Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol op slot

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 344 
|
 telegraaf.nl 
DSC_3249.JPG

Door Paul Eldering en Yteke de Jong

Er dreigt een totale stop op de luchtvaart in Nederland. Vrijdag moeten de partijen in de Omgevingsraad Schiphol (ORS) onder leiding van oud-minister Hans Alders een knoop doorhakken over de groei op de luchthaven, maar daar maakt de ontwikkeling van Lelystad Airport deel van uit.

„Als Lelystad niet als overloop van Schiphol gebruikt kan worden, is er te veel onzekerheid richting 2030”, zegt voorman Kees van Ojik van de bewoners in de ORS. Volgens Van Ojik denken ook andere partijen in het moeizame overleg daar zo over.

Schiphol-directeur Dick Benschop rekent nog steeds op Lelystad, maar zegt tegen De Telegraaf dat het aan minister Van Nieuwenhuizen (Verkeer) is om eventueel knopen door te hakken als gaat om de regels omtrent het uitplaatsen. „De partijen liggen minder ver uit elkaar dan je zou denken”, zei hij donderdagavond vlak voordat hij weer in overleg ging met Alders.

Muurvast
Een totale stop op groei van de luchtvaart in Nederland dreigt volgens Van Ojik. ,,De politiek moet wel beseffen dat een geringe geluidsoverlast rond Lelystad Airport niet te vergelijken is met de herrie die bewoners ervaren in de Haarlemmermeer als er geen vakantievluchten naar de polder worden verplaatst.” De politiek verbiedt autonome groei op Lelystad, terwijl dat niet mag van Brussel vanwege mededingingsregels. Hierdoor zit het luchtvaartdossier muurvast.

Een andere optie is dat de groeiruimte op Lelystad in de komende jaren wordt opgegeven om verder te groeien op Schiphol, zo melden bronnen. De vraag is of de luchtvaartmaatschappijen dat zullen accepteren. Zij krijgen al minder ruimte dan ze toekomt op grond van het regeerakkoord. Daarbij hebben ze in ruil voor deze groeiruimte de vliegtaks, die niets voor het milieu doet, geaccepteerd.

Volgens president-directeur Pieter Elbers van KLM heeft de groeistop en zijn de onderhandelingen ’het belangrijkste onderwerp van dit moment’ bij de luchtvaartmaatschappij. Als Nederlandse luchtvaartmaatschappij is KLM grotendeels aan Schiphol gebonden.

Van Ojik vindt dat de minister die bezwaren op de Veluwe en in Overijssel naast zich neer zou moeten leggen. ,,De hinder van luchtvaart moet in Nederland eerlijker verdeeld worden.” In de eerste jaren gaat om een paar vluchten per dag, met een maximum van 62 per dag, veel minder dan op Schiphol zelf.

Adviseur en oud-bestuurder René Klawer van VNO-NCW blijft bij de noodzaak van circa 2% groei per jaar op Schiphol komend decennium. „Vakantievliegers kunnen verleid en overtuigd worden, bijvoorbeeld met lagere kosten, vliegen in de randen van de nacht en goede bereikbaarheid, om zeker 50.000 vluchten naar Lelystad en Eindhoven Airport te verplaatsen”, aldus Klawer. „Wisselgeld van de luchtvaart zijn stillere vliegtuigen en nieuwe technieken.”

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Die van Ojik blijft interessant doen en verpest daarmee bij voortduring de onderhandelingspositie van de omwonenden. Het zijn de kiesmannen die dit figuur hebben gekozen als vertegenwoordiger in de ORS, het zijn dan ook de kiesmannen die hem op non actief moeten stellen!

Geplaatst door Sara

"Van Ojik. ,,De politiek moet wel beseffen dat een geringe geluidsoverlast rond Lelystad Airport niet te vergelijken is met de herrie die bewoners ervaren in de Haarlemmermeer als er geen vakantievluchten naar de polder worden verplaatst" dus hij doet mee aan het tegen elkaar uitspelen. Mensen Let op!!! Voor elk vliegtuig dat naar Lelystad gaat krijgen we er meer terug. Bovendien... volgens afspraak gaat het om 10.000 en later Max 40.000...zet dat zoden aan de dijk? Die van Ojik klopt niet.

Geplaatst door Wim

Ik vind van Ojik geen bewonersvertegenwoordiger, maar een handlanger van Alders, Schiphol en de rest......

Geplaatst door Bob

Het zou wel helpen als meer mensen in NL ervaren om voortdurend in de herrie te zitten, dat pleit dan weer voor Lelystad en misschien gaat de lust van het vliegen er dan bij meer mensen uit! Maar veel van de Lelystad-vliegtuigen zullen ook bij ons inh Noord-Holland overkomen, en men gaat bij ons steeds zwaardere toestellen inzetten (vanaf de nieuwe A-pier) , dus wij gaan er ook niet op vooruit. Je kan straks ook nergens meer naar verhuizen in NL.

De enige echte remedie is: MINDER, ook voor het klimaat.

Geplaatst door anoniem1

Het gaat meer groei op Schiphol zelf worden ben ik bang,omdat lelystad niet voldoende kan leveren. Er is niet echt veel ruimte meer op Schiphol,dus de groei moet dan in de "randen van de nacht" plaatsvinden. Ook andere regels (4e baan regel) zouden extra versoepeld moeten worden om de eventuele extra groei op Schiphol mogelijk te maken.
Wisselgeld zijn de alsmaar stiller wordende vliegtuigen (kan precies uitrekenen hoeveel de vloot van Schiphol elk jaar stiller word,dat is werkelijk minimaal) en niet nader gespecificeerde nieuwe technieken.

Geplaatst door Annelie

De lust voor het vliegen vergaat wel als we nog eens een gortdroge zomer krijgen en steeds meer klimaatproblematiek. Jammer dat het dan al te laat is. Hoogmoed komt voor de val. nogmaals: onze regering heeft zijn taak ernstig verzuimd, onze verzorgingsstaat is een verslavingsstaat geworden waar men wordt tam gehouden door eet-, koop-, groei-, reis- en vliegverslavingen te facilliteren. Een totaal inefficiënt systeem wordt in stand gehouden om een enkeling een torenhoge bankrekening te bezorgen. De rest leeft op krediet en wordt via de ‘aanbieding mega grote flatscreen tv´ gevoed met steeds meer verslavingsprikkels. Het is een groteske bedoening en alleen de Partij Voor de Dieren neemt stelling in het parlement. Kabinet Rutte je krijgt de rekening met terugwerkende kracht gepresenteerd want uw beleid is niet onschuldig en ‘wir haben es nicht gewüst’ gaat niet meer op als straks de mens écht in nood zit. Onze kinderen zijn door u in de steek gelaten en zij zullen u dit gaan nadragen: Verandering NU!!!!

Geplaatst door m.

Met title Schiphol op slot, is het net of het een ramp wordt dan er geen vluigen meer mogen van Schiphol. Als in bij ogen een bedrijf op slot gaat dan is het over en uit. Schiphol gaat niet op slot, maar is gewoon een limiet berijkt. Er zijn genoeg andere voorbeelden te noemen waar een limiet op zit. Helemaal geen ramp, maar juist een veilige situatie.