Schiphol-overleg staat op springen
Door PAUL ELDERING EN YTEKE DE JONG
Omwonenden lanceren eigen toekomstplan
SCHIPHOL - Het wordt heel moeilijk voor Schiphol om komende tien jaar verder te groeien van 500.000 naar ruim 600.000 vluchten. Dat blijkt uit interne notities binnen de officiële Omgevingsraad ORS, waarin alle partijen proberen medio dit jaar een compromis voor de periode 2020-2030 te bereiken onder leiding van oud-minister Hans Alders.
Schiphol zoekt al jaren de grenzen van de groei op. „Hooguit 35.000 vliegbewegingen erbij tot 2030”, vinden de omwonenden.
De belangen lopen nu echter zover uiteen, dat ingewijden een nieuw ’Alders-akkoord’, zoals het poldermodel van 2008 heet, uitgesloten achten. Luchtvaart en bedrijfsleven willen dat Schiphol stug kan doorgroeien, provincie en gemeenten willen alleen maar huizen bouwen, en de omwonenden zetten de hakken in het zand tegen nog meer herrie.
Juiste cijfers
De bewonersdelegatie in de ORS is de impasse zat en komt binnenkort met een eigen plan. „Op basis van ons bekende cijfers zijn er in Nederland tot 2030 maximaal 100.000 extra vluchten mogelijk, inclusief 20.000 in Eindhoven en 45.000 op Lelystad Airport. Voor Schiphol blijven er hooguit 35.000 meer starts en landingen over”, zegt delegatieleider Kees van Ojik.
Het wachten is volgens hem op de juiste geluidscijfers en een NLR-rapport over maatregelen om de veiligheid rond Schiphol te verbeteren. Dat is een uitwerking van de aanbevelingen van Onderzoeksraad OVV vorig jaar.
Bovendien maakt de luchtverkeersleiding in samenwerking met het Rijk momenteel een analyse van de benodigde capaciteit in het drukke luchtruim. „Al dit feitenmateriaal moet uiterlijk maart in ons bezit zijn. Daarna gaan we aan tafel. Eind juni komen we dan met een advies aan de minister”, zegt ORS-secretaris Johan Weggeman.
Hij dekt zich al in door te stellen dat dit advies niet perse unaniem hoeft te zijn. „Er is uiteraard wel voldoende draagvlak nodig in de Omgevingsraad Schiphol, anders wordt het een moeilijke zaak. Het is in de tweede helft van dit jaar aan de politiek om vervolgens knopen door te hakken over de mogelijke groei van het vliegverkeer en de voorwaarden.”
Met name de geplande woningbouw rond de luchthaven, ook onder vliegroutes, is volgens Weggeman een zeer gevoelig punt. Van Ojik heeft er geen vertrouwen in. „Het ooit zo geprezen gemeenschappelijk gevoel in de ORS om een Nederlands pact te sluiten, is verdwenen. Er is geen visie meer. Iedereen lijkt verzuurd.”
Levensbelang
De luchtvaartmaatschappijen eisen dat er verlichting komt op Schiphol. „Laten we allemaal een beetje geven en nemen om groei van Schiphol mogelijk te maken. Dat is ook economisch van levensbelang. Het gaat om optimale verbindingen met de wereld. Er worden stillere vliegtuigen ingezet”, zegt voorman Frank Allard van branchevereniging Barin.
Een aantal vrachtmaatschappijen op Schiphol wijkt al uit naar Luik en Brussel. Ook passagiersvluchten verdwijnen naar het buitenland.
Volgens gedeputeerde Adnan Tekin van Noord-Holland, voorzitter van de ORS-bestuursdelegatie, is Schiphol erg belangrijk voor de BV Nederland. Dat de gemeenten veel woningen willen bouwen bij Schiphol, hoeft volgens hem geen probleem te zijn. „We moeten toe naar een goede balans. Overal bouwen hoeft niet.”
Tekin vindt dat een grondige evaluatie van de Omgevingsraad Schiphol gewenst is. „We blijven een land van polderen.” Bekijk bericht op "telegraaf.nl"
Geplaatst door Jos