Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol overleg ’mislukt’

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 678 
|
 telegraaf.nl 
logo_ORS.jpg

Door Paul Eldering en Yteke de Jong

SCHIPHOL - Het tweedaagse overleg over de mogelijke groei van Schiphol-vluchten tussen 2020 en 2030 heeft zaterdagmiddag geen akkoord opgeleverd. De partijen – luchtvaart, gemeenten, ondernemers, omwonenden en milieubeweging – kunnen het niet eens worden.

Voorzitter Hans Alders van de Omgevingsraad Schiphol (ORS), die de moeilijke discussie leidt, probeert volgende week alsnog een doorbraak te forceren in een alles-of-nietspoging.

Hij maakt een finaal stuk met conclusies die alle ORS-partijen uiterlijk vrijdag 21 december moeten goedkeuren. Anders is het overleg definitief mislukt.

Voor de kerst moet er een compleet advies van inspraakorgaan ORS liggen aan de minister van Infrastructuur, zo is afgesproken. Als er geen overeenstemming is bereikt over een groeicompromis, wordt de opdracht aan haar teruggegeven en is de politiek aan zet.

„Wij hebben twee dagen intensief met elkaar gesproken. Alle elementen zijn uitvoerig verkend en ik ga nu werken aan het concept-advies. In het ORS-college moet dan de knoop worden doorgehakt”, aldus Alders in een reactie.

Houdini-act
Hij spreekt van „een broedende kip die je niet moet storen” en weigert te zeggen dat het overleg is geklapt. Volgens ingewijden heeft Alders een echte ’Houdini-act’ nodig om uit deze impasse te komen.

Onderhandelaar namens de bewoners, Kees van Ojik, stelt vast dat het volgende week erop of eronder is. „We zijn het aan tafel niet eens geworden. Het is aan Alders om de impasse te doorbreken.”

Volgens voorman Sijas Akkerman van de Milieufederatie Noord-Holland is er sprake van een zeer complexe kwestie. „De belangen lopen te veel uiteen. Als er volgende week een concept is van Alders, moet ook onze achterban er nog iets van vinden.”

Datzelfde zegt Van Ojik, die heeft te maken met twaalf ’clustervertregenwoordigers’ van bewonersgroepen rond Schiphol, twee voor iedere baan. Hij en Akkerman zijn niet optimistisch dat er een unaniem akkoord uitrolt. „Dan moet Alders vertellen waar we het wel en niet over eens zijn.”

Maar daar heeft de minister weinig aan. Het plafond van 500.000 vliegtuigbewegingen is dit jaar al bereikt. De milieubeweging stuurt aan op krimp, terwijl vliegmaatschappijen en het bedrijfsleven het aantal starts en landingen ziet groeien naar 650.000.

De Schiphol-woordvoerder verwijst naar Alders en wil op dit moment verder geen commentaar geven. Ook KLM en de bestuurders in de provincie zwijgen.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

"terwijl vliegmaatschappijen en het bedrijfsleven het aantal starts en landingen ziet groeien naar 650.000."

Moet je eens voorstellen wat 150k extra vluchten zullen betekenen. De overlast zal exponentieel toenemen. KLM, Schiphol en BV Nederland, geen ENKEL moreel besef.

Levensgevaarlijk dat dit soort asociaal volk het in NL voor het zeggen heeft.

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Een overleg over mogelijke groei is zinloos nu gebleken is dat Schiphol onacceptabel veel overlast geeft en het huidige plafond van 500.000 vluchten dus al te hoog ligt. Terug naar de politiek is de enige weg. En laat deze regering in maart alsjeblieft de meerderheid in de 1e kamer verliezen! Mijn stem gaat voor het eerst van m'n leven naar Groen Links. Niet vanwege het partij programma maar slechts vanwege de visie op Schiphol en de luchtvaart in het algemeen. Stel me niet teleur!

