn.
Wie zijn die bewonersvertegenwoordigers eigenlijk? Ik heb nooit iemand een mandaat gegeven en er is ook nog nooit iemand ruggenspraak met mij komen houden.
Ik heb ze nog nooit gezien, zelf niet op een fotootje in de krant, maar ik stel me bij het woord een aantal gepensioneerde ambtenaren voor die in een rokerig zaaltje zitten te neuzelen over rapportjes die ze hebben toegestuurd gekregen van Schiphol.
Opdoeken dus die hap!

Geplaatst door frans

Laten we allemaal een beetje geven en nemen om groei van Schiphol mogelijk te maken.
Dat komt er dan op neer dat de bewoners weer moeten geven en dat Schiphol weer veel te veel neemt,en een hoop extra geluidsoverlast terug geeft. We weten als gedupeerden ook dat die stillere vliegtuigen onzin zijn.
Het is trouwens ook heel raar dat als de gestelde grens bereikt wordt die grens verder opgeschoven wordt. Dat komt er natuurlijk feitelijk op neer dat je geen grens hanteert.
Dus gewoon op 500.000 blijven, maar eigenlijk moet het een end omlaag.

Geplaatst door de Vries

Hoezo geeft van Ojik nu alweer 100.000 vluchten weg? Hoe kan je dit nu zeggen zonder de juiste cijfers?!?!

Hoe geloofwaardig ben je nu nog als het gaat om de herrie en het milieu? Wat een zooitje. En laten we het al helemaal niet hebben over die Yteke de Jong. Dat noemt zich journalist...

--------------------
Een journalist of journaliste is een beroepsbeoefenaar die nieuwsfeiten verzamelt over recente gebeurtenissen van algemeen belang, die deze feiten onderzoekt of analyseert en daarover publiceert in een actueel (nieuws)medium.
--------------------

Nee, helaas, daar voldoet zij niet aan.

Geplaatst door kleverlaan

Gisteravond was onze wel edel gestrenge Rutte weer lekker duidelijk in het programma “ het gesprek met de minister president “ in 1 vandaag.
Zijn opmerking dat hij zelf ook wist hoe het is omdat hij ook onder een aanvliegroute woont en er laconiek bij vermelde ‘daar wen je wel aan’ is mij geheel in het verkeerde keelgat geschoten. Weer de arrogantie om 1000den burgers te negeren, weer die eigenwijsheid dat het allemaal wel meevalt ! Nou MENEER RUTTE het valt helemaal niet mee als die herriebakken 600 tot 800 mtr over je huis heen vliegen ! Het valt helemaal niet mee, als zowel de vertrekkende vliegtuigenvan de zwanenburgbaan en de Polderbaan over je woonplaats gaan, om de minuut zo,n volgas herrie producerend vliegtuig met ik weet niet hoeveel smerigheid uit de motoren overkomend krijgen. Ik wil ook een schade vergoeding, maar dan wel vanwege aantasting van mijn gezondheid en niet vanwege schade aan materiaal en gebouwen meneertje Rutte!

Geplaatst door wim

Rutte weet uit ervaring wat het is om onder een aanvliegroute van Schiphol te wonen. Hij woont in Den Haag. Over welke aanvliegroute hebben we het dan en op welke hoogte wordt er gevlogen? Wat een geklets. Van alles zeggen om het maar klein te houden.
Lelystad/Schiphol begint na circa 6'25". https://www.npo.nl/nos-gesprek-minister-president/19-01-2018/POW_03726005

Geplaatst door Jaap

Rutte past een bekende strategie toe: als je geen goede argumenten hebt, probeer je je opponent belachelijk te maken.

Geplaatst door anoniem

Rutte is een fantast. Als ik kijk naar de vliegpaden dan woont hij niet 'in een aanvliegroute' (zoals hij het zelf noemt), maar krijgt hij af en toe een vliegtuig op ruim 2000 meter over. En hoe hij dan vast kan stellen dat moderne vliegtuigen stiller worden ...... Rutte is geen fantast, het is erger, maar dat woord zal ik niet gebruiken.

Geplaatst door Peter

Rutte is een fantast, meer vliegbewegingen is totaal onnodig, heeft alleen maar nadelen.
Ondertussen verkondigen de loopjongens van VVD en CDA continue dat het allemaal fantastisch is voor de economie, een economie die op deze manier juist onhoudbaar is.
Alsof het allemaal nog niet genoeg is schaft men ook nog even de dividendbelasting voor het grootkapitaal af, een belasting afschaffing voor de jongens en meisjes die een crisis over ons heen gestort hebben en waardoor we structureel meer BTW betalen en loonbelasting, straks nog even verhoging van de btw op voedsel, waardoor er nog meer geld is om het bedrijfsleven te vriend te houden.
Walgelijk en om te kotsen, ik hoop dat meer mensen het grote plaatje ontdekken, we worden geleid door inhalige schurken die puur op basis van angst inboezemen een verwerpelijke 'socialism for the rich' agenda er door heen drukken.

Geplaatst door anoniem1

Ook nog even wachten op finstof rapport,niet onbelangrijk. De luchtvaart is niet eerlijk over de gezondsheids effecten van de uitstoot,deze zijn veel groter dan men doet voorkomen.

Geplaatst door anoniem1

Gezondheid is het sterkste argument tegen de luchtvaart en juist op dat gebied blijft men erg stil.

Geplaatst door anoniem1

De bewonersdelegatie in de ORS is de impasse zat en komt binnenkort met een eigen plan. „Op basis van ons bekende cijfers zijn er in Nederland tot 2030 maximaal 100.000 extra vluchten mogelijk, inclusief 20.000 in Eindhoven en 45.000 op Lelystad Airport. Voor Schiphol blijven er hooguit 35.000 meer starts en landingen over”, zegt delegatieleider Kees van Ojik.

Het wachten is volgens hem op de juiste geluidscijfers

Hoe kan men nu een uitspraak doen over de groei als de juiste geluids cijfers er nog niet zijn.?
De vertegenwoordigers van de ors zouden beter moeten communiceren met hun achterban,hoe komt men bijvoorbeeld tot deze cijfers.
Dat zou het vertrouwen van de bewoners in de ors en de vertegenwoordigers goed doen.

Geplaatst door Peter

535.000 vluchten, dat zijn bijna 1.500 vluchten per dag.
Pure waanzin, pure gif en heel veel herrie en verspilling.