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Stem dan op Partij Dieren, een hele verstandige club van oprechte mensen. Groen links is een heel eng clubje zie eens het beleid in Amsterdam. Vroeger stond links voor progressie, vrijheid, eerlijk delen, gelijke kansen. Nu staat het voor meer regels, belastingen en boetes voor de modale burger en de Islam, nota bene een stenen tijdperk geloof omhelzen.

Geplaatst door anoniem1

5k per jaar in overeenstemming met reele economische groei,dat is misschien nog wel te doen met veiligheid en overlast. 1% meer van alles per jaar naar 515k in 2023 met herindeling luchtruim. Als dan op een of andere manier die 1% volledig bij klm en partners terecht zou kunnen komen dan is dat misschien ook voor de sector acceptabel. 0 groei of krimp,hoe zeer ook gewenst dat gaat niet lukken denk ik.

Geplaatst door anoniem1

En vanaf opening lelystad daar 3k per jaar tot herindeling luchtruim 2023 en 10k vluchten is totaal 525k tot herindeling luchtruim 2023. Misschien dat het in het gunstigste geval zoiets kan gaan worden.

Geplaatst door Peter

@anoniem1. Je vergeet dat op veel plaatsen de overlast nu al onhoudbaar is. OvV vindt risicos nu al te hoog. Er zijn veel afspraken niet nagekomen. Sector kan wel willen doorgroeien maar draagvlak niet aanwezig. Economie heeft ook geen behoefte aan weer nieuwe pretvluchten bovenop de grote aantallen in afgelopen jaren

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

@ anoniem1 : eigenlijk zegt u dat het op de een of andere manier onvermijdelijk is dat de luchtvaartsector in Nederland uitbreidt.
Dat kan mijn inziens nooit gunstig zijn.
Noch Lelystad Airport of dat vervloekte Schiphol zelf dient uit te breiden op welk getal dan ook.
Dus wel degelijk 0 (nul) % groei.
De enige optie om Nederland leefbaarder te maken, is krimp!


Genoeg herrie en genoeg vervuiling, en beiden dienen te worden aangepakt.


Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Afgezien van herrie, vervuiling etc. moet je eens zien hoe massatoerisme Nederland op bepaalde plekken kapot heeft gemaakt. Ik ben een vreemde in mijn eigen Amsterdamse binnenstad, allemaal zuipen en blowen en naar de wallen, woningmarkt kapot door airbnb en beleggers, alle prijzen van alles fors omhoog. Nog niet lang geleden was toerisme iets van in de zomer en met pasen en pinksteren etc. Wederom lijdt de massa, betaalt er ook aan mee en slechts een kleine elite profiteert.

Geplaatst door anoniem1

Invulling van hoe te groeien veel belangrijker dan aantal.
Heel klein beetje groei ok,daarvoor hoeft niet baangebruikt significant te worden veranderd. Sector moet ook haar best doen om groei vorm te geven zonder extra overlast. niet alle extra vluchten in de spits en al helemaal niet in de nacht. 4e baanregel kan dan blijven bestaan misschien met kleine aanpassing.
Groei niet laten gebruiken als argument om baangebruik substantieel te veranderen omdat lvnl dat makkelijker vind terwijl echte noodzaak er niet is. Wettelijke bescherming en regeling handhaving voor de omwonenden.


Geplaatst door Anoniem1

Groei is denk ik onvermijdelijk,daar heb ik me eigenlijk al min of meer bij neergelegd. Ik verwacht niet dat de bewoners op gebied van aantallen een success kunnen behalen. Misschien kan dat nog wel op het gebied van de randvoorwaarden,en ik zou willen voorstellen aan de vertegenwoordigers om zich vooral daar op te richten,want hoe dat ingevuld gaat worden dat kan een enorm verschil maken in de te verwachte toename van de overlast.
Wat absoluut voorkomen moet worden is dat minister alleen besluit gaat nemen en dan komt met een relatief kleine groei maar met een enorme toename van overlast door wijziging 4e baan en andere regels. Dat is op dit moment het grootste risico denk ik.

Geplaatst door de Vries

Voet bij stuk houden en geen groei toelaten. Laat de politiek de beslissing dan maar nemen, dan kunnen ze er later ook op afgerekend worden!